RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر بازار جهانی نفت و سناریوهای پساکرونایی

اقتصادهای نوظهور بیشترین آسیب را کرونا دیده‌اند؟

۱۲:۱ - ۱۳۹۹/۲/۲۳کد خبر: 306236
ایستانیوز:براساس پیش‌بینی بانک جهانی، کشورهای نوظهور اقتصادی آسیا نظیر هند و جنوب آسیا در پی شیوع ویروس کرونا در وضعیتی به‌مراتب بدتر از اقتصاد ۴۰ سال گذشته خود قرارگرفته‌اند.
به گزارش پاگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس اطلاعات موجود، از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا واکنش‌های شدیدی به ثبت رساندند به طوری که برای مثال، شاخص‌های بورس جهان بدترین عمل رد را از زمان بحران مالی سال 2008 رقم زدند. مرکز پژوهش‌های مجلس در  خبرنامه تحولات انرژی، نگاهی بر پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کوید 19 و سناریوهای بازارهای جهانی انرژی در دوران پساکرونا انداخته است.
 
براساس پیش‌بینی بانک جهانی، کشورهای نوظهور اقتصادی آسیا نظیر هند و جنوب آسیا در پی شیوع ویروس کرونا در وضعیتی به‌مراتب بدتر از اقتصاد 40 سال گذشته خود قرارگرفته‌اند. در پیش‌بینی‌های اخیر بانک جهانی برای هشت کشور جنوب آسیا تغییرات بسیار چشمگیری اتفاق افتاده است به طوری که در گزارش قبلی این مرکز، رشد اقتصادی این منطقه تا پایان نیمه اول سال 2020 معادل 6.3 درصد در نظر گرفته‌شده بود درحالی‌که وقوع تحولات اخیر در پیش‌بینی‌ها باعث تغییر شد. در پیش‌بینی جدید میزان رشد اقتصادی جنوب آسیا در فصل سوم، 1.8و در فصل چهارم 2020 حدود 2.8 درصد است.
 
طبق این گزارش، اقتصاد هند هم که از این پیش‌بینی مستثنا نیست؛ از ابتدای سال مالی 2020 مطابق گزارش ماه آوریل بانک جهانی از 1.5 درصد پیش‌بینی‌شده به رشد اقتصادی 2.8 درصد در ماه مارس خواهد رسید.
 
کشورهای دیگری نظیر سریلانکا، بنگلادش و بوتان هم با کاهش و افت اقتصادی مواجه شده‌اند. افغانستان، پاکستان و مالدیو نیز در این روند شدید افت اقتصادی قرارگرفته‌اند.
 
براساس بررسی‌های بانک جهانی شیوع ویروس کرونا بر چرخه عرضه سراسر جنوب آسیا رخنه کرده اما سرعت آن از سایر مناطق جهان کمتر است.
 
در سناریو بدبینانه پساکرونایی برای این منطقه، یک عدم قطعیت و رکود اقتصادی شدید در سال جاری پیش‌بینی‌شده است.
 
اخیراً دولت هند برای حمایت از کسب‌وکارها و اقشار آسیب‌پذیر جامعه به‌واسطه تبعات ناشی از کرونا برنامه کمک مالی 23 میلیارد دلاری در نظر گرفته و همین‌طور پاکستان بدین منظور 6 میلیارد دلار کمک مالی اختصاص داده است. در سناریوی خوش‌بینانه پساکرونایی، تزریق صدها و چه‌بسا هزاران میلیارد دلار از سوی دولت‌ها در اقتصاد کشورهای خود می‌تواند دیر یا زود پیامدهای مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد جهان را مهار کند. پیش‌بینی‌ها حتی حاکی از افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال آینده دارد البته مشروط بر آن که دانش پزشی بتواند از پس چالش کرونا برآید. آنچه حتی تزریق میلیاردها دلار پول نیز نمی‌تواند مانع از دگرگونی بنیادین آن شود، اوضاع بازارهای جهانی انرژی است.
 

 

 

 

*در بازار نفت چه خبر خواهد بود؟

هم‌زمان با اعلام وضعیت کرونا در 30 ژانویه 2020، روند نزولی قیمت جهانی نفت آغاز شد. براساس اطلاعات اویل پرایس، متوسط قیمت نفت جهان در 20 ژانویه حدود 63 دلار به ازای هر بشکه بود. هم‌زمان با شکست مذاکرات روسیه و عربستان برای کاهش سطح تولید در 6 مارس 2020 و گسترش همه‌گیری کرونا در جهان روند افت قیمت نفت شد بیشتری یافت به طوری که عجیب‌ترین واقعه تاریخ بازار نفت رقم خورد و متوسط بهای هر بشکه نفت به کمتر از 20 دلار رسید.

 

 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *