RSS
امروز سه شنبه ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

سیگنال دلار نهفته به بازار سکه

گزارش عجیب رییس سازمان برنامه درباره نرخ تورم

یک فوریت طرح برخی از احکام مالیاتی بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

شرط تایید صلاحیت مدیران عامل شرکت های بیمه

چشمک بورس به سرمایه‌های خرد

بورس حبابی است یا واقعی؟

۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵کد خبر: 299153
ایستانیوز:بازار سرمایه که از ابتدای امسال رکورد رشد ۱۰۰درصدی را شکسته، اکنون هم بر مدار صعود حرکت می‌کند و طبق گفته یک کارشناس ارشد بازار سرمایه، قیمت‌ها حبابی نیست و این روند ادامه خواهد داشت و شاخص کل تا انتهای بهار سال آینده به ۴۷۰هزار واحد هم می‌رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طی ۲۱روز کاری آذر امسال ارزش معاملات در بازار بورس در مقایسه با آبان ۱۳۹۸معادل ۷۶درصد افزایش یافت و از ۲۴۶هزار و ۱۴۶میلیارد ریال به ۴۳۲هزار و ۱۵۱میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۵۱۰هزار و ۷۲میلیون سهم به ۸۲۲و ۱۵میلیون سهم رسید که معادل ۶۱درصد افزایش یافت.
 
از ابتدای امسال تا پایان آذر حجم و ارزش معاملات بازار سهام (اول و دوم) به ترتیب برابر با ۷۱۳و ۲۸۴میلیون سهم و دو میلیون و ۴۴۹هزار و ۶۱۰میلیارد ریال بوده است. در آذر امسال دفعات معاملات بازار سهام برابر با۷۱درصد بوده در مقایسه با آبان ماه افزایش یافت و از پنج میلیون و ۹۳۶هزار و ۲۵۰هزار دفعه به ۱۰میلیون و ۱۵۳هزار و ۱۱۱هزار دفعه رسید.
 
افزایش ۱۶درصدی در یک ماه
 
شاخص بورس در پایان آذر در مقایسه با آبان به میزان ۴۹هزار واحد برابر با ۱۶درصد افزایش یافت و از ۳۰۴هزار و ۹۹۷واحد به ۳۵۴هزار و ۹۹۷واحد رسید. ارزش بازار در پایان آذر در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان شش میلیون و ۹۹۱هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال برابر با ۱۱۸درصد افزایش یافت و از پنج میلیون و ۹۲۴هزار و ۳۴۸میلیارد ریال به ۱۲میلیون و ۹۱۵هزار و ۵۸۷میلیارد ریال رسید.
 
درصد گردش معاملات از ابتدای سال تا آذر ۱۳۹۸به رقم ۲۵رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۹درصد افزایش داشته است. همچنین میزان بازده کل بورس از ابتدای سال تاکنون ۹۳درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد ۱۲ماه گذشته نیز به رقم ۷.۵۳رسید.
 
تاثیر تحولات بر شاخص بورس
 
بورس همچنان بر مدار صعود در حرکت بود که تحولات سیاسی هفته‌های اخیر باعث ریزش این بازار شد؛ به طوریکه شاخص به رقم حدود ۳۵۸هزار هم رسید. البته این ریزش دوام چندانی نداشت و با تدابیر سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله کاهش دامنه نوسان از پنج به دو درصد مجددا و تقریبا بعد از حدود یک هفته دوباره روند صعودی به خود گرفت؛ به طوریکه شاخص کل بورس از ابتدای هفته جاری مجددا صعودی شد و روز گذشته (سه‌شنبه) با ۳۸۷۴واحد رشد، روی ۳۹۵هزار و ۹۱۲واحد ایستاد.
 
بورس تا پایان سال به ۴۲۰هزار واحد می‌رسد
 
در این زمینه محمدرضا قاسمی - کارشناس ارشد بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شاخص کل بازار سرمایه عمدتا از سهم‌های بزرگ نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که سهم‌های کوچک هم به اندازه خودشان وزن دارند. از سوی دیگر در کلیت بازار سهم‌های بزرگ عمدتا از دلار و تا حدودی هم از فلزات جهانی و نفت تاثیر می‌گیرند.
 
وی توضیح داد: زمانی که این موارد کنار هم قرار می‌گیرد، با توجه به دلار ۱۱هزار تومانی نیما در سال جاری، نفت ۶۵دلاری و فولاد ۴۰۰د لاری شاخص ۳۶۰تا ۷۰هزار واحدی برای امسال کافی بود اما در بازار سرمایه اصطلاحی تحت عنوان پیش خور وجود دارد؛ یعنی قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد قیمت سهم‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
شاخص حبابی نیست
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: درحال حاضر نیز بازار سال آینده را پیش‌خور می‌کند؛ بنابراین رشد شاخص کل در این روزها حباب نیست بلکه سال آینده را پیش‌بینی می‌کند و بر این اساس، شاخص کل تا آخر سال می‌تواند تا ۴۲۰هزار واحد هم افزایش پیدا کند.
 
قاسمی با اشاره به قیمت دلار و فلزات در سال آینده گفت: با توجه به دلار حدود ۱۳هزار تومانی و رشد ۱۰درصدی قیمت فلزات جهانی، شاخص کل تا پایان بهار سال آینده می تواند به ۴۷۰هزار واحد هم برسد که ۳۰هزار واحد این عدد از محل سود تخمینی شرکت‌ها برای سال ۱۳۹۸است؛ بنابراین ۴۲۰هزار واحد برای امسال حباب نیست.
 
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه احتمالا شاخص در اسفند ماه افت کوچکی داشته باشد، عنوان کرد: روال سنتی در بورس این است که در اسفند ماه هلدینگ‌های بزرگ برای حقوق و عیدی پایان سال فروشنده می‌شوند؛ بنابراین شاخص کل افت کوچکی خواهد داشت و از اوایل فروردین رشد بازار شروع خواهد شد. 
 



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *