RSS
امروز شنبه ، ۱۶ فروردین ۱۳۹۹
آخرین اخبار

جهش تولید با حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی

پیشنهاد وزارت کشاورزی برای عرضه ذرت و جو در بورس کالا

سرمایه بانک کشاورزی ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت

درس‌های کرونا برای بانکها

افت نامحسوس دلار در معاملات پنجشنبه

دلیل نوسان در بازار سکه و طلا+ قیمت

چشم‌انداز روند معاملات بورس در سال ۹۹

اعطای کارت اعتباری یک و دو میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر

کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه جهانی به ایران

بدهکارترین کشورهای جهان

پولدارترین افراد دنیا به تفکیک کشور

روند افزایشی طلا معکوس شد

ساعت کاری بانک آینده از ۱۶ تا ۲۱ فروردین‌

دستورالعمل تمدید بیمه شخص ثالث بیمه سینا ابلاغ شد

ادامه جشنواره بیشتراکنش به زمان دیگری موکول شد

احتمال تجدید ساختار بانک‌ها با فشار مضاعف کرونا

آمادگی شعب خارجی بانک ملی برای جمع آوری کمک های خیران

پیش‌بینی سال۹۹بورس: هراس از سقوط

طلا در سال ۹۸ بازار نسبتاً آرامی داشت

اقتصاد ایران چشم به تحولات بازار ارز دارد

صنعت بیمه با خطرهایی مواجه است

بانک‌ها از ارتباطات بین‌المللی بازمانده‌اند

تولید ناخالص داخلی در دهه ۹۰ رشد نمی‌کند؟

۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب‌وکارها در نظر گرفتیم

جهانگیری: تمرکز دولت تامین منابع ارزی و ریالی است

جای خالی مرکز طراحی و توسعه در صنعت خودروی ایران

صنعت خودوری ایران دور از خلاقیت در طراحی

۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۹/۲کد خبر: 293005
ایستانیوز:ایجاد یک مرکز طراحی و توسعه مشترک خودرو در همکاری نزدیک خودروسازان داخلی با بخش خصوصی و مشاوران خارجی، می تواند راهکار مناسبی برای یادگیری تخصصی اجزاء مختلف طراحی خودرو در این مرکز و کاهش هزینه و زمان طراحی خودرو برای خودروسازان ایرانی در جهت بهبود رقابتپذیری باشد.
طراحی در دنیای خودرو اهمیت زیادی دارد و به عنوان حرفه ای کامال تخصصی از مرحله ایده تا ساخت نمونه اولیه را شامل می شود. یکی از عوامل موفقیت شرکت های مطرح خودروسازی در جهان، استفاده از طراحی های منحصر به فرد و همکاری با طراحان سرشناس است. طراحی خودرو یک کار گروهی و حاصل همکاری طراحان، مهندسان و حتی شرکت های مختلف است و لذا کار گروهی و جمع ایده های طراحان منفرد از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع طراحی از مرحله ایده تا تولید، هزینه و زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. هزینه طراحی یک خودرو بسته به اینکه بهبود طراحی های گذشته یا طراحی کامال جدید باشد، بین 100 میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه در بر داشته و بین 2 تا 4 سال طول می کشد. طراحی خودرو مراحل مختلفی از ایده اولیه تا تولید را در بر می گیرد و اگرچه ممکن است تفاوت هایی بین شرکت های مختلف داشته باشد.
 
با توجه به هزینه های بالای نوآوری در طراحی خودرو، شرکت های خودروسازی با هدف افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش جذابیت محصولات، رویکرد پیشین در زمینه انجام تمامی مراحل طراحی در داخل شرکت را کنار گذاشته اند و در سال های اخیر همکاری مشترک شرکت های خودروساز در زمینه طراحی، به دلیل صرفه اقتصادی و به اشتراک گذاری توانمندی ها، رواج یافته است. برای مثال، شرکتهای تویوتا، بی ام و، پژو شرکتی در کشور چک راه اندازی کرده اند که به طور مشترک طراحی و ساخت موتور دیزل را انجام می دهد و آن را با قیمت رقابتی برای هر سه خودروساز عرضه می کند؛ که این کار سبب می شود هزینه های توسعه کاهش یابد.
 
همچنین برون سپاری بخش هایی یا تمامی فرآیند طراحی و ساخت نیز بسیار معمول است. این برون سپاری معمولا به دلیل تخصص و یا مهارت شرکت ها در طراحی مدل های خاص یا دلایلی نظیر زیبایی در طراحی، کارایی و ایمنی اتفاق می افتد. شرکت هایی نظیر برتون ، هولیز، والمت و ولیام-کارمن در زمینه طراحی و تولید خودرو به شرکت های خودروسازی خدمات ارائه می دهند. به عنوان مثال شرکت ایتالیایی پینینفارینا برای بیش از 50 سال طراحی مدل هایی از خودروهای مرسدس، فراری، مازراتی، آلفا رومئو، پژو و فیات را انجام می دهد. این شرکت علاوه بر طراحی خودرو برای برندهای مطرح جهانی، با شرکت های خودروسازی آسیایی مانند شرکت های کره ای هیوندای و دوو، و شرکتهای چینی نظیر چری، جک و بریلیانس نیز همکاری دارد. این شرکت تمامی مراحل طراحی و توسعه خودرو نظیر طراحی اولیه (طرح اولیه و تصاویر)، مدل سه بعدی مجازی (مدل سازی مجازی، مطالعات امکان سنجی، مطالعات آیرودینامیکی)، مدل فیزیکی (ماکت)، تست ها و آزمایشهای مختلف (اسکن نوری، تونل باد، پایداری، مهندسی معکوس) و ساخت مدل نهایی را انجام می دهد.
 
مرکز مطالعات بازرگانی وزارت صنعت، معدن، تجارت در گزارشی به موضوع طراحی در صنعت خودروی کشور پرداخته و نوشته است:«از ابتدای شکل گیری صنعت خودرو در ایران تاکنون یکی از مهمترین ضعف ها و حلقه های مفقوده این صنعت نداشتن توان طراحی خودرو و توسعه پلتفرم در داخل کشور بوده است. اولین تجربه موفق ایران در این زمینه، طراحی خودرو سمند روی شاسی پژو 410 و با مشاوره طراحان و مهندسان انگلیسی، آلمانی، اتریشی و کره ای بوده است. طراحی این خودرو در دهه هفتاد شمسی حدود 500 میلیارد تومان (معادل 500 میلیون دلار) هزینه داشته و بیش از 6 سال به طول انجامیده است. با توجه به اینکه پلتفرم این خودرو با پژو 410 مشترک است، این زمان و هزینه در مقیاس جهانی زیاد محسوب می شود. علاوه براین پس از معرفی سمند در سال 1381 ،ایران خودرو عمدتا بر روی فیس لیفت محصولات موجود تمرکز کرده است و پلتفرم جدیدی توسعه نیافته است. این در حالیست که عمر طراحی خودرو در جهان کاهش یافته است؛ برای مثال در کشور کره جنوبی عمر طراحی خودرو حدود 4 سال است و پس از آن خودرو با چهره جدید یا بازطراحی ارائه می شود.»
 
در ادامه این گزارش نوشته شده:« در سال های گذشته طراحی و توسعه توسط شرکت های داخلی نیز مورد توجه قرار گرفته است و در سال 1396 نیز قراردادی بین ایران خودرو و 10 شرکت از کشورهای مختلف از جمله، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و بلژیک به ارزش بیش از 250 میلیون دلار جهت طراحی و توسعه پلفرم جدید منعقد شده است. در صورتی که این همکاری تداوم یابد و منجر به یادگیری طرف ایرانی و ایجاد توان طراحی بین شرکت های ایرانی همکار گردد و تحت الشعاع محدودیت های تحریم واقع نشود، صنعت خودرو ایران می تواند توانایی طراحی و تولید کامل یک پلتـفرم را کسب کند. مسئله مهم در این نوع همکاری ها آن است که اولا یادگیری به طور کامل انجام پذیرفته و طرف ایرانی درگیر، به نحوی فعالیت کند که از انتقال دانش طراحی اطمینان حاصل شود و در ثانی، بخش خصوصی به عنوان عنصر اصلی در این زمینه فعالیت کرده و در ارتباط با خودروسازان، انباشت دانشِ چگونگی طراحی خودرو در کشور شکل گیرد.»
 
همچنین این گزارش پیشنهاد داده است:« ایجاد یک مرکز طراحی و توسعه مشترک خودرو در همکاری نزدیک خودروسازان داخلی با بخش خصوصی و مشاوران خارجی، می تواند راهکار مناسبی برای یادگیری تخصصی اجزاء مختلف طراحی خودرو در این مرکز و کاهش هزینه و زمان طراحی خودرو برای خودروسازان ایرانی در جهت بهبود رقابتپذیری باشد.»
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:صنعت خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *