RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

رشد بازار سرمایه واقعی است

بازگشت مجدد شاخص به روند صعودی

۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۸/۱۰کد خبر: 291426
ایستانیوز:مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران، رشدهای اخیر بازار سرمایه را واقعی ارزیابی کرد و گفت: بورس پس از یک دوره استراحت به روند رو به رشد خود بازمی گردد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مهدی محمود رباطی با اشاره به رشد چشمگیر بازار سرمایه طی ماه های گذشته و ضرورت استراحت شاخص پس از این دوره گفت: بازار بعد از رشد قابل قبول و قابل توجهی که از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه نخست سال ۹۸ داشته است، در دو سه هفته گذشته روند استراحتی را در پیش گرفته است و این روند در تمام گروه های بازار مشاهده می شود و مختص یک گروه خاص نیست.البته این روند استراحت و اصلاح در برخی از گروه ها شدیدتر بوده ولی در گروه هایی با رشد کمتر، با تخفیف رخ داده است.
 
رشد بازار سرمایه حبابی نیست!
 
رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران با اشاره به تغییر سلیقه سرمایه گذاران بورسی در استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری به عنوان عامل دیگر وقوع اصلاح در این بازار خاطرنشان کرد: پس از رشد شاخص و ذخیره سود، اکنون برخی از سرمایه گذاران تصمیم به شیفت سرمایه خود از بازار خرید و فروش مستقیم سهم به صندوق های درآمد ثابت گرفته اند. این در حالی است که انتقال این نقدینگی به صندوق ها نیز تغییری در روند بازار ایجاد نمی کند؛چراکه این پول همواره در بازار گردش می کند و به محض جذاب شدن قیمت ها به سمت خرید سهام بازمی گردد.
 
وی در ارزیابی روند فعلی بازار گفت: در حال حاضر بازار در وضعیت استراحت است و پیش بینی می شود که این روند ظرف یک ماه آینده نیز ادامه یابد.این در حالی است که برخی تحلیلگران در مورد شکل گیری حباب در بازار و احتمال ریزش شاخص مانند سال ۹۲ صحبت می کردند که با اطمینان می توان گفت وضعیت بازار به هیچ وجه مشابه سال ۹۲ نیست. بلکه در روند اصلی بازار استراحتی رخ داده و شاخص از وضعیت صعودی که در آن قرار داشت دور نشده است. بر این اساس  پیش بینی می شود بازار تا یکی دو ماه آینده مجددا به همان وضعیت صعودی خود بازگردد.
 
به روز رسانی ارزش دارایی شرکت ها؛ موتور محرکه آینده بازار
 
رباطی با اشاره به پتانسیل های جدید بازار سرمایه گفت:پس از تغییرات نرخ ارز، خلا به روز رسانی دارایی شرکت ها در ترازنامه های خود احساس شد. این اتفاق در حالی افتاد که در سال های اخیر نیز با کاهش ارزش ریال این بروزرسانی در ارزش گذاری دارایی های شرکت ها اتفاق نیفتاده بود.
 
 وی افزود: در حال حاضر به دلیل تاکید دولت و وضعیتی که در آن قرار داریم شرکت ها مایلند ارزش این دارایی ها را به روز کنند . اصطلاحا افزایش سرمایه از محل مازاد خرید که این موضوع پدیده ای جدید است و به احتمال زیاد موتور محرکه آینده بازار از طریق همین اتفاق خواهد بود.ضمن این که با این کار می توانند سهام خود را مورد توجه بازار قرار دهند و موتور محرکه بازار نیز شوند.
 
کدام سهم ها پتانسیل رشد خوبی دارند؟
 
مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران، زمان فعلی را برای رشد سهام کالا محور و اصطلاحا کامودیتی بازار مناسب خواند و گفت: این شرکت ها اغلب طی یک سال گذشته رشد قابل توجهی نداشته اند و حتی برخی از آنها کمتر از شاخص کل رشد کرده اند. این دسته از سهام پتانسیل رشد خوبی دارند، به خصوص اگر قیمت های جهانی وضعیت مثبتی را شاهد باشند اقبال به سمت این شرکت ها افزایش می یابد که وقوع این اتفاق با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش تقاضای جهانی قوت بیشتری می گیرد.
 
عرضه زیاد حقوقی ها،حقیقی ها را فراری می دهد
 
رباطی با انتقاد از عرضه های بسیار حقوقی ها در این نوع سهام به عنوان یک اثر منفی در جذب سرمایه گذاران بورسی خاطرنشان کرد: این مساله همواره یک فاکتور بازدارنده در جذب سرمایه های خرد در سهام بنیادی بازار است که سبب کاهش تمایل به خرید سهام این شرکت ها با وجود وقوف از میزان ارزندگی آنها می شود.حتی می توان گفت که چنین مساله ای سبب تمرکز تعداد قابل توجهی از حقیقی ها در بازار پایه و سایر سهم های کوچک بازار شده بود.
 
این فعال بازار سرمایه با تاکید بر ارزندگی سهام این شرکت ها یادآور شد: البته این سهام همواره انتخاب اول سهامداران ریسک گریز و بورسی هایی با دید بلندمدت در این بازار است. بر این اساس می توان گفت چنانچه بازار در آینده نزدیک رشد مجددی را تجربه کند، موتور رشد بازار از راه تمرکز بر شرکت هایی خواهد بود که برای حقیقی های بازار جذابیت بیشتری دارد.
 
ایجاد دامنه نوسان داینامیک؛راهکار افزایش جذابیت سهام بزرگ
 
مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص وظایف نهاد ناظر در برخورد صحیح با حقوقی ها و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش اثر این عرضه ها در روند رشد سهام شرکت های بزرگ گفت:از نظر من سازمان برای این موضوع باید دو کار صورت دهد که این راهکارها در جلسات با سازمان به معاونین محترم منتقل شده است.
 
وی در تشریح این راهکارها افزود:ابتدا باید در شرکت های بزرگ و بنیادین بازار دامنه نوسان را دینامیک و باز کنند و از این جهت برای حضور حقیقی ها در این سهام جذابیت ایجاد کنند.ضمن این که برای فروش سهامداران عمده و حقوقی های بازار نیز قوانینی تبیین کنند تا چه در بازار مثبت و چه در بازار منفی نتوانند دست به فروش بی محابا بزنند و در روند بازار اختلال ایجاد کنند. بر این اساس همانطور که امروز ناظر بازار روی کوچکترین رفتار حقیقی ها در فروش و خرید غیر عادی حساسیت نشان می دهد، باید روی رفتار حقوقی ها نیز حساس باشد و فروش ها به شکلی انجام شود که روند عادی بازار را مختل نکنند.
 
برآیند وقایع سیاسی منطقه به نفع ایران است
 
این فعال بازار سرمایه در خصوص وقایع سیاسی از جمله کشته شدن ابوبکر البغدادی و سایر رخدادهای خاورمیانه و تاثیر این اتفاقات بر امنیت سرمایه گذاری در منطقه و سایر ریسک های غیر سیستماتیک بر بورس در شرایط فعلی گفت:از لحاظ سیاسی ظرف یکی دو سال گذشته در سوریه، عراق، افغانستان و کشورهای منطقه اتفاقات سیاسی مختلفی رخ داده که نتایج کلی این اتفاقات کاملا به نفع ایران بوده است. از جمله سقوط نتانیاهو و پیروزی در یمن و سوریه و غیره که همگی نتایج مثبتی را برای منطقه و ایران به دنبال داشته است.
 
وی با اشاره به اهرم تحریم ها به عنوان مهمترین ریسک بر اقتصاد و بورس ایران تصریح کرد: در باره این ریسک نیز امید داریم که با تمهیدات لازم بر طرف شود.ضمن این که وقوع رخدادهای مثبت سیاسی در خاورمیانه و استمرار آن باعث می شود روند سرمایه گذاری در این منطقه مثبت باشد و بورس های کشورهای خاورمیانه از جمله ایران از آن بهره مند شوند.
 
بودجه؛تعیین کننده ترین جهت حرکت بورس
 
رباطی در بیان اثر سیاست های دولت در شکل گیری روند بازار سرمایه گفت: بودجه تعیین کننده ترین سند اقتصادی کشور ما است و نقش پر رنگی در جهت گیری اقتصاد ایران دارد.اما به طور مشخص درباره بودجه ۹۹ باید گفت نگرانی هایی در خصوص کسری بودجه دولت وجود دارد که ممکن است این سند را به سمت اخذ عوارض بیشتر از شرکت های بورسی، اخذ مالیات سنگین تر، بالا بردن قیمت خوراک، بالا بردن بهره مالکانه و مواردی از این دست ببرد.
 
وی درباره بررسی اثر بودجه در سرمایه گذاری بورسی در شرایط کنونی ادامه داد: هرچه به زمان ارائه بودجه نزدیکتر شویم، بازار روندی محتاطانه تر در پیش می گیرد. بر این اساس باید منتظر ماند و دید که دولت در این باره چه تصمیمی دارد.
 
به گزارش سنا ،رباطی افزود: اگر دولت عزم تقویت بازار سرمایه را دارد، همانطور که وزیر اقتصاد و رییس جمهور اشاره کردند، باید در بودجه بسیار به این نکته توجه شود.چرا که تصمیماتی که گرفته می شود تاثیر زیاد و آنی در اقتصاد دارند.همچنین امیدواریم تصمیمات خلق الساعه ای که در سنوات گذشته شاهد آن بودیم اخذ نشود که باعث ضربه مستقیم به بازار سرمایه و خروج سرمایه گذاران از این بازار می شود.
 
 
 
 
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *