RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

برای قیمت گذاری خودرو به روش سال ۷۶ بازگردیم

محمدرضا نجفی منش
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۹/۲۴کد خبر: 296911
ایستانیوز:براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت هرجا به قیمت گذاری محصولی صنعتی وارد شود، باید زیان ناشی از آن را هم جبران کند. بنابراین دولت باید برای جبران خسارت خودروسازان و قطعه سازان هرچه سریع تر اقدام کند.
رشد قیمت خودرو در بازار رخ داده و خودروساز از آن منتفع نشده است. خودروساز هم چنان با قیمت اولیه محصول را عرضه می کند اما بازار به آثار تورمی بودجه سال 99 واکنش نشان داده است. در واقع کنشگران در بازار پیش بینی می کنند که قیمت ها در سال آینده افزایش پیدا کند بنابراین صعود قیمت را کلید زده اند. این درحالی است که زیان انباشته خودروسازان در شش ماه گذشته از سال جاری به 43 هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر خودروسازان 23 هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان دارند. اما در این شرایط راهکار چیست؟
 
پیشنهاد فعالان این صنعت این است که دولت به راهکار سال 76 در  تعیین قیمت خودرو بازگردد. در این راهکار خودروسازان وضعیت بازار را بررسی کرده و قیمتی را اعلام می کردند که 5 درصد کمتر از قیمت بازار بود. برای مثال اگر خودرویی در بازار 50 میلیون تومان قیمت داشت، خودروسازان آن را 47.5 میلیون تومان عرضه می کردند. در این شرایط این بازار بود که خود را به قیمت خودروساز می رساند. از سال 76 تا سال 86، قیمت گذاری خودرو با همین روش انجام می شد اما از سال 91 شورای رقابت وارد قیمت گذاری شد. اکنون باتوجه به شرایط اقتصادی خودروسازان پیشنهاد ما بازگشت به روش قبلی در تعیین قیمت است. اما برای اجرایی شدن این روش مسئولان به جرات در تصمیم گیری نیاز دارند. متاسفانه در اقتصاد ما سندرمی به نام سندرم تعلل وجود دارد و برای اجرای تصمیمی آنقدر زمان می کشیم تا فواید اجرای آن کم یا از بین می رود. در این شرایط است که بازار با رشد قیمت از خودروسازی ها به تعادل می رسد و زیان خودروسازان هم جبران می شود.
 
فراموش نکنیم که براساس ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت هرجا به قیمت گذاری محصولی صنعتی وارد شود، باید زیان ناشی از آن را هم جبران کند. بنابراین دولت باید برای جبران خسارت خودروسازان و قطعه سازان هرچه سریع تر اقدام کند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *