RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

فوربز اقتصاد این کشورها را در سال ۲۰۲۰ نزدیک به رکود می‌بیند

کشورهایی که راکد می‌شوند

۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷کد خبر: 301319
ایستانیوز:احتمالش می‌رود هنگ‌کنگ به عنوان یک مرکز مالی و تجاری مهم، حتی افولی بدتر از دوران بحران مالی سال‌ ۲۰۰۸ و بحران شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ را تجربه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در میان کُندی رشد اقتصاد جهان و در شرایطی که بانک‌های مرکزی دارند نرخ بهره را کاهش می‌دهند و حتی به صفر یا زیر آن می‌رسانند تا اقتصاد کشورها را به جلو هل بدهند، چند کشور در جهان به وضوح دارند به سمت رکود پیش می‌روند.
 
هنگ‌کنگ
 
هنگ‌کنگ البته کشور نیست، اما از آنجا که اعتراضات اخیر در این شهر باعث شده اقتصاد آن شرایطی متفاوت از چین را تجربه کند، آن را جدا بررسی می‌کنیم. شهروندان هنگ‌کنگ بعد از ماه‌ها اعتراض خیابانی هنوز به اهداف خود نرسیده‌اند اما این اعتراض‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد هنگ‌کنگ زده و رکود به وجود آورده، به طوری که اقتصاد هنگ‌کنگ در سه ماهه سوم سال به میزان ۳.۲ درصد کوچک شد. بخش‌هایی که سنگین‌ترین ضربه را دریافت کردند، گردشگری و خرده‌فروشی هستند اما بخش‌های دیگر هم از ضرر شدید مصون نبوده‌اند. این اولین بار در ده سال اخیر است که هنگ‌کنگ رکود را تجربه کرده و اعداد و ارقام هم حاکی از وخامت اوضاع دارند. تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که احتمالش می‌رود هنگ‌کنگ به عنوان یک مرکز مالی و تجاری مهم، حتی افولی بدتر از دوران بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و بحران شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ را تجربه کند.
 
انگلیس
 
مدت‌های مدید است که عدم قطعیت و نامشخص‌بودن اوضاع به کلمات کلیدی در مورد وضعیت پسا-برگزیت انگلیس بدل شده. معلوم نیست با جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا چه رخ می‌دهد و بر اثر همین وضع، اقتصاد انگلیس برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ به بعد، کوچک شده. اگر انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد شرایط برگزیت به توافق نرسند انگلیس حتما وارد رکود خواهد شد. در عین حال، نشانه‌های واضحی از ضعف و رکود در بخش تولید صنعتی در انگلیس دیده می‌شود و سرمایه‌گذاری‌ها هم به شدت پایین آمده. همچنین ناشفاف‌بودن وضعیت برگزیت دارد بازار را سردرگم‌تر می‌کند. در برخی بخش‌ها رشد همچنان ادامه دارد اما عدم تعادلی که وضع نامطمئن کنونی در اقتصاد انگلیس به وجود آورده، ممکن است به عاملی جدی برای ورود این کشور به رکود بدل شود.
 
آلمان
 
بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا مدتی است که در آستانه رکود قرار دارد. علتش کوچک‌شدن بخش تولید است که مدت‌ها ادامه داشته و البته کاهش فروش خودرو به دلایل مختلف هم به این وضع دامن زده. بعضی تحلیل‌گران می‌گویند آلمان خیلی به رکود نزدیک بوده اما توانسته خودش را از پرتگاه نجات بدهد. با این وجود، حتی همین تحلیل‌گران هم معتقدند که وضعیت اقتصادی آلمان شکننده شده و رشد آن ناکافی است. حتی افق آینده هم نشانی از رشد پرقدرت را برای اقتصاد آلمان به نمایش نمی‌گذارد.
 
ایتالیا
 
ایتالیا که چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست، از نیمه دوم سال ۲۰۱۸ عملا وارد رکود شده بود و با چالش‌های بزرگ اقتصادی مثل کاهش تولید، افزایش نرخ بیکاری، بدهی‌های نجومی و بی‌ثباتی سیاسی مواجه است و بعید است به این زودی‌ها از شر آنها خلاص شود. از همه بدتر اینکه درگیری‌های ایتالیا با اتحادیه اروپا در خصوص کسری بودجه ادامه دارد و این مسئله بیشتر به اقتصاد ایتالیا لطمه زده است.
چین
 
اقتصاد چین در میان جنگ تجاری با آمریکا ضربات سختی خورده. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، چین که دومین اقتصاد بزرگ دنیاست در سال ۲۰۲۰ تنها ۵.۸ درصد رشد را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که رشد اقتصاد چین در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶.۶ درصد بود و در سال ۲۰۱۹ هم احتمالا رشد ۶.۱ درصدی داشته. البته یک نکته وجود دارد: اقتصاد چین حتی پیش از آن که دونالد ترامپ جنگ تجاری علیه چین را راه بیندازد هم دچار آهستگیِ رشد شده بود. یک علتش این بود که دولت می‌خواست بدهی‌هایش را پایین بیاورد و استراتژی ایجاد صنایع صادرات‌محور را دنبال کند. اما اوضاع برای مصرف‌کنندگان چینی در همین فاصله رو به وخامت رفت و حالا هم ایجاد تعادل خیلی سخت‌تر از گذشته است. دولت چین همچنین مالیات‌ها را پایین آورده تا مردم بتوانند بیشتر پول خرج کنند و رشد اقتصادی تقویت شود. اما همین اقدام باعث شده که درآمدهای محلی دولتی به شدت پایین بیاید و بدهی‌ها بالا برود. با وجود تمام اینها، به نظر نمی‌رسد که اقتصاد چین در حال ورود به رکود باشد. فقط لازم است که آهستگی رشد اقتصاد این کشور و علل آن را همچنان دنبال کنیم.



برچسب‌ها:اقتصاد، فوربز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *