RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

اخذ مالیات از سود سپرده‌ها منجر به سفته‌بازی می‌شود

۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵کد خبر: 300928
ایستانیوز:یک کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم رونق تولید در کشور گفت: اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی پول را به جای حرکت به سمت تولید به سمت سفته‌بازی حرکت می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ابوالقاسم حکیمی‌پور درباره اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی گفت: بسیاری از مردم از سود حاصل از سپرده‌های بانکی امرار معاش می‌کنند بنابراین با وضع مالیات بر سپرده‌های بانکی ممکن است قشر زیادی از مردم پول‌های خود را از بانک ها خارج کنند و به سمت فعالیت سفته‌بازی ببرند. 
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تولید در کشور ما سودآور نیست، بیان داشت: این به آن دلیل نیست که سود سپرده‌ها بیشتر از تولید است بلکه بخاطر آن است که بخش خدمات و دلالی سود بیشتری نسبت به تولید دارد. 
 
وی افزود: واقعیت آن است که پول همیشه به دنبال سود بیشتر است بنابراین پول به سمتی حرکت می‌کند که سود بیشتری داشته باشد و اگر سود بیشتر در خرید و فروش سکه و ارز و مسکن باشد پول به آن سمت حرکت می‌کند. 
 
حکیمی‌پور با بیان اینکه اقتصاد ایران در دست خط مشی‌گذاران اقتصادی ما نیست بیان داشت: دولت باید سعی کند به جای اخذ مالیات از سرمایه، جاذبه بخش تولید را افزایش دهد. 
 
وی افزود: برای افزایش جاذبه بخش تولید باید با انجام اقداماتی مانند اینکه  از سرمایه گذار در تولید به مدت 5 سال مالیات و هزینه‌های آب و برق و ... را اخذ نکرد تا با این اقدامات فضای کسب و کار کشور رونق بگیرد. 
 
این استاد دانشگاه بیان داشت: بنابراین بهتر است بجای اخذ سود از سپرده‌های بانکی به دنبال معافیت‌های مالیاتی رفع معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی باشیم زیرا ثروتمندانی هستند که به دلیل برخورداری از رانت‌ هرگز مالیات نپرداخته‌اند. 
 
وی با بیان اینکه نسخه‌های اقتصادی که در کشورهای توسعه یافته بکار گرفته می‌شود حتما در کشور ما همان نتایج را نخواهد داشت، گفت: در کشورهای توسعه یافته تولید رونق دارد و مردم پول را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند و قاچاق و فساد گسترده ندارند زمین اینکه تورم آنها اغلب کمتر از 6 درصد است. 
 
حکیمی‌پور بیان داشت: این در حالی است که در کشور ما تورم بیش از 40 درصد است و تولید هم رونق ندارد بنابراین این احتمال وجود دارد که با وضع مالیات بر سود سپرده‌ها مردم اقدام به خروج سپرده‌های خود از بانک‌ها کنند و با توجه به اینکه تولید رونق ندارد ممکن است از پول‌ها به سمت بازارهای مثل سکه و مسکن حرکت کند. 
 
به گزارش فارس ، وی گفت: اگر گفته می‌شود بیش از 90 درصد سپرده‌ها زیر یک میلیارد است بنابراین با اخذ مالیات از سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان درآمد زیادی حاصل نمی‌شود که جایگزین درآمدهای نفتی یا کسر بودجه شود بلکه بهتر است واقعا برای جبران کسری بودجه به ابعاد دیگر توجه شود و همانطور که گفتم جلوی فرارهای مالیاتی و همچنین معافیت‌های مالیاتی گرفته شود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *