RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

صالح آبادی عنوان کرد:

انتقادات به نقش بانک توسعه ای برای بانک مرکزی

۱۶:۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵کد خبر: 299184
ایستانیوز:رئیس انجمن مالی اسلامی با اشاره به نقاط قوت و ضعف طرح بانکداری، انتقاداتی را نسبت به نقش بانک توسعه ای برای بانک مرکزی وارد دانست و گفت: مجمع عمومی بانک مرکزی نباید حذف شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی صالح آبادی در پنل تخصصی بررسی طرح بانکی در حاشیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: طرح خوبی در حوزه بانکداری طراحی شده و انصافاً نقاط قابل قبول مناسبی دارد که نسبت به وضع موجود درحوزه قوانین، ضعف ها را برطرف می نماید.
 
رئیس انجمن مالی اسلامی گفت: اگرچه آئین نامه بانک مرکزی بسیار خوب تنظیم شده اما برخی مبانی قانونی و زیرساختی آن ضعف هایی دارد که باید مرتفع شود. در غیر این صورت نمره خوبی می توان به این طرح اختصاص داد.
 
وی تصریح کرد: در بحث مربوط به بانک توسعه ای، نقد هایی بر این طرح وجود دارد که با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته شده است به نحوی که در بانک مرکزی یک مجمع عمومی وجود داشت که اکنون در طرح جدید وجود ندارد و هیئت عالی نقش مجمع را به عهده گرفته است در حالی که بهتر بود مجمع بانک مرکزی متفاوت از هیئت عالی در نظر گرفته شود.
 
به گفته صالح آبادی تصویب بودجه بانک مرکزی با هیئت عالی است که ریاست آن به عهده رئیس کل بانک مرکزی بوده که خود ذینفع بودجه این بانک به شمار می رود. در حالی که مجمع بانک مرکزی باید یک سطح بالاتر از هیئت عالی باشد.
 
صالح آبادی ادامه داد: در تعریف بانک توسعه گفته شده که این بانک یک هیئت امناء دارد که رئیس آن، رئیس جمهور است و ما در این طرح، رئیس هیئت عالی را رئیس کل بانک مرکزی تعیین کردیم که البته در کنار آن مجمع عمومی بانک مرکزی دیده نشده است.
 
رئیس انجمن مالی اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور متأسفانه نظارت های موازی وجود دارد و تداخل در نظارت نیز به چشم می خورد به نحوی که دیوان محاسبات نیز به موارد تخلف بانک ها ورود کرده و آرایی را صادر می کند که بعضاً تخصصی در آن ندارد. این در شرایطی است که بانک ها باید تحت نظارت بانک مرکزی باشند و موارد تخلف آنها از سوی بانک مرکزی پیگیری شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از حیث سهامداری، کفایت سرمایه بانک های دولتی پائین است و منابع بانک ها شامل سپرده های مردم می شود. پس بانک مرکزی باید حافظ حقوق سپرده ها باشد و نظارت دستگاه های دولتی نیز در مورد بانک های دولتی صادق باشد. در حالی که بانک مرکزی باید نظارت عالیه در تمامی بانک ها داشته باشد.
 
صالح آبادی گفت: دیوان محاسبات صرفاً از منظر منابع بودجه ای و مالی باید بر بانک ها، نظارت کند ولی قوانین و مقررات قانونی باید از سوی بانک مرکزی مورد نظارت قرار گیرد.
 
رئیس انجمن مالی اسلامی خاطرنشان کرد: اشکال دیگر در لحاظ کردن نقش بانک توسعه برای بانک مرکزی، ایجاد صندوق پروژه است که برای هر پروژه ای که از سوی هر یک از اعضای هیئت  امناء مطرح می شود، کار به نحوی پیش بینی شده که حداقل ۵ درصد از سهام پذیره نویسی عمومی شود. در حالی که ما تجربه خوبی در بازار سرمایه نداریم و هر جا پروژه تازه تأسیسی که هنوز موفقیت آن در زمان و اجرای آن مشخص نیست با پذیره نویسی عمومی مواجه می شود، مردمی که سهام آن را خریداری کرده اند، انتظار سودآوری دارند در حالی که این پروژه ممکن است هیچ سودی را طی سالیان متمادی به دلیل تأخیر در بهره برداری حاصل نکند و این یک معضل جدی است. 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *