RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

وضعیت اشتغال در واحدهای صنفی می تواند بسیار نگران‌کننده باشد

اصناف زیر فشار کرونا

۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۲/۲۳کد خبر: 306234
ایستانیوز:مطابق بررسی‌ها یک کاهش اشتغال موقتی در حدود ۳ میلیون نفر در اصناف می تواند مشاهده شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی به بررسی وضعیت اصناف بعد از شیوع کرونا در کشور پرداخته و اعلام کرده است واحدهای صنفی خدماتی، خدمات فنی و تولیدی با بیشترین میزان آسیب مواجه خواهند شد. اصناف با حدود 2.7 میلیون واحد صنفی (با احتساب حدود 500 هزار صنفی بدون پروانه) نقش مهمی در بخش خدمات کشور از زنجیره تأمین تا توزیع کالاها و ایجاد اشتغال‌زایی دارند. با توجه به ماهیت چهارگانه اصناف کشور، این اصناف در تمام زیر بخش‌های خدمات به‌جز خدمات عمومی و  مؤسسات پولی و مالی توزیع‌شده‌اند. اصناف کشور در چهار دسته توزیعی، خدماتی، تولیدی و خدمات فنی قرار دارند. بیش از یک‌میلیون واحد صنفی در دسته توزیعی ( 49 درصد کل واحدهای صنفی کشور)، حدود 19 درصد اصناف تولیدی ،17 درصد اصناف خدمات فنی و 15 درصد خدماتی هستند.
 
بررسی استانی واحدهای صنفی نشان می‌دهد که استان تهران با حدود 14 درصد اصناف کشور در رتبه اول قرار دارد و سپس استان‌های اصفهان و خراسان رضوی بیشترین تعداد اصناف را در کشور دارند. استان‌های قم و گیلان که شیوع کرونا در آنجا مشاهده شد، به ترتیب حدود 88 و 28هزار واحد صنفی دارند. بررسی سرانه واحد صنفی به ازای هر 1000 نفر حاکی از آن است که است استان‌های ایلام و مازندران به ترتیب با 44 و 41 واحد صنفی دارای بیشترین سرانه در کشور هستند و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، قم و تهران به ترتیب با 13 ،18 ،20 ،21 و 22 واحد صنفی در انتهای رتبه‌بندی کشوری قرار دارند.
 
بر اساس برآورد دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، به ازای هر واحد صنفی 2.5 شغل در کشور ایجاد می‌شود و با احتساب اصناف دارای پروانه و فاقد پروانه، میزان اشتغال‌زایی آن‌ها به بیش از 6.5 میلیون نفر خواهد رسید. (اشتغال واحدهای دارای پروانه 5.5 میلیون شغل است.) در بررسی‌های موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی آمده است:« بعد از شیوع کرونا تولید از دو ناحیه با مشکل مواجه شد. ازیک‌طرف در سمت تقاضا بسیاری از فعالیت‌های واحدهای صنفی با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند و از سوی دیگر در سمت عرضه نیز به دلیل سیاست‌های دولت و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، واحدهای صنفی با تعطیلی مواجه شدند. بنابراین بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی این واحدها تعطیل‌شده و اشتغال‌زایی آن‌ها به‌شدت درخطر افتاده است و تداوم شرایط جاری میزان آسیب‌پذیری آن‌ها را به‌شدت افزایش خواهد داد.»
 
همچنین در بخش دیگری از گزارشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی آمده است:« با توجه به شرایط اعلام‌شده به نظر می‌رسد وضعیت اشتغال در واحدهای صنفی بسیار نگران‌کننده باشد. مطابق بررسی‌ها یک کاهش اشتغال موقتی در حدود 3 میلیون نفر در اصناف می تواند مشاهده شود. در بین گروه‌های چهارگانه اصناف، اصناف توزیعی با 35درصد کاهش شغل، با کمترین کاهش مواجه شده‌اند، اما به دلیل سهم بالا آن در ایجاد اشتغال، این کاهش بسیار بالا است. واحدهای صنفی، خدماتی، خدمات فنی و تولیدی با بیشترین میزان آسیب‌پذیری مواجه شده‌اند. بنابراین ضروری است دولت برنامه‌ای برای کاهش آثار زیان‌بار این بیماری برای بخش اصناف و تدابیر لازم برای کوتاهی دوره بیماری بی اندیشد. البته در شرایط شیوع ویروس کرونا برخی کسب‌وکارها، ازجمله کسب‌وکارهایی که در حوزه بهداشتی، دارویی و ... نیز رونق پیداکرده‌اند، اما در مقایسه با آثار زیان‌بار آن بر سایر صنوف بسیار اندک است.»

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اصناف، کرونا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *