RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

پولدارها مشمول تخفیف مالیاتی شدند

۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵کد خبر: 299178
ایستانیوز:در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۹، کمیسیون تلفیق مجلس، با افزودن یک بند الحاقی به لایحه پیشنهادی دولت، دریافت مالیات بر ثروت لوکس در سال ۹۹را الزامی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر این اساس خانه‌های بالای 10میلیارد تومان و خودروهای بالای یک میلیارد تومان به‌صورت پلکانی مشمول پرداخت مالیات تصاعدی می‌شدند؛ اما حالا با انتشار مصوبات این کمیسیون مشخص شده ضریب مالیاتی خودروهای لوکس تغییر کرده و برای همه خودروهای بالای 700میلیون تومان فقط 0.2درصد تعیین شده است.
 پیش از مطرح شدن جزئیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس و رأی‌گیری از نمایندگان برای تصویب نهایی پیشنهاد‌های دولت، کمیسیون تلفیق بودجه این جزئیات را بررسی می‌کند و در این وضعیت ضمن ویرایش، تعدیل یا حذف برخی از پیشنهاد‌های دولت، در مواردی نیز پیشنهاد‌هایی در متن لایحه دولت می‌گنجاند که درصورت تصویب در صحن علنی مجلس به قانون تبدیل شده و لازم‌الاجرا خواهد بود.
 
عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق
امسال نیز در جریان بررسی لایحه بودجه 99در کمیسیون تلفیق مجلس، پیشنهاد‌های دولت چکش‌کاری شده و در مواردی برخی پیشنهاد‌ها به لایحه اولیه اضافه شده است. ازجمله این پیشنهادها، اضافه شدن بندی است که بر دریافت مالیات از ثروت‌های لوکس تمرکز دارد و دولت را ملزم می‌کند از خانه‌های بالای 10میلیارد تومان و خودروهای بالای 700میلیون تومان به‌صورت پلکانی مالیات دریافت کند. البته آنگونه که هفته گذشته هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 99در هفته گذشته به همشهری اعلام کرده بود، در مصوبه این کمیسیون خودروهای با ارزش روز بالاتر از یک میلیارد تومان مشمول مالیات شده‌اند و مالیات متعلقه به آنها از ضریب 0.5درصد برای مازاد یک میلیارد تا 1.5میلیارد تومان شروع می‌شود و تا ضریب 1.5درصد برای خودروهای گران‌تر از 3میلیارد تومان ادامه دارد.
 
حالا باوجوداین‌که قوامی در گفت‌وگو با همشهری، هرگونه اصلاح در متن مصوبات این کمیسیون را رد می‌کند؛ اما در متنی که در تاریخ 23دی‌ماه 98سازمان برنامه‌وبودجه منتشر کرده، عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق از جزئیات تشریح شده درباره مالیات بر خودروهای گران‌قیمت مشهود است و پایه مالیاتی خودروهای لوکس از یک میلیارد تومان به 700میلیون تومان کاهش پیدا کرده و در عوض ضریب مالیاتی آن نیز به 0.2درصد رسیده است که عملاً مالیات متعلقه به‌خودروهای لوکس را تا یک‌پنجم مصوبه قبلی کاهش می‌دهد.
تخفیف مالیاتی برای پولدارها
اهمیت تغییر در ضریب مالیاتی تعیین شده برای خودروهای گران‌قیمت و لوکس به این دلیل است که با اصلاح این نرخ و تثبیت آن روی 0.2درصد، عملاً خودروهای لوکس مشمول پرداخت مالیات قابل‌توجهی نخواهند شد و شاید هزینه وصول مالیات از آنها بیش از مبلغی باشد که قرار است بپردازند.
به‌عنوان‌مثال، براساس مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق بودجه 99، خودروهای شخصی سواری و وانت دوکابین تا ارزش یک میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف بود و برای مازاد آن به‌صورت پله‌ای مشمول پرداخت مالیات می‌شد. در این مصوبه اگر خودرویی 1.5میلیارد تومان ارزش داشت، باید برای 500میلیون تومان مازاد آن با ضریب 0.5درصد مالیات می‌پرداخت که رقم آن به 2میلیون و 500هزار تومان در سال می‌رسید. در این مصوبه ضریب دریافت مالیات از خودروهای لوکس با بالارفتن قیمت به‌صورت تصاعدی بالا می‌رفت به‌گونه‌ای که خودروهای گران‌تر از یک میلیارد تومان باید نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم‌درصد، نسبت به مازاد یک و نیم تا 3میلیارد تومان، یک درصد و نسبت به مازاد 3میلیارد تومان به بالا، 1.5درصد از ارزش روز خودرو را به‌عنوان مالیات می‌پرداختند. با این حساب، صاحب یک خودروی 4میلیارد تومانی باید سالانه 35میلیون تومان مالیات بر ثروت پرداخت می‌کرد؛ اما حالا با تثبیت ضریب مالیاتی خودروهای لوکس روی 0.2درصد، رقم مالیات متعلقه به این خودروها به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است. در مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه 99، پایه مالیاتی خودروهای گران‌قیمت از یک میلیارد تومان به 700میلیون تومان کاهش یافته و یک خودروی یک میلیارد تومانی که براساس مصوبه قبلی معاف محسوب می‌شد باید سالانه 600هزار تومان مالیات بپردازد اما در مقابل همان خودروی 4میلیارد تومانی که در مصوبه قبلی مشمول پرداخت مالیات 35میلیون تومانی بود، حالا فقط باید 6میلیون و 600هزار تومان در سال مالیات بدهد. به گزارش همشهری، در بند الحاقی کمیسیون تلفیق، خودروهای دولتی، خودروهای شخصی در سال اول تملک و خودروهای مونتاژ شده یا به فروش نرسیده در نمایندگی‌های مجاز از این قاعده مستثنا شده‌اند.
 
حیات خلوت مالیاتی برای خانه‌های زیر 10میلیارد تومان
اگرچه گسترش چتر مالیاتی در اقتصاد یکی از شعارهایی است که در سال‌های اخیر بارها کارشناسان، دولت و مجلس مطرح کرده‌اند و همواره قوانین و مصوباتی برای آن تدارک دیده شده؛ اما در عمل به‌نظر می‌رسد همچنان عزمی برای این کار وجود ندارد و همچنان که ده‌ها سال، مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی در اقتصاد ایران اجرایی نشد، مابقی مصوبات و قوانین مالیاتی نیز یا قابلیت اجرا ندارند یا دامنه اجرای آنها به‌شدت محدود است. به‌عنوان نمونه در بند الحاقی کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه 99، دریافت مالیات از خانه‌های لوکس الزامی شده اما عملاً خانه‌های با ارزش کمتر از 10میلیارد تومان به‌کلی از شمول این قانون معاف شده‌اند.
 
به نوشته همشهری، درصورت تصویب نهایی پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه 99، در سال آینده واحدهای مسکونی با ارزش روز بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر ثروت خواهند شد و مالکان آنها باید نسبت به مازاد ارزش واحد مسکونی از ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومان «یک در هزار»، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان «دو در هزار»، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان «سه در هزار»، نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰میلیارد تومان «چهار در هزار» و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا «پنج در هزار» مالیات بپردازند. نکته قابل‌توجه این است که طبق این قانون، خانه‌های در حال ساخت، خانه‌های شخصی در سال اول تملک و املاک دولتی مشمول این مالیات نخواهند شد.

 

 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مالیات
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *