RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

ارتقای نقش حسابرسان یکی از ابزارهای شفافیت است

۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۹/۱۲کد خبر: 295447
ایستانیوز:وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت باید دامنه حسابرسان را گسترده کند، گفت برای دستیابی به بودجه‌ریزی عملکرد، ریشه‌کنی فساد و دستیابی به شفافیت و اتاق شیشه‌ای نیاز به ارتقای جایگاه حسابرسی داریم.
گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فرهاد دژپسند امروز در مراسم روز حسابدار با اشاره به اینکه جایگاه حوزه حسابداری در جامع تخصصی کشور یک حلقه مفقوده محسوب می‌شود گفت در برخی گزارش های حسابرسی حفره وجود دارد ایا نباید شک کرد؟ حسابرسان در شرکتها به صورت دوره ای تغییر کنند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تاکنون نقش حسابداری در جامعه و حکمرانی خوب مورد توجه نبوده است. هنوز به خوبی تببین نشده که اگر جایگاه حسابداری ارتقا یابد چه نقش مهمی در حکمرانی خوب، شفافیت، پاسخگویی و سالم‌سازی دارد. 
 
وی ادامه داد: یکی از علل عمده بروز فساد مالی از یک زاویه، عدم توجه به جایگاه درست حسابداران در سلسله مراتب اداری است. چه این عدم توجه از سوی حکومت باشد چه از سوی صاحبان حرف حسابداری.
 
*حسابرس باید استقلال حرفه‌ای داشته باشد
 
دژپسند گفت: اگر حسابداری می‌خواهد به کارکرد اصلی خود دست یابد، باید اسنادی که به امضای متخصصین می‌رسد چنان قوتی داشته باشد که جای هیچ گونه تاملی نداشته باشد. لازمه نخست این امر استقلال حرفه‌ای است که لزوما هم مواجه با دولت و رقبا نیست. استقلال حرفه‌ای یعنی حق را بگوییم حتی اگر این حق خلاف منافع خود و هم‌گروهی‌ها باشد.
 
وی افزود: در صورتی که عملکردها با منافع شخصی و گروهی گره بخورد استقلال حرفه‌ای آسیب می‌بیند. اگر حتی وزیر خواست به سازمان حسابرسب چیزی را دیکته کند، مدیر این سازمان نباید زیر بار برود که تاکنون هم همین بوده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: متولی حسابداری باید حرمت جامعه حسابداران و حسابرسان را داشته باشد که در این راستا باید نهادسازی صورت گیرد. حسابرسی طبیب نظام مالی ما است.
 
وی با بیان اینکه باید رابطه حسابرسی و حسابداری بخش عمومی و خصوصی باید تعاملی باشد، گفت: بخش عمومی در حمکرانی باید به حسابدار نگاه ویژه‌ای داشته باشد چراکه جزو اجتناب‌ناپذیر حکمرانی خوب است. شاید حسابرسی حرفه‌ای باعث شود که دولتمردان "آخ" بگویند اما می‌دانم که این واکنش به دلیل عملکرد خودم است.
 
دژپسند افزود: اگر در حسابرسی و حسابداری مراقبت نکنیم ممکن است غدد چرکینی شکل گیرد که ما را به زمین بزند همچون پرونده‌های فسادی که یکی یکی بروز می‌کند.
 
وی ادامه داد: حسابرسان می‌توانند فرشته نجات دولت باشند. حسابرس در نظام مالی ما طبیب است. 
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حسابرسی را نباید آلوده کنیم، گفت: اگر اختلال مالی و فساد مالی بروز کند به دلیل این است که از جامعه حسابرسی و حسابداری به خوبی استفاده نشده است.
 
دژپسند افزود: وقتی گزارش حسابرسی‌ای می‌آید، باید در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد اما پس از قرائت حفره‌هایی در گزارش وجود دارد. بابت همین حفره‌ها من از روز اول وزارت، حسابرسان شرکت‌ها را دوره‌ای عوض کرده‌ام.
 
وی گفت: حسابرسان باید امین، صادق، مسلط و متخصص باشند.
 
دژپسند با اشاره به خصوصی‌سازی اظهار داشت: در ارزش‌گذاری‌ها نباید سراغ سایر حِرَف برویم بلکه نیاز به سایر متخصصین همچون حسابرسان داریم. در اینجا باید دقیق‌ترین کار انجام شود.
 
*حسابرسی یکی از ابزارهای شفافیت است
 
وی تاکید کرد: جامعه‌ای توسعه می‌یابد که در آن حسابرسان و حسابداران در بالاترین جایگاه باشد. بدون حضور این گروه نمی‌توان به پیشرفتی دست یافت. برای نظام جمهوری اسلامی که یک نظام ایدئولوژیک است، شفافیت بسیار اهمیت دارد که یکی از ابزارهای شفافیت ارتقای نقش حسابرسان است.
 
دژپسند با بیان اینکه دولت باید دامنه حسابرسان را گسترده کند، گفت برای دستیابی به بودجه‌ریزی عملکرد، ریشه‌کنی فساد و دستیابی به شفافیت و اتاق شیشه‌ای نیاز به ارتقای جایگاه حسابرسی داریم.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:روز حسابدار
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *