RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

بانک جهانی پیش‌بینی کرد، در سال جاری

اقتصاد ایران و جهان بیش از ۵ درصدکوچک می‌شود

۱۱:۹ - ۱۳۹۹/۳/۲۰کد خبر: 307183
ایستانیوز:بانک جهانی در گزارش جدید خود از دورنمای اقتصادی جهان نرخ رشد اقتصادی ایران و جهان در سال جاری میلادی را به ترتیب منفی ۵.۳ درصد و منفی ۵.۲ درصد پیش‌بینی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از دورنمای اقتصادی جهان پیش‌بینی قبلی خود از نرخ رشد اقتصادی ایران و دیگر کشورهای جهان را به میزان قابل‌توجهی تعدیل کرد.
در این گزارش که اولین گزارشی است که بانک جهانی پس از وقوع بحران کرونا از دورنمای اقتصادی جهان منتشر می‌کند، نرخ رشد اقتصادی ایران منفی 5.3 درصد پیش‌بینی شده است. این در حالی است که بانک جهانی در گزارش قبلی خود که اوایل ژانویه (اواسط دی‌ماه 98) منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود که با تخلیه شدن اثر تحریم‌های آمریکا که طی دو سال پیاپی (2018 و 2019) نرخ رشد منفی را برای اقتصاد ایران رقم زده بود، در سال جاری میلادی اقتصاد ایران از حالت نزولی خارج خواهد شد و ثبات نسبی را تجربه خواهد کرد.
 
بانک جهانی در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه ایران بیشترین آمار ابتلا به بیماری کووید-19 را در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، منفی شدن احتمالی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را ناشی از تأثیرات نامطلوب شیوع بیماری کووید-19 بر مصرف داخلی و بخش خدمات (از جمله گردشگری) دانسته است.
 
البته سایر کشورهای منطقه نیز از تأثیرات مخرب بیماری همه‌گیر کووید-19 در امان نبوده‌اند. بر اساس پیش‌بینی جدید بانک جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری میلادی منفی 4.2 درصد خواهد بود که البته کشورهای صادرکننده نفت در منطقه بیشترین سهم را از این رشد اقتصادی منفی خواهند داشت. تولیدکنندگان نفت نه‌تنها همچون دیگر کشورهای منطقه و جهان از بحران کرونا زیان خواهند دید، بلکه از کاهش شدید قیمت نفت –که با وجود روند صعودی اخیر همچنان فاصله قابل‌توجهی تا ارقام سال گذشته دارد- نیز متضرر خواهند شد.

 

در گزارش جدید بانک جهانی، از بیماری همه‌گیر کووید-19 و محدودیت‌های وضع‌شده در کشورهای مختلف برای مهار آن که عملاً بسیاری از کسب‌وکارها را در جهان مختل کرده و معیشت میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده، به عنوان عامل کاهش قابل‌توجه تولید ناخالص جهان طی سال جاری میلادی نام برده و تأکید کرده است: «هم‌زمان با افزایش تلفات انسانی بر اثر همه‌گیری کووید-19، خسارات اقتصادی نیز کاملاً مشهود است و این وضعیت نمایانگر بزرگترین شوکی است که اقتصاد جهان طی چندین دهه اخیر تجربه کرده است.»

با توجه به شرایط موجود، بانک جهانی در گزارش جدید خود نرخ رشد اقتصاد جهانی را منفی 5.2 درصد پیش‌بینی کرده است که این رقم در مقایسه به نرخ رشد پیش‌بینی شده در گزارش قبلی بانک جهانی، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد. بانک جهانی در گزارش قبلی خود که پیش از آغاز بحران جهانی کرونا منتشر شده بود، نرخ رشد تولید ناخالص جهان را 2.5 درصد پیش‌بینی کرده بود.

بانک جهانی تاکید کرده است که رکود عمیقی که بر اثر بحران کرونا در اقتصاد جهانی ایجاد شده است، احتمالاً از طریق کاهش سرمایه‌گذاری، تضعیف سرمایه انسانی (به دلیل افت اشتغال و کاهش کیفیت تحصیل) و از هم گسیختن تجارت جهانی و زنجیره‌های تأمین، تأثیرات بلندمدت و پایداری از خود بر جای خواهد گذاشت.

 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *