RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

دبیر کل اوپک می‌گوید تقاضای نفت پتانسیل بالایی دارد

تحریم های ایران، قیمت نفت کاهش یافت

۱۲:۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸کد خبر: 299243
ایستانیوز:بعداز تنش های اخیر تهران و واشنگتن، امریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کرد که متعاقباً قیمت نفت را در هفته منتهی به ۱۰ ژانویه بیش از ۴ درصد کاهش داد. این کاهش بدترین میزان قیمت برای نفت برنت و تگزاس به ترتیب از ماه ژوئیه و اکتبر بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،پیش‌بینی تقاضای نفت جهان ممکن است کمتر از میزان سال‌های قبل باشد، اما محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک به سی‌ان‌بی‌سی گفته است که رشد تقاضا هنوز قوی است و با روند صعودی در طول سال 2020 به دلیل فروکش کردن تنش تجاری می‌تواند رونق بیشتری داشته باشد.
 
به گفته او، پتانسیل رشد در بخش تقاضا، بقیه سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته بارکیندو همچنین امیدوار است برخی از چالش‌های که در عرصه تجارت بین‌المللی با آن مواجه هستیم، برطرف شود.
 
نفت سال 2019 را با 35 درصد افزایش به پایان رساند، اما قیمت‌ها پایین‌تر از حد قبلی خود باقی‌مانده است. بخشی از این ماجرا به دلیل افزایش تولید نفت شیل ایالات‌متحده بوده که بارکیندو معتقد است متغیر اصلی در تصمیمات اوپک بوده است.
 
در دسامبر امسال، اوپک پلاس، 14 کشور عضو و متحدانش موافقت کردند که برای سه ماه اول سال 2020 تولید نفت را 500 هزار بشکه دیگر در روز کاهش دهند. این کاهش تولید درمجموع به 1.7 میلیون بشکه در روز رسیده که از توافق کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز در دسامبر 2018 بیشتر است.
 
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک اعلام کرده داوطلبانه 400 هزار بشکه در روز علاوه بر میزان توافق کاهش خواهد داد که به‌طور مؤثر کل کاهش تولید این کارتل را به 2.1 میلیون بشکه در روز می‌رساند.
 
به گفته بارکیندو، وضعیت قیمت‌ها به دو طرف عرضه و تقاضا وابسته است. ما می‌توانیم طرف عرضه را کنترل کنیم، اما طرف تقاضا هم باید رشد کند.
 
 
 
*تنش‌های خاورمیانه
 
قیمت نفت در ماه ژانویه به دلیل تنش‌های میان ایالات‌متحده و ایران کمی افزایش یافت. اما این افزایش به حالت قبلی بازگشت.
 
به گفته بارکیندو مهم‌ترین مسئله این ست که اطمینان از ایمنی زیرساخت‌های نفتی در منطقه وجود داشته باشد و اعضای کارتل متعهد به کاهش تولید باشند.
 
او گفت: ما در سپتامبر سال گذشته شاهد بدترین اختلال در تاریخ بودیم. حمله به تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفت که باعث شد تولید 5.7 میلیون بشکه برای مدتی از دست برود. اما عربستان این موضوع را در کمتر از دو هفته حل کرد. در پی این حملات، ابتدا قیمت نفت 15 درصد افزایش یافت اما درنهایت قیمت‌ها کم شد و دوباره به سطح قبل از حمله برگشت.
 
داستان مشابهی در ابتدای ژانویه رخ داد. بعد از دو حمله توسط امریکا و ایران، نفت خام وست تگزاس به بالاترین سطح خود از ماه آوریل سال گذشته رسید. در همین حال، قیمت نفت برنت، معیار جهانی قیمت نفت جهان 71.75 دلار را نشان داد.
 
بعدازاین جریانات، امریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کرد که متعاقباً قیمت نفت را در هفته منتهی به 10 ژانویه بیش از 4 درصد کاهش داد. این کاهش بدترین میزان قیمت برای نفت برنت و تگزاس به ترتیب از ماه ژوئیه و اکتبر بوده است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *