RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بر بازار سرمایه چه گذشت؟

*علی اسلامی بیدگلی‪
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۲/۲۸کد خبر: 306390
ایستانیوز:در روزهای اخیر با جریان ورود نقدینگی بالایی روبه‌رو بودیم که از طریق فعالان خرد به سمت بازار آمده بود.فشار جریان نقدینگی، زمینه حرکت یکسویه بازار را فراهم کرده بود تا حدی که بازار از مدار تحلیل خارج شد؛ از سوی دیگر با رشد قابل توجه ارزش سهم در تمامی بازار، قیمت برخی نمادها به حدی افزایش پیدا کرد که سهامدار عمده هم توجیحی برای سهامداری نداشت؛ به همین دلیل به مرور فشار عرضه و فروش از سوی نهادی‌ها بالا رفت و با جریان بالای خروج نقدینگی برخلاف روند گذشته که جریان ورودی از خروجی بیشتر بود، این ارقام باهم برابر شد. بر بازار سرمایه چه گذشت؟
در روزهای اخیر با جریان ورود نقدینگی بالایی روبه‌رو بودیم که از طریق فعالان خرد به سمت بازار آمده بود.فشار جریان نقدینگی، زمینه حرکت یکسویه بازار را فراهم کرده بود تا حدی که بازار از مدار تحلیل خارج شد؛ از سوی دیگر با رشد قابل توجه ارزش سهم در تمامی بازار، قیمت برخی نمادها به حدی افزایش پیدا کرد که سهامدار عمده هم توجیحی برای سهامداری نداشت؛ به همین دلیل به مرور فشار عرضه و فروش از سوی نهادی‌ها بالا رفت و با جریان بالای خروج نقدینگی برخلاف روند گذشته که جریان ورودی از خروجی بیشتر بود، این ارقام باهم برابر شد.
به مرور شدت جریان و تقاضای عرضه افزایش پیدا کرد و به جایی رسید که روز چهارشنبه با فشار بالای عرضه در ابتدا و انتهای بازار مواجه شد که اثرات آن تا امروز هم دیده شد و شدت این صف‌ها بیشتر شد.
اینکه بعد از رشدهای متمادی بازار کمی استراحت کند، را میتوان فاز همیشگی بازار دانست و سهامداران باید بدانند همانطور که در بازار سرمایه انتظار بازده غیرمتعارف دارند، قدرت پذیرش ریسک هم داشته باشند، در حقیقت این نوسانات این پیام را میدهد که بورس همانطور که بازده بالاتری نسبت به سایر بازارهای موازی دارد ولی با ریسک هم همراه است.
از سوی دیگر باید یادآور شویم که بازار سرمایه یک بازار بلندمدت است و سرمایه گذاران باید از رفتارهای هیجانی در خرید و فروش بپرهیزند.
تصورم این است که بعد از 2 تا 3 روز بازار به روند متعادل خود برگشته و سهم‌هایی که ارزش آنان با ارزش ذاتی‌شان تفاوت معناداری ندارند به روند صعودی باز می‌گردند.
البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اصلاح بازار طولانی مدت باشد، چرا که ما باحجم بسیاری از تازه‌واردان به بازار مواجه شدیم که از طریق رسانه ملی یا مشوق‌های دولت تمایل به سرمایه گذاری در بورس پیدا کرده و بسیاری از آنها هم هنوز از رشد بازار سودی نبره‌اند، بنابراین اگر بخواهیم از این ثروت آشنایی مردم با بازار سرمایه یک استفاده بهینه ببریم باید تلاش کنیم که از سرمایه و ثروت آنها صیانت کنیم.
امیدوارم که به مرور سهامداران نهادی و مشوق‌های دولت، زمینه کاهش جو منفی روانی در بازار را فراهم کرده و در نهایت در چند روز آینده بورس به تعادل برسد.روزهایی در سال‌های 92، 84 و 75 بازار سرمایه دچار رکود عمیق می‌شد، بورس مثل امروز تبدیل به رکنی از بازار سرمایه نشده بود.
در این میان باید به ارزش بازار سرمایه که 2 برابر نقدینگی و GDP کشور است نیز اشاره کنم که امروز بیش از 15 میلیون نفر بخشی از منابع مالی خود را در بورس سرمایه‌کذاری کردند، این در حالی است که بعد از آزادسازی سهام عدالت این تعداد بسیار بزرگ شده و می‌توان گفت کل کشور بخشی از سرمایه خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کرده اند، بنابراین بدون شک برای دولت رشد و افت بازار سرمایه اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارد و تدبیری برای اینکه بازار سرمایه دچار رکود عمیق نشود، می‌اندیشد.
 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *