ایستانیوز:دیروز رضا رحمانی، وزیر صنعت گفت: هنوز تعیین تکلیف برای افزایش قیمت خودرو در سال ۹۹ در ستاد تنظیم بازار نهایی نشده است. به گفته بسیاری از محصولات صنعتی و غیر صنعتی در ماههای اخیر مشمول افزایش قیمت شده است و میشود، اما هنوز ستاد تنظیم بازار درباره موضوع مذکور تصمیمگیری نکرده است، اما اینکه قیمت غیرمتعارف باشد اینگونه هم نخواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،احتمالاً دارندگان پراید هاچ بک تا چند وقت پیش به خواب هم نمیدیدند که روزی خودرویی که خریدهاند به 90 میلیون تومان برسد. اما به نظر میرسد که این موضوع واقعیت دارد. طبق گزارشهای منتشر شده، پراید 111 به 90 میلیون تومان و پراید 131 به 80 میلیون تومان رسیده است. همین آبان ماه 98 بود که همه رسانهها تیتر زدند «پراید 50 میلیون تومانی شد»، حالا احتمالاً چیزی باقی نمانده تا تیتر «پراید 100 میلیونی تومانی شد» هم منتشر شود.
به نظر میرسد مسئولان همچنان برای تعیین قیمت خودرو به نتیجه نرسیدهاند. دیروز رضا رحمانی، وزیر صنعت گفت: هنوز تعیین تکلیف برای افزایش قیمت خودرو در سال ۹۹ در ستاد تنظیم بازار نهایی نشده است. به گفته بسیاری از محصولات صنعتی و غیر صنعتی در ماههای اخیر مشمول افزایش قیمت شده است و میشود، اما هنوز ستاد تنظیم بازار درباره موضوع مذکور تصمیمگیری نکرده است، اما اینکه قیمت غیرمتعارف باشد اینگونه هم نخواهد شد.
احتمالاً منظور رحمانی از قیمت غیرمتعارف به صحبتهایی که درباره رشد 30 درصد قیمت کارخانهای خودروها گفته میشود، برمیگردد.
سه روز پیش خبرهایی منتشرشده که درحالیکه بررسی موضوع دستورالعمل قیمتگذاری خودرو در دستور جلسه ستاد تنظیم بازار قرارگرفته است، زمزمههایی مبنی بر موافقت دولت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای خودروهای داخلی مطرحشده است. فارس دراینباره نوشت: ظاهراً رایزنی خودروسازان و مذاکره مدیران شرکتهای خودروساز بهویژه ایرانخودرو و سایپا با مسئولان دولتی برای افزایش قیمت خودرو به نتیجه رسیده و مدیران این شرکتها توانستهاند موافقت دولت را با افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو جلب کنند.
در این شرایط طبق دستور جلسه فردای ستاد تنظیم بازار مقررشده اعضای ستاد به بررسی موضوع دستورالعمل قیمتگذاری خودرو بپردازند که به نظر میرسد در این جلسه موضوع افزایش قیمت خودروها به مرحله اجرای خود نزدیک شود. خودروسازان معتقدند قیمت تمامشده تولیداتشان به دلایل مختلف ازجمله تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ افزایشیافته و به همین دلیل باید قیمت فروش محصولاتشان را بالاتر ببرند.
این در حالی است که تا قبل از افزایش قیمتهای اخیر، اختلاف قیمت 30 تا 80 میلیون تومانی میان قیمت بازار و کارخانهای خودرو در جریان بود. حالا دیروز و امروز خبرهایی منتشرشده است که قیمت «پراید 111» به مرز 90 میلیون رسیده است.
سایت عصر ایران نوشت: بر اساس پایش های انجامگرفته از نمایشگاههای تهران، قیمت خودروهای داخلی این روزها با شیب تندی در حال افزایش است بهطوریکه فقط در یک مورد قیمت خودروی پراید که بهنوعی شاخص هم تلقی میشود طی 20 روز با افزایش 10 میلیون تومانی همراه بوده است. طبق این گزارش، قیمت پراید روز گذشته به 89 تا 90 میلیون تومان رسیده و پراید 131 هم برچسب قیمتی 80 میلیون تومان را بر خود دارد. بر اساس این گزارش، محصولات ایرانخودرو خصوصاً خانواده پژو نیز با افرایش قیمت مواجه شده است بهطوریکه قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 99 هماکنون به 145 میلیون تومان و تیپ 5 آن نیز به قیمت 170 میلیون تومان رسیده است. شیب افزایش قیمت فقط مربوط به 2 خودروساز بزرگ ایرانخودرو و سایپا نبوده و در دیگر محصولات داخلی و یا مونتاژ داخل نیز به چشم میخورد بهطوریکه هماکنون قیمت مزدا 3 که در آخرین روزهای اسفند 98 حدود 500 میلیون تومان بود به 630 میلیون تومان افزایشیافته است. کاهش عرضه خودرو به بازار، حضور واسطهها و دلالها و همچنین سرازیر شدن نقدینگی به بازار خودرو ازجمله دلایل افزایش قیمت از سوی کارشناسان عنوان میشود. قیمتهای بالا و حبابی که این روزها در بازار خودرو شاهد آن هستیم لزوم مداخله جدی مسئولان برای کنترل قیمتها را طلب میکند و جا دارد تا وزارت صمت و دیگر نهادهای نظارتی با ورود به موضوع تصمیمات جدی را برای کنترل قیمتها در این حوزه ارجایی کنند.