RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

چرا بانک‌ها به زمین چسبیده‌اند؟

حساب صندوق تثبیت ۱۰۰۰ میلیارد تومان شارژ می‌شود

درویش مدیرعامل قرمزها می‌ماند

بررسی روند و چشم‌انداز بازارهای مالی

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم

حمایت تسهیلاتی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرط کشاورز در انتصاب مدیران بیمه ایران

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد؛

لزوم عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا

۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۹/۱۹کد خبر: 295705
ایستانیوز: سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی معتقد است پیاده سازی تاکتیک‌های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است و اگر می‌خواهیم نرخ‌های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان کشف شود، باید زمینه ورود کلیه کالاها در زنجیره های تولید به بورس کالا را فراهم کنیم و آن زمان اجازه دهیم قیمت‌ها به صورت واقعی کشف شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) به نقل از میزان، علی ابراهیمی در خصوص لزوم توجه به مکانیسم بازار و احترام به نظام عرضه و تقاضا در اقتصاد اظهار کرد: در اقتصاد واقعی و اصولی، بازار تعیین کننده قیمت است و با حذف قیمت‌های دستوری که در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تاثیری ندارد، شاهد شکل گیری رقابت سالم در تولیدات داخلی و محصولات وارداتی خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در اصول اقتصاد و تجارت، عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت هستند، اما آنچه در کشور تحت عنوان نوسانات قیمتی مردم را سردرگم کرده، این است که مسئولان با هدف حمایت از مردم سعی دارند تا اقتصاد را به هر نحوی کنترل کنند؛ به طوری که با تخصیص یارانه و بعضا سیاست‌های سرکوب قیمتی سعی می‌کنند تا قیمت‌ها را پایین نگه دارند، اما همواره شاهد هستیم که بازارها مسیر واقعی خود را می‌روند و این سیاست‌های سرکوب قیمتی تنها مانند یک تسکین دهنده موقتی عمل می کنند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: همه فعالان بازارها، به خوبی می‌دانند که رانت، ماحصل دو قیمتی شدن قیمت یک کالا است. به طوری که همواره در کنار نرخ‌های واقعی که خود خریداران و فروشندگان بر سر آن به توافق رسیده اند، یک نرخ دستوری هم قرار می‌دهیم و توقع داریم تاثیر مثبت آن قیمت دستوری در بازار نمایان شود که هیچ گاه این اتفاق نمی‌افتد و کالا با این قیمت به دست مردم به عنوان مصرف کننده نهایی نمی رسد.
به گفته ابراهیمی، تعیین قیمت‌های دستوری و دادن امتیازهای مقطعی و حمایت هایی در قالب تخصیص یارانه، اثرات مقطعی و کوتاه مدت داشته و از سوی دیگر عمده سود آن به جیب واسطه‌ها می‌رود که در این صورت هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند.
نماینده مردم در مجلس دهم رقابتی شدن بازارها را اساسی ترین و مهمترین اقدام برای ریشه کن کردن مشکلات فعلی دانست و با تاکید بر لزوم توسعه شفافیت در معاملات گفت: در سایه شفافیت است که می توان بخش قابل توجهی از رانت هایی را که طی چند سال اخیر در اقتصاد کشور با آن رو به رو بوده ایم، از بین برد.
ابراهیمی با بیان اینکه هر چقدر به سمت شفافیت بیشتر حرکت کنیم استفاده از ابزارهای نوین مالی هم توجیه پذیرتر است، گفت: پیاده سازی تاکتیک‌های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است؛ به طوری که اگر می‌خواهیم نرخ‌های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان شکل بگیرد، باید زمینه ورود کلیه کالاها در زنجیره های تولید به بورس کالا را فراهم کنیم و آن زمان اجازه دهیم قیمت‌ها به صورت واقعی کشف شوند.
نماینده مردم شازند در مجلس تاکید کرد: روی آوردن به بورس کالا و توجه به مکانیسم بازار و استفاده از ظرفیت ها و ابزارهای مالی قابل استفاده در آن می‌تواند زمینه بروز بسیاری از فسادهای اقتصادی را از بین ببرد و کشور را به سمت شفافیت اقتصادی سوق دهد.
وی با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد بازار و کشف قیمت‌ها براساس واقعیت‌ها حرکت کنیم، گفت: باید تاکید داشت با وجود اینکه قیمت ها گاهی اوقات به صورت لحظه ای نوسان کرده و تغییر می کند، بسیاری از افراد که با اصول تجارت آشنایی دارند، ترجیح می دهند معاملات خود را از طریق بورس کالا انجام دهد؛ چرا که بورس کالا ضریب اطمینان بسیار بالایی در خصوص بازگشت سرمایه و استاندارد بودن کالاها دارد.
ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به التهابات قیمتی که در سال های اخیر به ویژه امسال با آن رو به رو بوده ایم، بورس کالا توانسته است هم از لحاظ ضریب اطمینان در معامله، کیفیت محصول و بازگشت پول به تولیدکننده و همچنین کشاورز عملکرد خوب و قابل قبولی از خود نشان دهد.
نماینده مردم شازند در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور مدل مدیریتی هنوز به شیوه سنتی است، گفت: شیوه مدیریتی سنتی باعث شده تا بسیاری از معاملات به کندی پیش برود و با توجه به اینکه داد و ستد سنتی معایب بسیاری دارد، انتظار می رود با توجه به وجود ابزارهای مالی نوین و متنوع در بورس کالا، در آینده مهمترین معاملات بخش کشاورزی در این بازار و به کمک این ابزارها انجام شود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *