RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

بازدهی ۱۰۰ درصدی بورس تهران در سال جاری

۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۴کد خبر: ۲۹۷۳۵۸
ایستانیوز:یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در یک ماه اخیر ۱۷ درصد رشد کرده است و بدین ترتیب بازده بورس از ابتدای سال به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سید فرهنگ حسینی  در مورد دلایل رشد شاخص بورس و رونق بازار در هفته‌های اخیر گفت: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در یک ماه اخیر 17 درصد رشد کرده است و بدین ترتیب بازده بورس از ابتدای سال به بیش از 100 درصد رسیده است. همچنین بازده شاخص کل بورس از سال 97 تا کنون از 270 درصد عبور کرده است که بدین ترتیب بازده بورس تهران بیش از بازده دلار بوده است.
 
به گفته این کارشناس بورس، رشد بازار از چند زاویه قابل بررسی است. یکی از مهمترین دلایل رشد بورس در هفته‌های اخیر، رشد قیمت ارز بوده است که سبب افزایش قیمت و تقاضا برای محصولات شرکت‌های فولادی و معدنی و پتروشیمی در بورس کالا شده است. همزمان با افزایش قیمت ارز در ایران، قیمت‌های جهانی فولاد و برخی از محصولات پتروشیمی مانند متانول و اوره پس از رسیدن به کف قیمتی، با رشد روبرو شدند.
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: فارغ از دو موضوع فوق، آرامش اقتصادی نیز عامل دیگری برای رشد بورس در هفته‌های اخیر بوده است. در حالی که تا نیمه آذر نگرانی از مفاد بودجه 99 وجود داشت، اما پس از انتشار آن، ریسک‌ها در این باره مرتفع شد.
 
به گفته این کارشناس بورس، بازار سرمایه با متنوع نمودن ابزارها از جمله گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه گذاری طلا توانسته تا ابزارهای مناسب برای پوشش ریسک نوسانات ارزی را فراهم سازد. علاوه بر این حضور محصولات کشاورزی مانند زعفران و پسته و ابزارهای مشتقه آن سبب پوشش ریسک تورم و ارز نیز با استفاده از این ابزارها شده است.
 
* ممانعت بانکها از ارائه سود بالا به سپرده
 
حسینی گفت: علاوه بر این، توسعه فعالیت‌های بازار باز، سبب کنترل و کاهش نرخ بهره به عنوان رقیب جدی بورس شده است. بانک‌ها تحت فشار بانک مرکزی از ارائه سودهای بالا به سپرده مردمی منع شده‌اند، لذا به نظر می‌رسد که حرکت سرمایه به سمت بازار سرمایه رخ دهد.
 
* تحریم‌ها نتوانسته‌اند اثری در رشد و توسعه صنایع کشور داشته باشند
 
وی این نکته را هم اشاره کرد که در سطح بنگاه‌داری نیز چندین طرح توسعه فولادی و معدنی و پتروشیمی کشور در یک ماه به بهره برداری رسیده است که نشان می‌دهد، تحریم‌ها نتوانسته‌اند اثری در رشد و توسعه صنایع کشور داشته باشند. علاوه بر این موج بخشنامه‌های متعدد متناقض متوقف شده است و حتی بخشنامه عوارض صادرات مواد معدنی، با اصلاح روبرو شده و عوارض نصف شده است که اثر مثبتی بر گروه معدنی داشته است.
 
حسینی یادآور شد: در سوی دیگر بازار، شرکت‌های دارایی محور و بعضا زیان ده در تلاش گسترده برای تجدید ارزیابی هستند. این موضوع در گروه بانکداری، بیمه و خودروسازی بیش از سایر گروه‌ها دیده می‌شود. در عین حال، گروه‌های دیگر نیز شاهد ارائه گزارش‌های تجدید ارزیابی به بورس هستند.
 
به گفته وی، در شرکتهای بورسی گروه بانکی، علاوه بر موضوعات فوق، تسعیر ارز، الزام بانک‌ها به فروش دارایی‌ها، تورم و افزایش ارزش وثایق تملیکی و تمایل برخی از بدهکاران به تسویه بدهی به دلیل افزایش ارزش دارایی‌های خود، حمایت‌های قضایی از بانک‌ها در مقابله با ابر بدهکاران و ماه شمار شدن سودهای بانکی توانسته به اصلاح ساختار نظام بانکی منجر شود.
 
حسینی در پایان گفت: در مجموع نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌های بورسی در محدوده نزدیک به 5 قرار گرفته است که در محدوده میانگین بلندمدت است. به نظر می رسد که بهبود قیمت‌های جهانی ، افزایش قیمت ارز و افزایش تولید و فروش شرکت‌ها ناشی از بهره برداری طرح های توسعه می‌تواند به رونق بازار را در بلندمدت حفظ نماید.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس تهران
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *