RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

فروش استقراضی سهام که بزودی آغاز خواهد شد، چیست؟

فروش تعهدی سهام کلید می خورد

۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸کد خبر: 301412
ایستانیوز:طبق اعلام مسئولان بورس و دستورالعملی که این سازمان منتشر کرده است به زودی «فروش استقراضی سهام» که به عنوان «فروش تعهدی» هم شناخته می شود، شروع خواهد شد. مسئولان بورس اعلام کرده اند این اقدام «منجر به حرفه‌ای تر شدن بازار سرمایه» خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کارشناسان می گویند «فروش تعهدی» یکی از ابزارهای جدید بازار سرمایه است که منجر می شود تا هم روزهای منفی و هم روزهای مثبت بازار برای سهامداران جذاب باشد و سرمایه گذاران صرفا به دنبال روزهای مثبت بازار نباشند و چشم انداز آتی شرکت‌ها در تصمیم سهامداران اثر گذار باشد. فروش تعهدی در بازارهای مالی دنیا تحت عنوان short sell شناخته می شود.
 
حسن امیری، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این ابزار جدید گفته است: «این ابزار منجر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران در هر دو شرایط مثبت و منفی بتوانند در بازار سرمایه فعال باشند و کسب درآمد کنند. براین اساس، با بکارگیری این ابزار در بازار سرمایه، سرمایه گذاری که تصور می‌کند قیمت سهام یک شرکت بیش از اندازه رشد کرده و یا در آینده احتمال کاهش قیمت آن سهم به دلایل بنیادین و یا تحلیل شخصی او وجود دارد می تواند یک استراتژی معاملاتی انتخاب کند. به طوریکه می تواند سهام را به وکالت از شخص دیگر (مالک سهام) بفروشد و هر زمان که خود یا مالک سهام اراده کرد مثل اوراق فروش رفته را برای مالک خریداری کند، البته شرایط و ضوابط وکالت باید بین طرفین مشخص و تعهدات هر طرف در قرارداد فروش تعهدی تعیین شده باشد. در نتیجه با افت قیمت سهم که بر اثر بررسی شرایط و تحلیل ارزش سهام با عملکرد یک شرکت صورت گرفته کسب منفعت می کنند. این ابزار مالی جزو ابزارهای استانداردی است که در سایر بازارهای مالی دنیا نیز عملیاتی شده  است.»
 
به گفته مسئولان بورس زیر ساخت های لازم برای به کارگیری این ابزار مهیا شده است و هم اکنون اقدامات نهایی برای فراهم کردن شرایط لازم برای سفارش گذاری و شرایط لازم برای معاملات تعهد فروش در حال انجام است. طبق اعلام صورت گرفته از اسفندماه قرار است فروش تعهدی در بورس شروع شود.
 
دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران در ابتدای خردادماه تصویب و 30 مرداد برای اجرا ابلاغ شد ولی اجرای آن باتوجه به فراهم نبودن زیر ساخت ها تاکنون زمان برده است.
 
البته فروش تعهدی از نظر شرعی مشکلاتی هم داشته است که از سوی مسئولان بورس با روش های جایگزین بر طرف شده است. محمود گودرزی معاون بازار بورس در این باره به ایبنا گفته است:« با توجه به وجود اشکالات شرعی در این روش معاملاتی (یعنی پرداخت بهره مشخص)، راهکار جایگزین در قالب عقد وکالت تعریف شده است. در واقع در این مدل، متقاضی به وکالت از مالک و به نام او، به فروش اوراق بهادار مشخصی اقدام کرده و موظف است در زمان مشخص (در سررسید) یا به درخواست مالک و یا به تشخیص خود تا سررسید، اوراق بهادار فروخته شده را به نام مالک بازخرید کند.»
 
در زمان اجرایی شدن این ابزار مالکان اوراق بهادار که تمایل دارند اوراق تحت مالکیت خود را جهت انجام معاملات فروش تعهدی در اختیار سایر فعالان بازار قرار دهند، نوع و تعداد ورقه بهادار را در سامانه‌ای به نام سامانه تامین اعلام کرده و متقاضیان به واسطه کارگزار خود، از اوراق بهادار موجود جهت انجام معاملات فروش تعهدی آگاهی پیدا می‌کنند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *