RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

چگونه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار رشد اقتصادی جهان را افزایش می‌دهد

چاقی، رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند

۱۵:۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹کد خبر: 301099
ایستانیوز:پیش‌بینی‌شده است که در ۱۵ سال آینده، هزینه چاقی در کشورهای درحال‌توسعه به بیش از ۷ تریلیون دلار می‌رسد. به‌عنوان‌مثال بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ در چین، هزینه مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با چاقی از نیم درصد به بیش از ۳ درصد از هزینه‌های سالانه مراقبت‌های بهداشتی چین رشد کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،این اتفاق در بعدازظهر یک روز جمعه رخ داد. اتی، دچار گرفتگی شریان شد و سکته قلبی کرد. او 80 درصد از عملکرد قلبش را از دست داد. لحظه‌ای ترسناک برای او و همسرش رقم خورد. همه گمان می‌کردند او می‌میرد. اما اتی نمرد. البته او بعد از حمله قلبی‌اش مجبور شد برای حفظ سلامتی تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کند. اتی از تونگا می‌گوید: اولین کاری که کردم ترک سیگار بود. طی چند سال عملکرد 10 تا 15 درصد قلبم برگشت که عمدتاً به دلیل تغییر در عادات غذایی و فعالیت‌های جسمی بوده است. بانک جهانی در گزارشی به تأثیر بیماری‌های غیرواگیردار و مزمن و تأثیر آن بر رشد اقتصادی و اشتغال پرداخته است.
 
طبق این گزارش، جزایر اقیانوس آرام، ازجمله مکان‌هایی است که بالاترین میزان بیماری‌های قلبی و بیماری‌های غیرواگیردار را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. تونگا به‌تنهایی یکی از بالاترین میزان مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیردار را ثبت کرده است. این رقم حدود 80 درصد از مرگ‌ومیرها را شامل می‌شود که یکی از دلایل مهم آن چاقی است. این آمار در میان زنان کمتر از 80 درصد است. گزارش بانک جهانی نشان می دهد این آمار در ایران 81.9 درصد از کل مرگ و میرهاست.

 

علی‌رغم افزایش امید به زندگی، افزایش بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار به یک تهدید جهانی تبدیل‌شده است. همه‌ساله در سراسر جهان، 15 میلیون نفر قبل از اینکه به 70 سالگی برسند براثر بیماری می‌میرند. این بیمارها شامل بیمارهای قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و چاقی است.

بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار در تمام کشورهای جهان بدون توجه به سطح درآمدی آنها، به نگرانی فزاینده تبدیل‌شده است.

دکتر محمد پات، مدیر جهانی بخش سلامت، تغذیه و جمعیت در بانک جهانی می‌گوید: یکی از مؤثرترین روش‌های درمان بیماری‌های غیرواگیردار در افزایش سرمایه‌گذاری در مراقبت‌های بهداشتی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه است. به گفته او، این موضوع هم ازنظر بهداشتی و هم از دیدگاه اقتصادی معنی‌دار است. قرار دادن منابع بیشتر در خط مقدم شناسایی درمان در شرایط زودهنگام، قبل از جدی‌تر شدن بیماری، زندگی‌ها را نجات می‌دهد. در این موارد هزینه مراقبت‌های بهداشتی هم کاهش پیدا می‌کند.

 

*چاقی دیگر مشکل مختص پردرآمدها نیست

چاقی یکی از شناخته‌شده‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیمارهای غیرواگیردار است و به‌خودی‌خود هم بیماری محسوب می‌شود. گزارش بانک جهانی از چاقی و پیامدهای اقتصادی آن نشان می‌دهد که چاقی رو به رشد است. این گزارش نشان می‌دهد که چرا اضافه‌وزن و چاقی یک چالش قریب‌الوقوع برای جهان است. مخصوصاً برای افراد فقیر و کسانی که در کشورهای کم‌درآمد و متوسط زندگی می‌کنند. درواقع اینکه چاقی تنها مشکل کشورهای پردرآمد و مناطق شهری است، افسانه‌ای بیش نیست.

داده‌های جهانی نشان می‌دهد از سال 1975، چاقی تقریباً 3 برابر شده است و اکنون سالانه 4 میلیون نفر براثر چاقی می‌میرند. در سال 2016، بیش از 2 میلیارد بزرگسال (44 درصد) دارای اضافه‌وزن و چاق بوده‌اند و بیش از 70 درصد آن‌ها در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط زندگی می‌کرده‌اند.

 

*هزینه‌ها و تأثیرات چاقی

پیش‌بینی‌شده است که در 15 سال آینده، هزینه چاقی در کشورهای درحال‌توسعه به بیش از 7 تریلیون دلار می‌رسد. به‌عنوان‌مثال بین سال‌های 2000 تا 2009 در چین، هزینه مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با چاقی از نیم درصد به بیش از 3 درصد از هزینه‌های سالانه مراقبت‌های بهداشتی چین رشد کرده است.

در برزیل انتظار می‌رود هزینه مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با چاقی دو برابر شود. به‌این‌ترتیب از کمتر از 6 میلیارد دلار در سال 2010 به بیش از 10 میلیارد دلار در سال 2050 خواهد رسید.

این موارد البته تنها هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی نیست، بلکه هزینه‌های غیرمستقیم به دلیل کاهش بهره‌وری کار، غیبت از کار، بازنشستگی زودرس و ... را که بر جامعه و افراد تحمیل می‌شود را هم شامل شده است.

مثلاً در یک مطالعه مشخص‌شده است که هزینه‌های غیرمستقیم اضافه‌وزن و چاقی در چین از 3.6 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2000 به 7.7 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2025 خواهد رسید.

طبق گزارش بانک جهانی پیش‌بینی می‌شود بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار باوجود تغییر در شیوه زندگی، افزایش جمعیت و شهرنشینی تا سال 2030 رو به رشد باشد. هرچه کشورها رشد اقتصادی و تغییرات سیستم غذایی را تجربه می‌کنند، وسوسه مردم برای مصرف غذاهای ناسالم‌تر و ورزش کمتر بیشتر می‌شود.

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:چاقی، اقتصاد جهان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *