RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

در سال ۲۰۲۰ بازار نفت دنیا به چه سویی می‌رود

بازاری پر از التهاب

آینده نگر/ ترجمه: مونا مشهدی رجبی
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۹/۱۷کد خبر: 295598
ایستانیوز:وال‌استریت ژورنال به نقل از مرکز مطالعات بازار نفت امریکا متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال را در سال ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۶۱.۹۵ دلار اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار نفت یکی از بازارهای بسیار مهم و استراتژیک است که پیش‌بینی آن برای فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران اهمیت زیادی دارد و عملکرد آن روی بازارهای کالایی در دنیا تأثیر زیادی دارد. طبق گزارش مرکز مطالعات ریستاد انرژی، دو عامل هستند که می‌توانند روی قیمت نفت در سال 2020 میلادی تأثیر داشته باشند. اولین و اصلی‌ترین عامل وضعیت اقتصادی دنیا است. بیش از یک دهه از آغاز رکود اقتصادی قبلی در دنیا گذشته است و اخیراً پیش‌بینی‌هایی مبنی بر احتمال رکود در اقتصاد دنیا مطرح شده است. در صورتی که این پیش‌بینی محقق شود و اقتصاد دنیا رکود را تجربه کند، بازار نفت در دنیا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. رکود اقتصادی به معنای کاهش تقاضا برای نفت در بخش‌های صنعتی و تولیدی است و کاهش تقاضا می‌تواند زمینه‌ساز افت قیمت نفت در بازار شود. در صورتی که اقتصاد دنیا این بار وارد رکود شود، چالش‌های بیشتر و بزرگ‌تری در بازار مشاهده خواهد شد زیرا در رکود سال 2008، چین به‌عنوان موتور رشد اقتصادی دنیا به خارج شدن جهان از رکود کمک کرد ولی این بار چین هم با چالش‌های زیادی در اقتصاد داخلی مواجه است و نمی‌تواند در حل این معضل تلاشی بکند. برخی بر این باورند که بحران موجود در اقتصاد چین خود شدت بحران در اقتصاد دنیا را بیشتر می‌کند و مسئله‌ای بسیار جدی است.
 
مسئله دیگری که روی وضعیت بازار در سال 2020 تأثیر دارد، وضعیت سازمان اوپک است. اوپک بزرگ‌ترین کارتل نفتی در دنیا است و یک‌سوم نفت دنیا را تولید می‌کند به همین دلیل تصمیمات این سازمان می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت نفت در بازار داشته باشد. اما این یک سوی ماجرا است. در سوی دیگر افت قدرت این سازمان در دنیا و قدرت‌گیری کشورهایی از قبیل امریکا و روسیه در بازار انرژی مطرح است که بدون همکاری آنها هیچ‌یک از سیاست‌های اوپک نمی‌تواند ثمربخش باشد.
 
به هر حال اوپک در سال‌های اخیر اقدام به کاهش تولید کرد تا از این طریق مانع افت قیمت نفت در بازار شود. البته این سیاست با موافقت و مشارکت کشور روسیه انجام شد زیرا روسیه هم تمایلی به تجربه افت قیمت نفت در بازار نداشت. اجرای سیاست کاهش تولید هنوز هم در بازار نفت ادامه دارد و اگر این سازمان اجرای سیاست مذکور را ادامه دهد، قیمت در بازار روند افزایشی خواهد داشت ولی با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر بازار بعید به نظر می‌رسد این همراهی از طرف روسیه ادامه داشته باشد و این یعنی مرگ سیاستی که اوپک در دو سال اخیر اجرا کرده است. همچنین اگر اقتصاد دنیا بحران را تجربه کند و شاهد افت نرخ رشد خود باشد، باید سیاست کاهش تولید اوپک با شدت بیشتری دنبال شود و همکاری کشورهای تولیدکننده در این زمینه بیشتر و بیشتر شود.
 
وضعیت بازار
 
برای تعیین قیمت نفت در بازار عرضه و تقاضای نفت اهمیت زیادی دارد. اخیراً سازمان‌های مهم بین‌المللی برای اینکه تصویری از بازار در سال 2020 ارائه دهند اقدام به پیش‌بینی میزان عرضه و تقاضا کردند.
 
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود نوشت که در سال 2019 میلادی تقاضای نفت در دنیا 1.1 هزار بشکه در روز نسبت به متوسط تقاضا رشد خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌تر عنوان شده بود که تقاضا برای این منبع انرژی در دنیا در سال جاری 1.3 میلیون بشکه در هرروز بیشتر خواهد شد. این یعنی افت میزان تقاضا در سال جاری و به دنبال آن کاهش قیمت این منبع ارزشمند انرژی. البته در سال 2020 میلادی هم وضعیت بر همین منوال خواهد بود و میزان تقاضا نرخ رشد کمتری خواهد داشت.
 
آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش به وضعیت کنونی کشور عربستان و حمله به تاسیسات نفتی این کشور اشاره کرد و نوشت: انتظار می‌رفت بعد از این اتفاق و کاهش توان تولید عربستان قیمت نفت در بازار جهانی رشد کند ولی مشاهده شرایط کنونی بازار نشان می‌دهد که این اتفاق نیفتاد. دلیل این مسئله را می‌توان کاهش میزان تقاضا نسبت به برآوردهای قبلی و افزایش توان تولید امریکا که روزگاری  اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و واردکننده نفت محسوب می‌شود، دانست.
 
قیمت نفت در سال 2020
 
وال‌استریت ژورنال در گزارش اخیر به سیاست‌های اخیر روسیه و عدم تمایل این کشور به همکاری با اوپک در زمینه کاهش تولید نفت اشاره کرد و نوشت: روسیه کشوری بسیار مهم در بازار انرژی دنیا است و اگر این کشور با اوپک همکاری نکند، سیاست کاهش تولید نفت اوپک بی‌تأثیر خواهد بود. در این شرایط قیمت نفت بیش‌ازپیش کاهش پیدا می‌کند. این نشریه به سخنان اخیر مقامات روسیه مبنی بر آمادگی بانک مرکزی این کشور برای افت 25 دلاری قیمت نفت اشاره کرد و نوشت: به نظر می‌رسد دیدگاه خاصی در پس این سخنان قرار دارد. اگر روسیه تولید خود را کاهش ندهد، قیمت نفت در بازار کاهش پیدا می‌کند و شاید بیشترین آسیب را رقیب اصلی‌اش در منطقه یعنی عربستان متحمل شود.
 
وال‌استریت ژورنال به نقل از مرکز مطالعات بازار نفت امریکا متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال را در سال 2020 میلادی برابر با 61.95 دلار اعلام کرد که کمتر از برآوردهای قبلی خواهد بود. در سال جاری میلادی متوسط قیمت نفت در بازار 64.60 دلار پیش‌بینی شده است./ آینده نگر 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *