RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

آزادسازی و فروش سهام عدالت از امروز شروع شد

سهام عدالت رمز عبور در دوران پساکرونا

۱۳:۳ - ۱۳۹۹/۳/۶کد خبر: 306677
ایستانیوز:در صورت آزادسازی سهام عدالت دارندگان این سهام که بخش مهمی از آن ها جمعیت دهک ضعیف هستند از مزیت دسترسی به منابع حاصل از فروش دارایی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند از امروز آغاز ‌شد و تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد. دارندگان سهام عدالت در مرحله قبلی دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کرده بودند و حالا فروش 30 درصد سهام عدالت به صورت مستقیم و از طریق بانک هایی که افراد انتخاب کرده بودند، شروع شده است. این افراد با مراجعه به بانک باید نسبت به تکمیل و تایید فرم اقرارنامه و در خواست فروش سهام عدالت اقدام کنند.
 
در این بین و به دلیل شیوع کرونا برخی از بانک ها راه حل هایی برای فروش غیرحضوری سهام عدالت ایجاد کرده اند. مثلا روابط عمومی بانک ملی اعلام کرده است:« تمامی امور مربوط به دریافت ثبت سفارش متقاضیان فروش سهام عدالت بصورت غیرحضوری و از طریق درگاه های مختلف این بانک اعم از بله، ایوا، نشان بانک و همچنین سایت بانک اجرا می شود.»
 
همچنین مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند باید منتظر بمانند تا شرکت های سرمایه گذاری استانی وارد بورس شوند تا سهام آن ها قابل معامله شود. البته حسین فهیمی سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت گفته است:« 80 درصد مشمولان و دارندگان سهام عدالت روش غیرمستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده اند.» طبق آمارهای رسمی حدود 44 میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور مشمول سهام عدالت شده و سهام دریافت کرده اند. سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت گفته است کسانی که هنوز نسبت به آزادسازی سهام عدالت خود اقدام نکرده‌اند تا ساعت ۲۴ روز هشتم خرداد ماه فرصت دارند که اقدام کنند و در غیراین صورت برای سهامدارانی که تا پایان فرصت داده شده وارد سامانه سهام عدالت نشوند، سامانه به صورت خودکار روش آزادسازی غیرمستقیم را انتخاب می‌کند.
 
سایه سنگین کرونا بر اقتصاد کشور زندگی را برای بخش مهمی از جامعه به‌خصوص دهک‌های ضعیف که زخم‌خورده تورم، افزایش نرخ ارز، بیکاری و... بودند؛ سخت‌تر کرده است. شرایطی که باعث شده دولت با ابزارهای حمایتی مانند پرداخت وام یک‌میلیون تومانی به میدان بیاید ولی کارشناسان معتقدند در چنین وضعیتی که خطر افزایش نقدینگی وجود دارد، بهترین راهکار برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه آزادسازی سهام عدالت است. از زمان اجرای قانون واگذاری سهام عدالت به بخشی از اقشار جامعه 14 سال می‌گذرد و بر اساس قانون بعد از گذشت ده سال از تخصیص سهام به مردم ( سال 95) باید این سهام آزاد می‌شد و مردم می‌توانستند آن را بفروشند اما در عمل این اتفاق هنوز رخ نداده و حتی لایحه آزادسازی سهام عدالت هم از سال 1396 تاکنون به صحن مجلس نرسیده است. به اعتقاد کارشناسان در شرایط شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد بسیاری از مردم، سهام عدالت می‌تواند راهکاری برای عبور بخشی از جامعه از مشکلات معیشتی باشد.
 
دهم اردیبهشت رهبر معظم انقلاب در پی درخواست رییس‌جمهوری، با آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد. پیشنهاد آزادسازی سهام عدالت، یکی از بندهای بسته پیشنهادهای سیاستی کوتاه‌مدت اتاق تهران برای عبور از مشکلات اقتصادی کرونا بود که در اختیار دولت قرار گرفت. کارشناسان و فعالان بخش خصوصی و البته دولت معتقدند با آزادسازی سهام عدالت و فروش آن از سوی دارندگان سهام بخشی از مشکلات اقتصادی کنونی مردم که به دلیل فشار کرونا بر اقتصاد ایجاد شده؛  کاهش پیدا می کند.
 
مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران چند روز پیش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص ضرورت آزادسازی سهام عدالت نوشت: « میانه فروردین‌ ماه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور چندین پیشنهاد برای مهار اثرات نامطلوب اقتصادی ناشی از کرونا ارائه دادیم. در این روزها که بازار سرمایه شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد، توجه به یکی از پیشنهاد‌ها این نامه بیش از گذشته اهمیت پیداکرده است. یک‌بند از این نامه به موضوع سهام عدالت می‌پرداخت. ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت در اختیاردارند و متوسط ارزش سهام آن‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین هم جمعیت قابل‌توجهی درگیر موضوع سهام عدالت هستند و هم اینکه این سهام ازنظر ریالی ارزش بالایی دارد.» او در ادامه نوشت:« در شرایطی که بازار سرمایه طی یک سال گذشته دوران رشد را سپری کرده، امکان آزادسازی سهام عدالت هم فراهم‌شده ‌است. در این شرایط می‌توان سهام شرکت‌های سهام عدالت را به‌صورت مرحله‌ای به صندوق قابل معامله در بورس واگذار و واحدهای این صندوق به مشمولان واگذار کرد. البته این صندوق تنها برای تسهیل عرضه سهام عدالت ایجاد می‌شود و بازار گردان صندوق باید پس از خرید واحدها، اقدام به فروش سهام در بازار و ابطال آن کند.»
 
خوانساری همچنین نوشت:« آزادسازی سهام عدالت دو فایده مهم دارد. اول اینکه با توجه به وضعیت بازار سرمایه که تقاضا زیاد و عرضه کم شده، سهام عدالت می‌تواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد. فایده دوم هم مربوط به تأمین درآمد برای دارندگان سهام می‌شود. بخصوص اینکه اقشار کم‌تر برخوردار این سهام را در اختیاردارند و تلاش دولت طی دوماهه گذشته این بوده که درآمدهایی برای آن‌ها تأمین کند. در صورت آزادسازی سهام عدالت آن‌ها از مزیت دسترسی به منابع حاصل از فروش دارایی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.»
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:سهام عدالت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *