RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

چرخش آذرماهی بازار مسکن

۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۶کد خبر: 297405
ایستانیوز:در شرایطی که حدود ۶ ماه از تثبیت وضعیت بازار مسکن می‌گذرد و رکود تورمی بازار مسکن به رکود غیرتورمی تبدیل شده است؛ آمارهای وزارت راه و شهرسازی از تغییر محسوس معادلات بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. بر اساس این آمارها میانگین قیمت مسکن در آذرماه با رشد ۶.۷ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده و تعداد معاملات قابل‌قبول نیز ۱۴۶ درصد افزایش بافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار مسکن بعد از دو سال روند صعودی قیمت‌ها، بالاخره در اوایل تابستان امسال وارد دوره رکود غیرتورمی شد آن‌هم در شرایطی که تعداد معاملات آن نسبت به دوران اوج رونق، به کمتر از یک پنجم رسیده بود. در این وضعیت، پیش‌بینی می‌شد ضمن تداوم رکود این بازار تا حدود یک سال آینده، میانگین قیمت‌ مسکن نیز تعدیل شود.
 
حالا اما، به دنبال موج جدیدی تنش قیمت‌ها که بعد از اجرای طرح بنزینی دولت در اقتصاد ایران به راه افتاد، بازار مسکن نیز تغییر سریع و پرقدرتی داشته و رکورد رشد 6.7 درصدی قیمت و افزایش 146 درصدی تعداد معاملات را شکسته است.
 
بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با افزایش 6.7 درصدی مواجه شده و به ۱۳ میلیون ۴۷۴ هزار تومان رسید است.
 
بر اساس این گزارش تعداد معاملات قابل‌قبول در بازار مسکن تهران، بعد از حذف قراردادهایی که با کد پستی تکراری یا نامعتبر ثبت شده‌اند، به 8535 فقره رسیده که نسبت به تعداد 3466 فقره معامله در آبان ماه، 146 درصد بیشتر است.
 
بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه امسال همچنان عنوان گران‌ترین منطقه در شهر تهران به منطقه یک اختصاص داشته است با این تفاوت که در آذرماه امسال قیمت هر مترمربع آپارتمان در این منطقه نسبت به آبان ماه بیش از ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و اکنون در هر مترمربع ۳۰ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
هم‌چنین بر اساس این گزارش ارزان‌ترین معاملات در پایتخت در منطقه ۱۸ شهر تهران با میانگین قیمت هر مترمربع ۶ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان معامله شده است که البته نسبت به ماه گذشته خود افزایش قیمت حدود ۴۰۰ هزارتومانی را در هر مترمربع تجربه می‌کند.
 
در منطقه ۵ تهران که معمولاً بیشترین معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص می‌دهد، با افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی نسبت به ماه قبل مواجه هستیم و خانه در این منطقه در هر مترمربع به میانگین قیمتی ۱۵ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان رسیده است.
 
در آذرماه امسال، ارزش ریالی خریدوفروش‌های انجام شده در بازار مسکن شهر تهران به ۱۰ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۶۵ درصد و نسبت به آذرماه پارسال ۸۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
از سوی دیگر آمار تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره آبان ماه در ماه آذر ارائه شده که نشان می‌دهد تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های صادره در آبان ماه ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۵۰۴۵ واحد بوده که نسبت به ماه قبل ۸.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴.۹ درصد کاهش یافته است. در هشت‌ماهه امسال تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره ۴۲ هزار و ۲۷۱ مورد بوده که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۱۷.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
کارشناسان پایان یافتن ماه صفر، اصلاح نرخ بنزین، نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و ورود تقاضا به بازار مسکن را از دلایل چرخش وضعیت در بازار مسکن می‌دانند و معتقدند رشد قیمت‌ها در این بازار به‌تناسب نرخ تورم کل معقول است اما ظرفیتی برای جهش دوباره قیمت مسکن متصور نیستند.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *