RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

روایت رئیس‌کل گمرک ایران از کارنامه تجارت خارجی سال ۹۸

موفقیت ایران در صادرات به ۱۲۸ کشور در دوره تحریم

۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۲/۵کد خبر: 305499
ایستانیوز:مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید: ایران در سال ۹۸ باوجود تحریم‌ها توانسته است به ۱۲۸ کشور جهان صادرات کالا انجام دهد و از ۱۱۲ کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند. به گفته او ۷۰ درصد تجارت خارجی ایران با کشورهای آسیایی انجام شده و اروپا در جایگاه دومین شریک تجاری قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رئیس‌کل گمرک ایران گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۹۸ نشان داد باوجود تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه، کشورمان توانسته به ۱۲۸ کشور جهان کالا صادر کند و از ۱۱۲ کشور نیز کالا وارد کند. نزدیک به ۷۰ درصد تجارت خارجی ما با کشورهای آسیایی است و اروپا دومین شریک ما به شمار می‌آید.
 
مهدی میراشرفی اظهار کرد: ارزش تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۸۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و به وزن ۱۶۹ میلیون و ۳۰۲ هزار تن بوده است.
 
او افزود: از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار سهم صادراتی ایران و ۴۳ میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.
 
میراشرفی اضافه کرد: در طی سال ۹۸ ایران درمجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات و از ۱۱۲ کشور واردات کالا داشته است. به‌طوری‌که به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱ کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آمریکایی صادرات و همچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور آمریکایی و ۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته‌ایم.
 
او گفت: بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشور به ترتیب قاره آسیا و سپس اروپا و آفریقا هستند به شکلی که حجم تجارت خارجی ایران با آسیا بیش از ۵۷ میلیارد دلار یعنی بیش از ۶۸ درصد تجارت خارجی کشور است.
 
میر اشرفی در ادامه افزود: میزان صادرات ایران به آسیا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و میزان واردات ایران نیز از آسیا بیش از ۲۷ میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۴ هزار و ۳۰۰ دلار است.
 
به گزارش گمرک، میزان صادرات کشور به اروپا نیز بیش از ۹ میلیارد دلار و میزان واردات از این قاره نیز ۱۵ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که علی‌رغم تعدد شرکای آفریقایی میزان صادرات کشور به افریقا حدود ۴۰۰ میلیون دلار و میزان واردات از افریقا نیز ۲۲ میلیون دلار است.
 
رئیس‌کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: درنهایت میزان صادرات کشور به قاره امریکا ۱۳۰ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۵۸۶ دلار و میزان واردات از قاره امریکا نیز ۸۶۰ میلیون و ۸۵ هزار و ۲۱۴ دلار است.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در بین شرکای آسیایی چین با ۹ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار و عراق با ۸ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۱۰ دلار و همچنین امارات متحد عربی با ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۴۴۹ هزار ۸۴۱ دلار به ترتیب بزرگ‌ترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.
 
میراشرفی افزود: سه شریک اول ایران در قاره آسیا در حوزه واردات نیز کشورهای چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، پس‌ازآن امارات با ۸ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۸۲ دلار و هندوستان با بیش از سه میلیارد و ۴۶۴ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۲۹ دلار بودند.
 
او ادامه داد: در میان کشورهای اروپایی نیز، ترکیه با ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۷۳ دلار و روسیه با ۴۵۷ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۲۴ دلار و کشور آذربایجان با ۴۲۹ میلیون ۷۸۴ هزار و ۳۱۷ دلار اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. ضمن آن‌که کشورمان بیشترین میزان واردات خود از قاره اروپا را به ترتیب از ترکیه با چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶۳ دلار، آلمان با دو میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۹۳۷ دلار و روسیه با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۲ دلار داشته است.
 
رئیس‌کل گمرک ایران گفت: در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۳۵ دلار و پس‌ازآن به کانادا با حدود ۱۹ میلیون دلار و ونزوئلا با بیش از یک‌میلیون و ۱۸۴ هزار و ۸۳۲ دلار است.
 
به گفته او، بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و بعدازآن آرژانتین با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۹۶ دلار و درنهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۲۳ دلار بوده است.
 
میراشرفی با اشاره به شرکای اقتصادی ایران در قاره آفریقا افزود: کشورمان در سال ۹۸ به میزان ۷۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۵۸ دلار به موزامبیک، ۶۲ میلیون ۹۱۷ هزار و ۶۸۵ دلار به سودان و ۵۲ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۶۳ دلار به کنیا کالای تجاری غیرنفتی صادر کرده و همچنین به میزان ۶ میلیون ۳۶۹ هزار و ۷۸۷ دلار از کشور کنیا، پنج میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۹ دلار از اتیوپی و بیش از چهار میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۷۴ دلار کالا نیز از تونس واردات داشته است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:صادرات
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *