RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

شاخص فساد اقتصادی در دوسوم کشورهای دنیا کمتر از ۵۰ درصد است

رسوخ فساد در اقتصادهای دنیا

۱۱:۹ - ۱۳۹۸/۸/۶کد خبر: 291324
ایستانیوز:در انتهای این فهرست کشور سومالی قرار دارد که شاخص فساد اقتصادی در این کشور برابر با ۱۰ است. این کشور افریقایی در سال‌های اخیر هم در وضعیت نامناسبی قرار داشت و شاخص فساد اقتصادی در این کشور در بازه ۸ تا ۱۰ بود. کشور جنگ‌زده سوریه و کشور سودان جنوبی در رده‌های بعدی قرار دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سازمان بین‌المللی شفافیت هرساله گزارشی در مورد فساد مالی در کشورهای مختلف ارائه می‌دهد و با توجه به شاخص‌های مختلف اقتصادی به ارزیابی سطح فساد در اقتصاد کشورها می‌پردازد. این سازمان با اشاره به این مطلب که فساد اقتصادی ریشه اصلی فقر در کشورها و تبعیض اقتصادی است نوشت: در سال‌های اخیر ما شاهد کاهش شاخص فساد اقتصادی بودیم و نزدیک شدن این شاخص به عدد صفر نشان می‌دهد که سطح فساد اقتصادی در کشور افزایش‌یافته است و در سطح جهان چنین وضعیتی اتفاق افتاده است. طبق گزارش سال جاری این سازمان که بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۸ تهیه‌شده است دانمارک به‌عنوان کشوری که کمترین سطح فساد اقتصادی را دارد معرفی‌شده است و شاخص تعیین‌شده برای این کشور برابر با ۸۸ است.
 
 در این مطالعه ۱۸۰ کشور موردبررسی قرارگرفته‌اند و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و فاکتورهای مختلف عددی بین صفر تا ۱۰۰ تعیین‌شده است که شاخص فساد اقتصادی نام‌گذاری شده است. عدد صفر نشان‌دهنده این است که کشور بالاترین فساد اقتصادی را تجربه می‌کند و در بخش‌های مختلف با بحران روبه‌رو است و عدد ۱۰۰ نمایانگر کشوری است که ازنظر فضای اقتصادی و تجاری پاک‌ترین وضعیت را دارد. اغلب کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته در زمره کشورهایی قرار دارند که فساد اقتصادی در آن‌ها در سطح پایینی است.
 
طبق این بررسی از میان ۱۸۰ کشور موردمطالعه بالغ‌بر دوسوم کشورها دارای شاخص کمتر از ۵۰ در فساد اقتصادی بودند و متوسط شاخص فساد اقتصادی در میان تمامی کشورها برابر با ۴۳ بود به این معنا که اغلب کشورها سطحی از فساد اقتصادی را تجربه کرده‌اند.
 
کدام کشورها بیشترین تغییر را تجربه کردند
 
طبق این گزارش وضعیت کشورها از سال ۲۰۱۵ تاکنون مورد ارزیابی قرارگرفته است. برخی از کشورها شاهد رشد شاخص خود و بهبود وضعیتشان در رده‌بندی‌های جهانی بودند و برخی دیگر افت جایگاه را تجربه کردند. طبق این بررسی طی یک سال اخیر شاخص فساد اقتصادی در کشورهای استونی و ساحل‌عاج و سنگال و گوایانا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن رشد پیدا کرد و این نشان از موفقیت سیاست‌گذاران این کشورها در اصلاح وضعیت و دوری از فساد در دستگاه مالی و اقتصادی دارد درحالی‌که در کشورهای استرالیا، شیلی، مالت، ترکیه و مکزیک این شاخص تنزل داشته است و سطح فساد اقتصادی بیشتر شده است.
 
به نظر می‌رسد اصلاح نظام سیاسی و قانون‌گذاری یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای مبارزه با فساد اقتصادی باشد. سیاستی که این روزها در بسیاری از کشورهای خواستار آزادی و ثبات اقتصادی در پیش‌گرفته شده است.
 
کدام کشورها در ابتدای فهرست قرار دارند
 
در ابتدای فهرست کشورهایی که دارای بالاترین شاخص فساد اقتصادی هستند - یعنی پاک‌ترین اقتصادها را دارند- کشور دانمارک قرار دارد که شاخص فساد اقتصادی در این کشور در سال گذشته برابر با ۸۸ بود. نیوزیلند به‌عنوان دومین کشور ازنظر بالا بودن شاخص فساد اقتصادی و سلامت نظام اقتصادی معرفی شد. کشورهای فنلاند، سنگاپور، سوئد، سوئیس، نروژ، هلند، کانادا و لوکزامبورگ در این رده‌بندی جایگاه سوم تا دهم را به خود اختصاص دادند و در تمامی این کشورها شاخص فساد اقتصادی برابر با ۸۱ بود. البته در تمامی این کشورها شاخص نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی تنزل داشته است ولی همچنان این کشورها در صدر فهرست جهانی قرار دارند.
 
در بخش دیگری از این گزارش به این مسئله اشاره‌شده است که در اغلب کشورهای دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی شاخص فساد اقتصادی تنزل یافت به این معنا که از شفافیت اقتصادی کاسته و بر سطح فساد افزوده شد. در مورد دلیل اصلی این موضوع اطلاعات درستی وجود ندارد ولی روی کار آمدن رهبران پوپولیست در شمار زیادی از کشورهای صنعتی و تغییر سیاست‌های اقتصادی به‌گونه‌ای که تنها به اهداف داخلی کشور توجه شود و اهداف جهانی و سلامت جامعه جهانی مدنظر قرار نگیرد، می‌تواند زمینه‌ساز این مسئله باشد.
 
 شاخص فساد اقتصادی در کشور آلمان برابر با ۸۰ بود و این کشور به‌عنوان یازدهمین اقتصاد مبرا از فساد در دنیا معرفی شد. کشورهای بریتانیا، استرالیا، اتریش، هنگ‌کنگ، ایسلند، بلژیک، استونی، ایرلند و ژاپن در این رده‌بندی جایگاه یازدهم تا بیستم را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۱۸ میلادی شاخص فساد اقتصادی در ژاپن برابر با ۷۳ بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی دو واحد کاهش داشت.
 
کدام کشورها در انتهای فهرست قرار دارند
 
در انتهای این فهرست کشور سومالی قرار دارد که شاخص فساد اقتصادی در این کشور برابر با ۱۰ است. این کشور افریقایی در سال‌های اخیر هم در وضعیت نامناسبی قرار داشت و شاخص فساد اقتصادی در این کشور در بازه ۸ تا ۱۰ بود. کشور جنگ‌زده سوریه و کشور سودان جنوبی در رده‌های بعدی قرار دارند و شاخص فساد اقتصادی در هردو کشور برابر با ۱۳ است. کشورهای یمن، کره شمالی، سودان، گینه بیسائو و گینه اکوریتال و افغانستان در این رده‌بندی در جایگاه‌های بعدی قرارگرفته‌اند و شاخص فساد اقتصادی در دو کشور یمن و کره شمالی ۱۴ و در دیگر کشورها برابر با ۱۶ است. در اغلب این کشورها شاخص فساد اقتصادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش‌یافته است که شاید به دلیل تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی مختلفی است که در این سال‌ها در کشورهای مذکور تجربه‌شده است. کشورهایی مانند سوریه و یمن و افغانستان در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودند و هرروز بیش از روز قبل با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کردند ولی در کشورهای دیگر فقر و مشکلات مالی زمینه را برای پرچالش شدن اوضاع اقتصادی و افزایش سطح فساد فراهم کرده است.
 
 در مورد رابطه فقر و فساد اقتصادی در این کشورها هم آمده است: در اغلب کشورهایی که با مشکل فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، فساد اقتصادی معضلی دامن‌گیر است. در این کشورها فساد اقتصادی به افزایش فقر در میان مردم می‌انجامد و مردم فقیر برای تأمین معاش و گذران زندگی به هرآنچه امکان‌پذیر باشد چنگ می‌زنند و حتی از فساد اقتصادی و کلاه‌برداری هم دوری نمی‌کنند.
 
ایران در کجای فهرست قرار دارد
 
در گزارش سال جاری ایران در میان ۱۸۰ کشور موردمطالعه جایگاه ۱۳۴ را به خود اختصاص داده است. شاخص فساد اقتصادی در سال ۲۰۱۸ میلادی برای ایران برابر با ۲۸ اعلام‌شده است که نسبت به سال قبل از آن دو پله کاهش داشت. در سال ۲۰۱۵ میلادی شاخص فساد اقتصادی در این کشور خاورمیانه‌ای برابر با ۲۷ بود. ایران ازنظر شاخص فساد اقتصادی وضعیتی شبیه کشورهای پاراگوئه، گینه، لبنان و روسیه دارد.آینده نگر/منبع: International Transparency 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *