RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

چشم‌انداز تولید نفت خام در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال ۲۰۲۴

تولید نفت ایران به روزهای اوجش برمی گردد؟

۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۶کد خبر: 301731
ایستانیوز:در سال ۲۰۱۸، ظرفیت تولید نفت خام منطقه خاورمیانه ۳۰.۳۴ میلیون بشکه در روز بود و برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ به ۳۱.۷۷ میلیون بشکه در روز برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، بین سال‌های 2018 تا 2024 تقاضای جهانی برای نفت سالیانه 1.19 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و از 99.2 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 106.4 میلیون بشکه در روز در سال 2024 خواهد رسید. به‌عبارت‌دیگر، بین سال‌های 2018 تا 2024 تقاضای جهانی 7.1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در این دوره ظرفیت عرضه جهانی نفت 5.9 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و ظرفیت تولید غیراوپک 6.1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در بین کشورهای غیراوپک، آمریکا جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت به‌طوری‌که تولید نفت این کشور با افزایش حدود 4 میلیون بشکه در روز در کنار کشورهای برزیل، نروژ و کانادا با افزایش قابل‌توجهی همراه خواهد شد. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی چشم‌انداز تولید نفت خام در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2024 را بررسی کرده است.
 
طبق این گزارش، ازآنجاکه اکثر تولیدکنندگان بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عضو اوپک هستند و درصورتی‌که این سازمان طبق روال سال‌های گذشته سیاست تنظیم بازار خود را ادامه دهد فقط یک‌میلیون بشکه در روز از افزایش تقاضای جهانی، سهم تولیدکنندگان این سازمان خواهد شد و تقاضا برای نفت اوپک از 31.1 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 32 میلیون بشکه در روز در سال 2024 خواهد رسید.
 
در سال 2018، ظرفیت تولید نفت خام منطقه خاورمیانه 30.34 میلیون بشکه در روز بود و برآورد می‌شود که تا سال 2024 به 31.77 میلیون بشکه در روز برسد. طی سال‌های 2018 تا 2024 ظرفیت تولید منطقه خاورمیانه 1.43 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که بخش عمده آن مربوط به دو کشور عراق و امارات خواهد بود. در طی این دوره ظرفیت تولید عراق 900 هزار بشکه در روز و ظرفیت تولید امارات 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت این در حالی است که ظرفیت تولید عربستان سعودی 12.2 میلیون بشکه در روز ثابت باقی خواهد ماند. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که در سال 2018 ظرفیت تولید نفت خام ایران 3.85 میلیون بشکه در روز بوده است و درصورتی‌که شرایط تحریم ادامه یابد ظرفیت تولید به 2.65 میلیون بشکه در روز در سال 2024 کاهش خواهد یافت، اما در صورت رفع شرایط تحریم، ظرفیت تولید نفت خام ایران تا سال 2024 در سطح 3.85 میلیون بشکه در روز ثابت باقی خواهد ماند.
 
برآورد می‌شود در شمال آفریقا، تولید الجزایر روند کاهشی داشته باشد و ظرفیت تولید این کشور از 1.07 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 0.98 میلیون بشکه در روز در سال 2024 برسد، اما ظرفیت تولید لیبی از 1.07 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 1.27 میلیون بشکه در روز در سال 2024 برسد. البته وضعیت تولید نفت لیبی شدیداً به وضعیت ثبات سیاسی این کشور وابسته است. در بین تولیدکنندگان غیراوپک در شمال آفریقا، تولید مصر در چند سال گذشته روند نزولی داشته و برآورد می‌شود که روند نزولی آن در چند سال آتی ادامه یابد و این کشور نیز بیشتر برافزایش تولید گاز طبیعی تمرکز دارد. برآورد می‌شود که ظرفیت تولید در سودان جنوبی نیز از 130 هزار بشکه در روز کنونی به قبل از جنگ داخلی این کشور یعنی 350 هزار بشکه در روز برسد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *