RSS
امروز سه شنبه ، ۲۴ تیر ۱۳۹۹
آخرین اخبار

IMF:کاهش شدیدتر رشد اقتصادی خاورمیانه

مدیر امور شعب شمال کشور بانک صادرات منصوب شد

خدمت رسانی بانک رفاه به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین

اعطای تسهیلات از سوی بانک رفاه در قالب "طرح عدل"

سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی ۱۷ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان شد

بیمه های سنتیِ کوچک و متوسط بازندگان بحران کرونا

بازار سرمایه پیشران تورم در اقتصاد

رشد ۹۲۷۴ واحدی شاخص بورس تهران

آغاز ساخت هنرستان تربیت‌بدنی اردکان توسط چادرملو

شناسایی ریسک‌های جدیدصادرکنندگان

شرط بیمه مرکزی برای برگزاری مجامع بیمه ها

نرخ جریمه «مالیات از خانه‌های خالی» بازدارنده نیست

افزایش ​سقف انتقال کارت به کارت در بانک پاسارگاد

توضیحات بانک ملی به فروشندگان سهام عدالت

جزئیات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به تامین اجتماعی

بدهی یک تریلیون دلاری شرکت‌های جهان

چشم انداز تجاری هند، بدترین در جهان

امکان افتتاح حساب غیرحضوری طرح پردیس بانک سینا

لزوم بهره گیری بیشتر از ظرفیت بورس کالا

انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن

"غزر" به بورس می آید

آغاز دومین پذیره‌نویسی اوراق رهنی مسکن

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان دیگر بی‌نفت نیست

۳۵ شرکت دانش بنیان در تابلوی بورس

همه داروهای کرونا را تامین می کنیم

بررسی فاصله تورمی دهک‌ها در بهار ۹۹

۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۴/۹کد خبر: 308022
ایستانیوز: بررسی شدت اصابت تورم بر دهک‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در فصل گذشته کاهش یافته و به تناسب آن فاصله بین نرخ تورم دهک اول (قشر کم‌برخوردار) و دهک دهم (ثروتمندان جامعه) همواره در حال افزایش بوده و از رقم ۳.۴ درصد در فروردین‌ماه به ۴.۲ درصد رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،هر جامعه‌ای به لحاظ درآمد و مصرف به ۱۰ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که به هرکدام از این گروه‌ها دهک می‌گویند. دهک اول قشر کم برخوردار جامعه و ثروتمندان در دهک دهم قرار دارند.
 
 دهک‌های کم‌درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند. بنابراین وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دارند.
 
بیش از ۴۰ درصد از سبد مصرفی گروه‌های کم‌درآمد را خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تشکیل می‌دهند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کم‌درآمدها بسیار قابل‌لمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکی‌ها زیاد شود، فشار بر گروه‌های کم‌درآمد نیز افزایش خواهد یافت.
 
چنانچه رشد تورم به دلیل افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات باشد، آنگاه فشار تورمی از سوی پردرآمدها بیشتر احساس می‌شود.
 
ضریب اهمیت خوراکی‌ها در دهک‌های پایین درآمدی ۴۳.۳ درصد و غیرخوراکی‌ها و خدمات ۵۶.۷ درصد است. در مقابل ضریب اهمیت خوراکی‌های و آشامیدنی‌های در دهک‌های بالای درآمدی ۱۷.۲ درصد و غیرخوراکی ۸۲.۷ درصد است.
 
اتفاقی که در فصل گذشته (بهار) رخ داد به این صورت بود که نرخ تورم کل در فروردین ماه برابر ۳۲.۲ درصد بود. در این ماه شاخص کل قیمت مصرف کننده (نرخ تورم) در دهک‌ اول ۳۰.۸ درصد و دهک دهم ۳۴.۲ درصد رسید و فاصله تورمی ۳.۴ درصد شد.
 
مطابق اعلام مرکز آمار، نرخ تورم در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ۲.۴ درصد کم شد و به تبع آن نرخ تورم دهک اول نیز ۲.۸ درصد و دهک دهم ۲.۳ درصد کم شد.
 
نرخ تورم در آخرین ماه فصل بهار همچنان سیر نزولی داشت و معادل ۲۷.۸ درصد بود. براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم قیمت مصرف‌کننده در این تاریخ برای دهک اول ۲۸ درصد و دهک دهم ۳۱.۹ درصد ثبت شد و فاصله تورمی در بین  قشر کم برخوردار و ثروتمند جامعه برابر ۳.۹ درصد بوده است.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *