RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

فرابورس و دانشگاه صنایع و معادن تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

۱۴:۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱کد خبر: 301177
ایستانیوز:با هدف ارتقای سطح سواد مالی عمومی فرابورس و دانشگاه صنایع و معادن تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست تفاهم‌نامه میان فرابورس و دانشگاه صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته در حال حاضر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم با ماموریت افزایش بهره‌وری و کارایی و تولید ثروت در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: این در حالی است که دانشگاه‌های کشور عمدتا در نسل دوم و سوم باقی مانده‌اند، اما در دانشگاه صنایع و معادن به دنبال الگوهای توسعه‌یافته امروزی هستیم تا متناسب با خواسته‌ها و نیازهای صنعت، نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصص پرورش دهیم.
 
توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال
 
قبادیان با بیان اینکه در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت چندین پروژه کلان تعریف شده که یکی از آن‌ها پروژه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار به اسم «تاپ» است، گفت: در شش ماهی که از راه‌اندازی این طرح به صورت پایلوت می‌گذرد بیش از ۸ هزار واحد صنعتی ثبت‌نام کرده‌اند تا به صورت علمی و دانشگاهی مشکلات آن‌ها مرتفع شود.
 
به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در طرح ملی تاپ از پایان‌نامه‌های دانشجوان برای کمک به صنعت استفاده خواهد شد و دانشجویان نیز امکان فعالیت در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های صنایع برای ارائه راهکار به صنعت به منظور حل مشکلات خود توسط دانش را دارند.
 
قبادیان با بیان اینکه جلسه امروز منافع مشترکی برای دانشگاه صنایع و معادن و فرابورس ایران به همراه دارد عنوان کرد که بعد از تفاهم‌نامه باید کارگروه مشترک برای دستیابی به اهداف این تفاهم‌نامه و مفاد آن تشکیل شود.
 
حمایت فرابورس از طرح تاپ
 
از سویی دیگر، مدیرعامل فرابورس نیز در این نشست با معرفی فرابورس و حوزه فعالیت‌های آن گفت: فرابورس ایران از ۱۱ سال پیش شروع به فعالیت کرده است و در حال حاضر ۱۰ بازار و تابلو معاملاتی مختلف در آن مشغول به فعالیت هستند.
 
به گفته امیر هامونی هم اکنون سهام، ابزارهای مالی اسلامی مانند انواع صکوک، گواهی حق اختراع و ... در بازارهای فرابورس قابل معامله هستند و سهام ۳۳۰ شرکت در ۴۰ صنعت مختلف در بازار سهام فرابورس دادوستد می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه از روز اول راه‌اندازی فرابورس تا کنون گردش معاملات فرابورس ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اعلام کرد: از این رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به ۱۰ ماه سپری شده از ابتدای سال جاری است. ضمن اینکه شاخص کل فرابورس نیز به لحاظ بازدهی از آغاز امسال ۲.۵ برابر شده و بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.
 
بازدهی چشمگیر
 
هامونی بازدهی چشمگیر شاخص را یک فرصت بی‌نظیر برای توسعه بازار دانست و گفت: این روزها سمت تقاضای بازار به شدت تقویت شده و روزانه شاهد جریان‌های جدید نقدینگی به بازار هستیم، اما سمت عرضه به اندازه تقاضا تقویت نشده است و در این زمینه مساله داریم.
 
هامونی با اشاره به اینکه در موضوع عدم ورود شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه و تقویت سمت عرضه عوامل مختلفی مانند ارائه مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی و خواست مدیران دولتی و بخش خصوصی دخیل است، عنوان کرد: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم که بخشی از سهام شرکت‌های بزرگ دولتی را از طریق بازار سرمایه به صورت عمومی عرضه و واگذار کنیم و با کمک دولت و حاکمیت و سیاست‌گذاران راهکارهایی را مانند ارائه مشوق‌ها مالیاتی و سایر انگیزه‌ها بیابیم تا بخش خصوصی فعال ما بتواند وارد بازار شود.
 
دو مساله مهم در زمینه ورود شرکت‌های جدید
 
مدیرعامل فرابورس دو مساله مهم در زمینه ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه را موضوع لزوم رعایت حاکمیت شرکتی و شفافیت و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده بیان کرد و افزود: دانشگاه صنایع و معادن ایران متناسب با موضوع فعالیت خود و از آنجا که بخش مهمی از ذی‌نفعان بازار سرمایه را ناشران بورسی و فرابورسی یعنی بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنایع مختلف تشکیل می‌دهند در مقوله‌های مورد بحث یعنی حاکیت شرکتی و شفافیت به بازار سرمایه کمک کنند.
 
به گفته هامونی این دانشگاه در میان‌مدت تا بلندمدت می‌تواند با برنامه‌های خود چالش‌های بازار سرمایه را در این دو مقوله مرتفع سازد. وی همچنین اشاره کرد که بحث طرح تاپ نیز به ما کمک می‌کند تا بورسی شدن شرکت‌هایی را که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند از طریق ارزیابی عملکرد آن‌ها و به کمک نیروهای نخبه و دانشگاهی برنامه‌ریزی کنیم ضمن آنکه نیروی انسانی متخصص نیز که در حوزه‌های مختلفی اعم از اقتصاد، حسابداری، IT، مالی و ... مورد نیاز بازار سرمایه هستند جذب این بازار کنیم.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *