RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

زدوبندهای بانکی برای ورود به بازار

۱۳:۴ - ۱۳۹۹/۳/۷کد خبر: 306736
ایستانیوز:راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: بانکها با فعالیت در بخش مسکن، سکه، ارز و بورس اقدام به تخلف و زدوبند با بانک مرکزی می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «همکاری بانک ها با واحدهای تولیدی و ابرچالش رونق تولید» با اشاره به طرح بنگاه های زودبازده و تأثیر آن بر شرایط بانک ها گفت: در بانک های دولتی موضوع بنگاه های زودبازده فشار وارد کرد اما بانک های خصوصی فشاری نداشتند و تکلیفی برعهده آنها گذاشته نشد.
 
وی با اشاره به اینکه بانک ها هیچ نوع همکاری با واحدهای تولیدی نمی کنند، افزود: حجم اعتباراتی که تا سال قبل به بخش تولید داده شده ۱۵ درصد از کل اعتبارات شان بوده و سایر منابع را به فعالیت های غیرمولد اختصاص دادند.
 
تخصیص اعتبارات بانکی به فعالیت های تورم زا
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اعتبارات بانکی را به فعالیت های نامولد داده اند که ایجاد تورم می کند و این پیامد مخربی برای اقتصاد دارد در حالی که هیچ نظارتی هم برعملکردشان از سوی بانک مرکزی نیست.
 
در ادامه راغفر اظهار داشت: یک بانک که به تازگی وارد بورس شده در فعالیت سفته بازی شرکت کرده است به این شکل که در بازار بورس آمده و سکه را ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت اصلی خریداری می کند. این بانک مشغول فعالیت های سوداگرانه بود که مورد اعتراض فعالان بازار سکه و طلا قرار گرفت.
 
تخلف فاحش بانک ها بدون توجه بانک مرکزی
این اقتصاددان گفت: تخلف بانک ها فاحش است، بسیاری از فعالیت هایشان را در بخش مسکن، سکه، ارز و... و. انجام می دهند و در بسیاری موارد با زد و بند با بانک مرکزی این کار را انجام می دهند.
 
وی تأکید کرد: همین الان اعتباراتی که بانک ها به بخش تولید می دهند با هزینه نرخ بهره بالاست به طوری که واحد تولید کننده نمی تواند هزینه بهره ۳۰ درصدی را بدهد اما در همسایگی ایران، کشور ترکیه با نرخ ۴ درصدی به تولید کننده وام می دهد. در این شرایط نمی توان فعالیت تولیدی توأم با رقابت انجام داد در حالی که برنامه ای در بانک مرکزی برای این حمایت وجود ندارد.
 
با پول مردم به خودشان ضربه می زنند
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به نقدی در برنامه مبنی بر اینکه چرا بانک های خصوصی بدون نظارت بانک مرکزی ایجاد شد و یا قوه قضائیه در این موضوع ورود نکرد، با قبول این نقدها در بخش دیگری خاطرنشان کرد: ساختار اقتصاد پر مساله ما این مشکلات را به وجود آورده اگر از منظر بانک به مشکلات نگاه کنیم بخشی از حرف بانکی ها که طرح مشکل شان را می کنند درست است. اما وقتی بانک با پول مردم وارد خرید و با ورود به فروش زمین، سکه و ارز و به تازگی سهام مشکل را بیشتر می کند.
 
راغفر با طرح این موضوع که مشکل در سیستم بانکی به دلیل نبود نظارت است، گفت: این مشکل به الان هم بر نمی گردد بلکه مربوط به سال ۱۳۴۵ است که رئیس کل بانک مرکزی وقت می گوید نمی توانیم به بانک های موجود –منظور بانکهای دولتی آن زمان- نظارت کنیم چه برسه به اینکه بانک خصوصی افتتاح کنیم.
 
صف متقاضیان تأسیس بانک خصوصی در اقتصادی تعطیل
 
وی با طرح موضوع دیگری مبنی بر اینکه در دولت دهم چند بانک خصوصی ایجاد شد اگر اینها متنفع نیستند چرا بانک های خصوصی افتتاح شد، ادامه داد: اقتصادی که تعطیل است چطور بانک خصوصی تاسیس کردند؟ چرا تأسیس بانک خصوصی در این کشور متقاضی دارد؟
 
وی اظهار داشت: همان طور که اشاره کردم مثال دیگر از مشکلات در سیستم بانکی مربوط به همین بانکی است که وارد بورس شده و در بازار سهام سکه را ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می خرد، در حالی که بانک مرکزی آن را تنبیه نکرده و جلوی معامله حقوقی ها در بازار سرمایه گرفت.
 
ریشه مشکلات اقتصادی در ۵۰ سال قبل
 
وی ادامه داد: ریشه مشکلات مان را اگر به ۵۰ سال قبل برگردیم متوجه می شویم. ریشه این مشکلات به دلیل سلطه سرمایه های تجاری یعنی صاحبان سرمایه تجاری است که منویات شان در مراجع تصمیم گیری شنیده می شود. البته تجارتی که در خدمت تولید باشد خوب است اما تجارتی که در خدمت سرمایه گذاری های غیر تولیدی است، خیر!
 
در بخش دیگری راغفر با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۵ تویوتا که بزرگترین تولید کننده خودروست ۲۰۰ میلیارد دلارفروش کرد اما سود شرکت یک درصد از این درآمد بود که نشان می دهد آنها برای تولید، فعالیت می کنند، گفت: مشکل اصلی این است که باید ساختار تولید درست شود، همچنین باید نقش مالیات درست شود اینکه از فعالیت غیرمولد مالیاتی اخذ نمی شود وحاصلی ندارد جزء اینکه فشار بر تولید وارد می شود.
 
وی ادامه داد: طی دو ماه اخیر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سهام درآمد ایجاد شده است که به اندازه کل بودجه کشور در سال جاری است اما از محل این درآمد مالیاتی پرداخت نمی شود.
 



برچسب‌ها:بخش مسکن، سکه، بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *