RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

به‌دور از چرخه جهانی

بانک‌ها از ارتباطات بین‌المللی بازمانده‌اند

۲۰:۶ - ۱۳۹۹/۱/۱۳کد خبر: 302713
ایستانیوز:۴ لایحه از سوی دولت به طور هم‌زمان به مجلس فرستاده شد که به لوایح چهارگانه بانکی مشهور شد. اصلاح قانون تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم سه لایحه‌ای هستند که در کنار لایحه الحاق به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته (پالرمو) در مجلس طرح شد.
گزارش 98
درگیر با اف‌اِی‌تی‌اف
صنعت بانکی ایران به مانند سایر صنایع با مشکلات تحریم مواجه است. این صنعت برای رشد نیاز به ارتباطات بین‌المللی دارد تا هم از نظر افزایش سطح استانداردهای بانکداری و هم از نظر ارتباطات ارزی با پیشرفت مواجه شود. در دهه 90 گذشته بانک‌های ایران از این شانس محروم بوده‌اند. تنها در سال‌های 95 و 96، موانع تحریمی کنار رفت که در آن سال‌ها هم به دلیل فاصله طولانی قطع ارتباطات بین‌المللی، امکان پیوند سریع فراهم نشد. در همین دو سال دولت سعی کرد با درخواست تغییرات در قوانین بانکی، استاندارد بانکداری را ارتقا دهد و موانع ارتباطات بانکی را فراهم کند. قدم گذاشتن در مسیر اصلاحات بانکی به غیر از مقررات بانک مرکزی و آیین‌نامه‌های دولت، نیاز به قوانین جدیدی داشت تا رویه‌های سنتی نظام بانکی را به سوی مکانیزم‌های مدرن سوق دهد.
 
4 لایحه از سوی دولت به طور هم‌زمان به مجلس فرستاده شد که به لوایح چهارگانه بانکی مشهور شد. اصلاح قانون تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم سه لایحه‌ای هستند که در کنار لایحه الحاق به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته (پالرمو) در مجلس طرح شد. هرچند لایحه مربوط به پالرمو به صورت مستقیم در ارتباط با اف‌اِی‌تی‌اف قرار ندارد و مرتبط با سازمان ملل است اما به دلیل آن‌که موضوعات مشترکی همچون پولشویی و نحوه دسته‌بندی جرایم سازمان‌یافته به نوعی در زیرشاخه‌های اف‌اِی‌تی‌اف طرح می‌شوند، بسیاری این 4 لایحه را در یک سبد جای دادند با این وجود 3 لایحه توانست به سلامت از پارلمان عبور کند و لایحه‌ای که ارتباط مستقیم با کارگروه اقدام مالی موسوم به اف‌اِی‌تی‌اف داشت باقی ماند.
 
این لایحه هم از مجلس عبور کرد اما بعد از مخالفت شورای نگهبان راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. مجمع تشخیص اما تصویب این لایحه را به تأخیر انداخت. این لایحه سرانجامی در مجمع نداشت تا این‌که دوم اسفند 98 نشست ویژه گروه اقدام مالی موسوم به اف‌اِی‌تی‌اف برگزار شد و این نهاد بار دیگر ایران را در لیست سیاه مالی قرار داد و از لیست تعلیق درآورد. این در حالی است که کشورهای رأی‌دهنده برای چند دوره پی‌درپی مجاب شده بودند که ایران در حال تصویب قوانین مورد نظر برای پیوستن به این گروه است. با این اتفاق بانک‌ها شرایط دشوارتری نسبت به گذشته احساس می‌کنند.
 
از سوی دیگر در شرایط رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، فعالان اقتصادی انتظار دارند که تأمین مالی بهتری از سوی بانک‌ها داشته باشند.
پیش‌بینی 99
اصلاح یک قانون مهم
 
یک لایحه مهم بانکی به مجلس ارسال شده است که بررسی آن به سال 99 موکول شده است. لایحه اصلاح قانون بانکداری اسلامی که از قوانین پایه در صنعت بانکداری به حساب می‌آید برای فعالان اقتصادی و بانک‌‌ها اهمیت فراوانی دارد. فعالان اقتصادی درخواست کرده‌اند که بررسی این لایحه به سال 99 موکول شود تا به‌دور از شرایط انتخابات و به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. نوع اصلاحات در این قانون، سرنوشت صنعت بانکداری ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد./ آینده نگر 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *