RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

ضعف مدیریت در بانک مرکزی بررسی می شود

کبری آجربندیان
۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۸/۲۰کد خبر: 292779
ایستانیوز:نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با تشکیل هیئت تحقیق و تفحص از بانک مرکزی، دلایل بروز برخی بحران های اقتصادی ناشی از ضعف مدیریتی در این نهاد مالی را بررسی می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علیرضا محجوب در حاشیه نشست علنی روز یکشنبه مجلس در گفتگو با کاروکارگر از تشکیل جلسه کمیسیون اقتصادی در روز سه شنبه هفته جاری به منظور انتخاب هیئت تحقیق و تفحص از بانک مرکزی خبر داد و گفت: پس از حدود ۲ ماه، با انتخاب این هیئت در کمیسون اقتصادی، دلایل بروز برخی مشکلات در حوزه های مالی و پولی و ایجاد تشتّت در عرصه های اقتصادی بررسی می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم که خود یکی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص بوده است، تصریح کرد: دلایل متعددی بر اجرای این طرح مترتّب است که از آن جمله می توان به ضعف مدیریت بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، مشکلات در انتخاب مدیران عامل بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ، عدم ساماندهی سودهای بانکی و ... اشاره کرد.
 دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: نتیجه ی ضعف مدیریت بانک مرکزی در کنترل بازار ارز  و عدم هماهنگی با نظام مالی کشور باعث بروز بحران های اقتصادی شد که تبعات آن تا کنون هم ادامه یافته است.
وی ادامه داد: همچنین عملکرد ضعیف این نهاد در انتخاب مدیران عامل موسسات مالی و اعتباری و عدم نظارت صحیح بر این موسسات – اعم از مجاز و غیرمجاز – باعث پدید آمدن سودهای غیرمتعارفی شد و در این مورد نقش ضعیف نیروهای عامل مدیران عامل بانک ها را نمی توان از نظر دور داشت.
محجوب عدم تصمیم گیری عاقلانه و عاجل در رابطه با سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری را نیز یکی دیگراز دلایل لزوم بررسی این نهاد مالی برشمرد و افزود: این مسائل که چند سالی است نارضایتی عمومی را فراهم آورده، جای بررسی فراوان دارد. دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک ها نیز از دیگر نقاط ضعف بانک مرکزی به شمار می رود که البته موضوع تازه ای نیست و از سال ۸۰ تا کنون ادامه دارد. نماینده مردم تهران در مجلس دهم، به عدم تصمیم گیری درست در رابطه با نرخ سودبانکی که باعث خروج سرمایه های سپرده گذاران از بانک ها شده است نیز اشاره کرد و افزود: تمام اشکالات اقتصادی که الان در بازار پولی و نظم ارزی وجود دارد،  ناشی از یک سلسله اقداماتی است که تصمیمات اساسی آن در بانک مرکزی اتخاذ شده است.
به گفته محجوب، موضع منفعل بانک مرکزی در مقابل تخلفاتی که سایر بانک ها به صورت غیرقانونی در برداشت از صندوق ذخیره ارزی یا سایر منابع مالی انجام داده اند، نیز محل بحث است که باید در این تحقیق و تفحص مشخص شود. وی در پاسخ به این سوال که چرا غالب تحقیق و تفحص ها منجر به تغییرات عملیاتی نمی شود، گفت: وظیفه ی مجلس بررسی و تحقیق و تفحص است که می تواند گزارش آن را به دستگاه های ذیربط ارائه دهد. این که چرا دولت از این فرصت استفاده نمی کند را باید در جای دیگری جستجو کرد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *