RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی شد

۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵کد خبر: 299179
ایستانیوز:با گذشت حدود ۱۰ ماه، بازار متشکل ارزی، در آستانه افتتاح رسمی قرار دارد. این بازار باهدف ساماندهی بازار ارز و کشف قیمت واقعی آن، از اوایل سال‌جاری به‌صورت جدی برای ورود به بازار ارز خود را گرم می‌کند. در حالی که قرار بود این بازار همزمان با روز عید قربان در ۲۱ مرداد ماه فعالیت رسمی خود را آغاز کند، اما به‌دلیل نرسیدن تعداد بازیگران آن یعنی صرافی‌ها و بانک‌ها به حد نصاب این افتتاح به تأخیر افتاد. پس‌از آن نیز آتش‌سوزی ساختمان مرکزی آن یک بار دیگر شروع به‌کار رسمی آن را با تأخیر مواجه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  روز گذشته با اعلام بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف خرید و فروش ارز دراین بازار، شمارش معکوس ورود این بازیگر جدید به بازار ارز آغاز شده است. طبق ابلاغیه بانک مرکزی سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل معاملات ارز ایران از ۱۰ هزار دلار به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تغییر کرد.
براساس این ابلاغیه، با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار به‌منظور تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران بازار متشکل معاملات ارز ایران از جمله بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بستر الکترونیکی این بازار، سقف خرید و فروش نقدی ارز برایشان به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود.
 
منتظر فرمانیم
مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره آخرین وضعیت این بازار گفت: از 20 روز قبل بازار متشکل ارزی به‌صورت جدی وارد مرحله تست گرم با مبالغ متفاوت شده است. محمود شکسته‌بند به ایران گفت: هم‌اکنون تمام اقدامات مورد نیاز انجام شده است و برای افتتاح رسمی منتظر فرمان نهاد ناظر بازار هستیم. به‌گفته وی، تست گرم با مبالغ بالا و در محیط واقعی دراین بازار در حال انجام است و دراین میان ایرادات احتمالی سامانه را استخراج و برطرف می‌کنیم.
 
روزی 10 صرافی جدید می‌آید
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم‌اکنون 140 صرافی وارد بازار متشکل ارزی شده‌اند، اظهار داشت: هم‌اکنون روزانه 10 تا 12 صرافی جدید با تکمیل مراحل پذیرش به بازار می‌پیوندند. به گفته وی علاوه بر بانک‌هایی که به سامانه بازار متشکل ارزی متصل شده‌اند، بسترهای ورود سایر بانک‌ها نیز به این سامانه در حال انجام است.
دلالان به حاشیه می‌روند
مدیرعامل بازار متشکل ارزی همچنین درخصوص تأثیر راه‌اندازی این بازار توضیح داد: با توجه به شرایط بازار به نظر می‌رسد با راه‌اندازی رسمی، بازار متشکل ارزی بازار اسکناس و نقدی را قبضه کند. وی ادامه داد با این اقدام دلالان تنها می‌توانند به معاملات خرد و زیر 500 دلار اقدام کنند چرا که در بازارمتشکل ارزی توان کامل برای پاسخگویی به نیازهای بازار ارز وجود دارد.
 
فروشنده بیش از خریدار
شکسته‌بند همچنین گفت: هم‌اکنون در بازار تعداد فروشنده‌ها بیش از خریداران است. به گفته وی، به طور قطع بازار متشکل ارزی تأثیر زیادی در ساماندهی بازار ارز خواهد داشت. ضمن اینکه قیمت واقعی نیز در آن کشف می‌شود.
 
نمای بازار ارز نزدیک
بازار متشکل ارزی یک شرکت خصوصی است که سهامداران آن کانون صرافان، کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت فرابورس است که هر کدام سهم ۲۰ درصدی از بازار دارند و سرمایه این شرکت نیز ۲۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
نرخ روزانه در بازار متشکل ارزی بر اساس آخرین قیمت روز گذشته با درصد تغییر مثبت یا منفی سه درصد که نرخ آغاز به کار بازار متشکل ارزی در ساعت ۱۰ خواهد بود. در این بازار، ارزها به‌صورت نقد معامله می‌شود و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود. خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، کارمزد معاملات در بازار متشکل ارزی برای اعضای آن دو در هزار است که هشت در هزار نیز سود آنها خواهد بود. در حال حاضر حدود 300 صرافی واجد شرایط ورود به این بازار هستند که تاکنون 140 صراف به این بازار آمده‌اند.
کف معاملات در بازار متشکل ارزی ۱۰ هزار دلار یا یورو است و برای فروش ارز نیز سقفی در نظر گرفته نشده است، برای خرید ارز هم سقفی در نظر گرفته نشده اما برای پوزیشن هر معامله‌گر سقف تعیین شده است؛ به عبارت دیگر برای خرید ارز در فاصله بین خرید و فروش ارز هر صرافی در روز باید ۱۰۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار یورو باشد، یعنی اگر یک صرافی در روز پنج میلیون دلار ارز فروخت، می‌تواند تا پنج میلیون و ۱۰۰ هزار دلار ارز بخرد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *