RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

جای خالی بانکداری دیجیتال در روزهای کرونایی

۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱/۹کد خبر: 302607
ایستانیوز:معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، با بیان مشکلاتی که در حال حاضر بانکها با مراجعه مردم به شعب به دلیل شیوع بیماری کرونا دارند، گفت: اگر همه فرآیندهای بانکی دیجیتال شده بود، دیگر نیازی به حضور فیزیکی مردم در شعب وجود نداشت و مشکلات فعلی بسیار کمتر بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات این بانک، با اشاره به حرکت بانکها به سمت بانکداری دیجیتال و با در نظر گرفتن شرایط فعلی، گفت: در حال حاضر کسب و کارهای دیجیتال شکل گرفته‌اند که همه ما از آنها استفاده می‌کنیم، اما سوال اینجاست که آیا بانک‌ها در حال حاضر از طریق بانکداری الکترونیک، که فکر می کنم باید آن را بانکداری سنتی بنامیم قادر به ارائه خدمات مطلوب و مورد درخواست این کسب و کارها نخواهیم بود.
وی ادامه داد: به نظر من پاسخ این سوال خیر است. در واقع مهمترین دلیل بانک‌ها برای رفتن به سمت بانکداری دیجیتال ارائه خدمات به کسب و کارهای دیجیتال است. ما باید دیدگاه خودمان را تغییر دهیم و از دیدگاه سنتی در بانکداری الکترونیک که تنها به کانال فکر می‌کند به سمت ارائه سرویس‌های مورد درخواست مشتری برویم.
 
اینالوئی افزود: در فضای فعلی با وجود بیماری کرونا ما اگر بانکداری دیجیتال داشتیم همین مقدار مراجعه کوتاه به شعب هم دیگر وجود نداشت و مشتریان نیازی به مراجعه حضوری نداشتند.
 
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، با اشاره به مشکلات نظارتی و رگولاتوری در حوزه بانکداری دیجیتال اظهار داشت: ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا ناظر همه چیز را برای ما آماده و دیکته کند در واقع ما اگر بخواهیم منتظر آن روز باشیم که استانداردها تنظیم و در اختیار بانکها قرار گیرد، فرصت را از دست داده‌ایم.
 
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان این نکته که اگر کسب و کارهای دیجیتال منتظر قوانین می‌ماندند، اصلا کسب و کار دیجیتالی ایجاد نمی‌شد، گفت: اگر نگاهی به اپلیکیشن‌های دیجیتالی که همه ما از آنها خدمات می‌گیریم بی‌اندازیم، می‌بینیم که اگر آنها در مواجهه با سازمانها و نهادهای سنتی قرار بود منتظر وضع قوانین و استانداردها باشند، هیچگاه کسب و کار دیجیتالی آغاز به کار نمی‌کرد. در واقع گاهی باید زیر ساختها را آماده کرد و قوانین و روشهای اجرا را به ناظر پیشنهاد داد.
 
اینالوئی افزود: ما در بانک ایران زمین منتظر نماندیم، در واقع ما سعی کردیم براساس داشته‌های خود زیر ساختهای بانکداری دیجیتال را تأمین و راه‌اندازی کنیم. و آنچه به عنوان چشم انداز 1400 بانک مطرح است، این است که فرآیندها باید تا آن زمان دیجیتال شده باشد، مشتری از جنس دیجیتال باشد، مرکز تماس بانک دیجیتال باشد و تمامی کانال‌ها یکپارچه شده است. ما حرکت به این سمت را آغاز کرده ایم و اگر قرار باشد منتظر اعلام و دیکته این موارد باشیم باید صبر کنیم یک یا دو نسل عوض بشود.
 
وی با اشاره به شعبه دیجیتال بانک ایران زمین، در مرکز خرید مگامال و ارائه خدمات دیجیتال در آن گفت: اگر به این شعبه نگاه کنید قرار گرفتن چند دستگاه در این شعبه و مکانیزه کردن فرایند بانکداری در واقع دیجیتال شدن نیست، اما اگر مشتری سینمای این مرکز به شعبه ما مراجعه کند و بلیت این سینما را از دستگاه ما دریافت کند و هزینه آن را از امتیازهای باشگاه خود بپردازد می‌توان گفت فرایند براساس درخواست مشتری و نیاز آن کسب و کار تنظیم شده، که این را می‌توان بانکداری دیجیتال نامید. همچنین ارائه خدمات بیمه‌ای و ... در این مرکز و سایر درگاه‌های بانک از این دست است.
 
اینالوئی گفت: در بانکداری دیجیتال محصول و نوآوری از سوی بانک ارائه نمی‌شود، در واقع این فین تک‌ها هستند که برروی بسترهای بانک خدماتی را تعریف و سرویس مورد درخواست مشتری را ارائه می‌کنند.
 
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، با بیان این نکته که موضوع احراز هویت به عنوان بحثی که از مدتها پیش بین بانکها و بانک مرکزی مطرح بوده، گفت: ما در حال حاضر  با یک استارتاپ برروی چند روش احراز هویت  کار کرده‌ایم و بزودی این روش‌ها را به بانک مرکزی ارائه خواهیم کرد، در واقع ما نباید منتظر باشیم که اینها را بانک مرکزی به ما ارائه کند.
 
اینالوئی با تشریح بانکداری دیجیتال گفت: همانطور که پیش از این گفتم در بانکداری دیجیتال بانکها محصولات را توسعه نمی‌دهند و این امر توسط فین‌تک ها انجام می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است همه بانکها دیجیتال شوند اظهار داشت: هیچ نیازی به اینکه همه بانکها دیجیتال شوند نیست، در واقع بسیاری از بانکها خدمات اختصاصی ارائه می‌کنند و مشتریان خاص دارند اما ما به دنبال نسلی هستیم که برای تهیه نیازهای خود حاضر به حضور فیزیکی در شعب نیست و در واقع خواهان این است که همه خدمات مورد نیاز خود را در لحظه، در تمامی ساعات به صورت دیجیتال دریافت کند.
 
اینالوئی در تعریف مشتری وفادار دیجیتال گفت: مشتری وفادار به یک بانک دیجیتال به راحتی بدست نمی آید، یکی از تعریف های مهم در این مدل از بانکداری شخصی سازی سرویس است، و در واقع ما دیگر یک سرویس ایجاد نمی کنیم که به تعداد زیادی مشتری ارائه کنیم، سرویس‌ها توسط بازیگران این عرصه یعنی فین‌تک‌ها شخصی سازی شده و به مشتری ارائه می شود و این عاملی خواهد بود که هم تمایز ایجاد می‌کند و هم وفاداری.
 
اینالوئی افتتاح و راه‌اندازی مرکز نوآوری بانک ایران زمین را حاصل همین تفکر دانست و اضافه کرد: در بانکداری دیجیتال نوآوری از بیرون به درون بانک تزریق می‌شود و اگر این چرخه برعکس باشد یعنی از داخل بانک نوآوری و توسعه محصول ایجاد شود مجددا محصولی تولید خواهد شد که در شرایط فعلی مطمئنا موفق نخواهد بود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *