RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۵ به اوج خود می‌رسد

کسری بودجه، خطر قریب‌الوقوع تولیدکنندگان نفتی

۱۵:۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹کد خبر: 301097
ایستانیوز:تولیدکنندگان نفت خلیج‌فارس از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ هنگامی‌که قیمت نفت به‌شدت سقوط کرد، با مشکلات بودجه‌ای مواجه شدند. باوجود اصلاحات پراکنده آنها هنوز کاهش درآمد نفت را با کاهش هزینه‌ها جبران نکرده‌اند. همین کسری بودجه می‌تواند ثروت آنها را از بین ببرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارها مالی(ایستانیوز)،به گفته صندوق بین‌المللی پول خاورمیانه تا سال 2034، می‌تواند 2 تریلیون دلار از دست بدهد. بلومبرگ گزارشی درباره وضعیت بازار نفت منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، عرب‌نشینان خلیج‌فارس با مشکلات بودجه‌ای مواجه خواهند شد و خطر از بین رفتن 2 تریلیون دلار از ثروت ملی آنها طی 15 سال آینده وجود دارد. آن‌هم به دلیل مسائلی است که بر سر تقاضای نفت رخ‌داده است.
 
به گفته صندوق بین‌المللی پول، تقاضای نفت جهان ممکن است زودتر از حد انتظار کاهش یابد و فشار مالی شورای همکاری شش‌نفره خلیج‌فارس که یک پنجم تولید نفت جهان را شامل می‌شوند را افزایش دهد.
 
از طرفی بلومبرگ نوشت: بدون اصلاحات سرنوشت‌ساز اقتصادی، ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه ممکن است ثروت ملی خالص خود تا سال 2034 را از دست بدهند و به بدهکار بزرگ صندوق بین‌المللی پول تبدیل شوند.
 
صندوق بین‌المللی پول براساس گزارشی که توسط یک تیم متخصص منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی نوشته‌شده معتقد است طی یک دهه دیگر، کل ثروت غیرنفتی این گروه از بین خواهد رفت.
 
جهاد آذور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت: کشورهای منطقه باید بلندمدت و استراتژیک فکر کنند، چراکه بازار نفت ازنظر ساختار تقاضا و عرضه در حال تغییر است. به گفته او، اصلاحات اقتصادی که البته بیشتر کشورها در حال انجام آن هستند باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
 
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای حفظ ثروت فعلی خود باید جدی‌تر عمل کنند و به دنبال تحول اقتصادی باشند.
 

 

 

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید درحالی‌که تولیدکنندگان خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی درحال‌توسعه صنایع جدید برای آماده‌سازی دوره بعد از نفت هستند، اما به‌اندازه کافی سریع حرکت نمی‌کنند.

تولیدکنندگان نفت خلیج‌فارس از سال 2007 تا 2014 هنگامی‌که قیمت نفت به‌شدت سقوط کرد، با مشکلات بودجه‌ای مواجه شدند. باوجود اصلاحات پراکنده آنها هنوز کاهش درآمد نفت را با کاهش هزینه‌ها جبران نکرده‌اند. همین کسری بودجه می‌تواند ثروت آنها را از بین ببرد.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، دولت‌های این منطقه باید هزینه‌های خود را بیشتر کاهش دهند. بیشتر پس‌انداز کنند و مالیات را در اولویت قرار دهند.

کاهش قیمت نفت در سال جاری با توجه به تنش‌های و تهدیدها ژئوپلیتیکی و شیوع بیماری کرونا، کار اصلاحات را برای این کشور سخت‌تر کرده است. اگر تقاضای نفت جهان روند نزولی طی کند، کشورها باید هرچه زودتر به دنبال اصلاحات و برطرف کردن مشکلات باشند.

براساس پیش‌بینی این صندوق، انتظار می‌رود تقاضای نفت آهسته رشد کند و سرانجام در دو دهه آینده شروع به کاهش بگذارد. تقاضای نفت جهان به‌احتمال‌زیاد در سال 2041، حدود 115 میلیون بشکه در روز می‌رسد و به‌تدریج از آن زمان به بعد کاهش می‌یابد.

آرامکو سال گذشته اعلام کرد که تقاضای نفت در سال 2035 به اوج خود خواهد رسید. بهبود بهره‌وری انرژی و اعمال مالیات کربن توسط دولت‌ها در سراسر جهان می‌تواند تقاضای نفت را به اوج برساند.

 




» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *