RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بایزید مردوخی

حذف ۴ صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی‌گذارد

۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۲/۲۰کد خبر: 306102
ایستانیوز:بایزید مردوخی گفت‌: حذف چهار صفر هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی‌گذارد، فقط کاری فنی است و برای این انجام می‌‌گیرد که همه مردم بتوانند پول‌ها را بشناسند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در ابتدای این هفته نمایندگان مجلس پس از کش و قوس‌های شش ماهه به دولت اجازه دادند در دوره گذار حداکثر سه ساله، حذف چهار صفر از پول ملی را در دستور کار قرار دهد و با حذف چهار صفر از پول ملی، واحد پول ملی را از ریال به تومان تبدیل کند. بایزید مردوخی، تحلیلگر اقتصادی، در این باره اظهار داشت: صحبت از ایجاد تغییر و تحول در شرایط اقتصادی، پس از حذف چهار صفر از پول ملی، پایه و اساس منطقی ندارد. البته تصمیم به اجرا گذاشتن طرح حذف چهار صفر از پول ملی بسیار لازم است و باید زودتر از اینها انجام می‌گرفت.
 
او  تاکید کرد: ‌البته تغییر اسکناس هزینه‌های زیاد و کار طاقت‌فرسایی می‌طلبد، چون برای این کار به خارج کردن اسکناس‌ها از خزانه‌ها نیاز داریم و همچنین سیستم منظمی باید برقرار شود تا اسکناس‌هایی که پیش مردم است هم جمع شده و پول‌های جدید به آنها داده شود. بنابراین انجام این برنامه‌ها ماموریتی ساده نیست و دشواری‌های خاص خودش را دارد.
 
مردوخی همچنین توصیح داد: این روزها به کرات صحبت‌هایی از تاثیر این طرح بر تورم، گرانی، کسب و کار و حتی اشتغال شنیده می‌شود که باید اذعان داشت حذف چهار صفر هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی‌گذارد، فقط کاری فنی است و برای این انجام می‌‌گیرد که همه مردم بتوانند پول‌ها را بشناسند؛ مثلاً اگر من الان از شما که روزنامه‌نگار هستید بپرسم، هزار میلیون میلیارد چقدر می‌شود، حتماً از پاسخ دادن عاجز می‌مانید. اما با حذف چهار صفر حتی آدم‌های کم‌سواد هم می‌توانند پول و رقم‌های مختلف را بشناسند.
 
این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: برخی هم می‌گویند، حذف چهار صفر باعث می‌شود مردمی که قرار است در ماه هزار تومان کرایه خانه بدهند، به لحاظ روانی شرایط بهتری خواهند داشت. این حرف هم به نظر من غلط است، چون کارگری که امروز مثلاً سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد از این پس سه هزار تومان دریافتی خواهد داشت و به همین دلیل کرایه‌خانه سه هزار تومانی باز هم برایش زیاد خواهد بود.
 
به گزارش اعتمادآنلاین ،بایزید مردوخی در پایان سخنانش گفت: حذف چهار صفر از پول ملی تصمیم خوبی است که دست‌اندرکاران اقتصادی گرفته‌اند، اما از آنها توقع می‌رود در شرایطی که کرونا مردم‌ گرفتار را دچار فشارهای معیشتی بیشتری کرده است به تصمیمی زودبازده برسند تا بلکه بار سنگین گرانی و بیکاری تا حدودی از دوش جامعه برداشته شود.
 



برچسب‌ها:حذف 4 صفر، پول ملی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *