RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

رشد نرخ ارز، بال پرواز شاخص بورس

علیرضا کدیور، تحلیل گر بازار سرمایه
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۵کد خبر: 301676
ایستانیوز:افزایش نرخ ارز انتظار مثبت از آینده درآمد شرکت هایی که یا کالای خود را صادر می کنند یا به نحوی با صادرات در ارتباطند، در بین معامله گران تقویت شده است.
بورس تهران رکورد شکست و شاخص کل تا کانال 500 هزار واحد ارتفاع گرفت. این رکوردزنی البته نه تنها ناشی از افزایش حجم نقدینگی در بازار سرمایه بلکه به دلیل افزایش نرخ ارز هم بود. در روزهای گذشته دوباره نام ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف قرار گرفت و همین به نوسان نرخ ارز در بازار انجامید. نرخ اسکناس سبز و آبی آمریکایی نه تنها در بازار آزاد بلکه در سامانه نیما هم تغییر کرد و همین به انتظار تورمی خریداران سهام دامن زد.
 
با افزایش نرخ ارز انتظار مثبت از آینده درآمد شرکت هایی که یا کالای خود را صادر می کنند یا به نحوی با صادرات در ارتباطند، در بین معامله گران تقویت شده است. قیمت کالای صادراتی درواقع  متاثر از قیمت جهانی کالا و نرخ ارز در داخل است. بنابراین هرچه نرخ ارز رشد کند، سودآوری شرکت های تولیدکننده کالای صادراتی هم بیشتر می شود. باتوجه به این مسئله می توان گفت رشد چند روز اخیر شاخص کل بر مبنای یک منطق اقتصادی شکل گرفته است و اگر نرخ ارز افت نکند و انتظار مثبت از درآمد آتی شرکت های صادراتی تقویت شود، رشد شاخص کل با اثرپذیری از این عامل ادامه پیدا می کند. با این حال نمی توان از اثربخشی رشد قیمت سهام شرکت های ضعیف هم گذشت که قیمت سهم آن ها هیچ تناسبی با واقعیت های ذاتی شان ندارد. سهام بسیاری از این شرکت ها در بازار سرمایه حباب زده است و این حباب هم چنان باد می شود. 
 
یکی از روش های معمول در بهبود وضعیت کنونی بازار سرمایه افزایش عرضه های اولیه است اما به نظر من، مکانیزم عرضه اولیه سهام و کشف قیمت سهام در عرضه اولیه شرکت ها در بورس ما مشکلاتی دارد. اگر به وضعیت عرضه اولیه دقت کنید می بینید وقتی شرکت ها برای اولین بار سهام خود را عرضه می کنند، چند روزی صف خرید برای آن سهام وجود دارد و پس از چند روز دیگر خبری از آن سهام نیست. از نظر من این مسئله به خاطر مشکلات مکانیزم عرضه اولیه سهام در بورس ماست که برای هر فردی سهمیه خاصی در عرضه اولیه مشخص می کند و تعداد محدودی سهم با ارزش محدودی به افراد تعلق می گیرد.
 
مسئله دیگر اینکه حجم عرضه های اولیه در بازار سرمایه با میزان نقدینگی که وارد بازار می شود، تناسبی ندارد. مگر اینکه سهامداران عمده این دسته شرکت ها در روزهای پس از عرضه اولیه سهام خود را عرضه کنند و بخشی از نقدینگی جذب این سهم ها شود. متاسفانه در عرضه های اولیه اخیر در بازار سرمایه  چنین روندی طی نشده است و بسته به اندازه یک شرکت و ضوابطی که هیئت پذیرش برای آن شرکت تعیین کرده، 5 تا 15درصد سهام عرضه شده و در روزهای آینده یا به طور تقریبی عرضه سهامی انجام نشده یا محدود بوده است. در این شرایط در عمل عرضه اولیه کارکرد لازم در جذب حجم بالای نقدینگی در بازار را ندارد.



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *