RSS
امروز سه شنبه ، ۲۱ آبان ۱۳۹۸
آخرین اخبار

فروش ۳۰.۰۰۰ میلیارد ریال گواهی سپرده در بانک ملت

اعتماد مشتریان ارزشمندترین دارایی و سرمایه بانک توسعه تعاون

افزایش اعتبار بازسازی برخی استان های سیل زده

تخفیف های ویژه سازمانی نت برگ به اعضای باشگاه مشتریان بانک رفاه

توصیه معاون فنی بیمه البرز برای خرید بیمه نامه‌های مربوط به حوادث طبیعی

افزایش ۱۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهرایران

تأکید امام جمعه زنجان بر ترویج فرهنگ بیمه در سطح جامعه

زنگ بیمه در مدارس زنجان نواخته شد

تاکید بر ضرورت پرداخت خسارت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

طرح دولت برای کمک ماهانه به ۱۸ میلیون خانوار ایرانی

پیش‌نویس قانون ارتقای بازار سرمایه در بوته نقد بخش خصوصی

رشد ۱۱۴۸ واحدی شاخص بورس

اجرای طرح جامع امور مالیاتی در اولویت قرار گیرد

انتشارجزئیات عملکرد تامین ارز و رفع تعهدات ارزی واردکنندگان

بورس انرژی در حوزه فرآورده های نفتی موفق بوده است

بیمه البرز زنگ بیمه در استان مرکزی را نواخت

چگونه در زمان بازنشستگی حقوق بیشتری دریافت کنیم؟

عرضه ۶میلیون بشکه نفت و میعانات هفته آینده در بورس

مجوزی برای فروش طلا در فضای مجازی صادر نشده است

نسبت کفایت سرمایه بانک دی به منفی ۲۹ درصد رسید

تغییر در ترکیب هیات مدیره بانک گردشگری

زنگ های بیمه معلم در استان مازندران به صدا در آمد

طلا به خریداران روی خوش نشان داد

نرخ رسمی ۲۲ ارز کاهش یافت

بورس انرژی میزبان ۷۰ هزار تن فرآورده نفتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ؛

جزئیات شیوه جدید تدوین بودجه

۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۷/۲۱کد خبر: 289775
ایستانیوز:رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان داریم بخشی از آن را جایگزین درآمد نفت خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش مدیریت سبز که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح ساختار بودجه که طی سال اخیر مدنظر بود؛ آیا در بودجه سال 99 اعمال خواهد شد، اظهار داشت: ساختار لایحه بودجه در 4 محور تهیه شد محور اول منابع و درآمدهای پایدار است؛‌محور بعدی تحت عنوان هزینه‌های کارا، محور سوم که اصلاحات در آن وجود دارد محور ثبات‌سازی اقتصادی است و محور چهارم در مورد نهادسازی بودجه است که مراحل بودجه را تغییر خواهیم داد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه براساس الگوی تهیه شده ابتدا روی منابع تمرکز شدیم، گفت: منابع بودجه سال آینده متفاوت از سنوات گذشته خواهد بود و عمدتا معطوف به سه محور است. نفت را از منابع جاری بودجه حذف کردیم و سال ‌آینده ریالی را از منابع نفت در این بخش استفاده نخواهیم کرد و صرفا برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود.
 
وی در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: سه منبع جدید خواهد بود 1: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود 1300 هزار میلیارد تومان داریم. بخشی از آن را برای جایگزینی درآمد نفت استفاده خواهیم کرد. محل دیگر برای جبران نفت در بودجه منابع مالیاتی است. که به دو بخش بنگاه و خانوار تقسیم کرده‌ایم. برای اینکه از نظر تولید بنگاه‌ها فعال‌تر شوند تخفیفات مالیاتی و یک کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شد. همچنین پایه‌های جدید مالیات بر عایدی سرمایه تعریف کردیم.
 
وی در پاسخ به این سوالی که آیا مالیات برعایدی سرمایه نیاز به قانون‌گذاری جدید ندارد و تصویب آن در قانون بودجه برخلاف سیاست‌های ابلاغی قانون‌گذاری توسط مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: اتفاقا این موضوع را به صورت قانونی‌ به مجلس می‌بریم و در بودجه می‌آوریم که تبدیل به قانون شود. علت این موضوع نیز  این است که فرصتی نداریم ،‌ ‌آمادگی داریم که لایحه بدهیم منتهی در مراحل شورای  عالی هماهنگی اقتصادی است و ممکن است یکسال یا دو سال زمان ببرد می‌خواهیم از آثار آن در بودجه سال بعد استفاده کنیم.  به هر تقدیر یک بخش درآمدی در این خصوص است.
 
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های دیگر درآمدسازی مربوط به مولدسازی دارایی‌های دولت است که واقعا بهره‌وری ندارد و براساس گزارش‌ها هفت میلیون میلیارد تومان دارایی‌های دولت وجود دارد که بابت خدماتی که عرضه می‌‌شود صرف می‌شود.
 
نوبخت در مورد هزینه های بودجه‌ای سال 99 کل کشور بیان داشت: در همه هزینه‌هایی که اکنون انجام می‌شود. تشکیک وجود دارد که آیا باید دولت این کار را انجام دهد یا بخش خصوصی و اینکه می‌توان با مدل بهینه‌تری این کارها را انجام داد یا خیر.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اکنون بیش از هزار دستگاه و ردیف در بودجه سال جاری داریم، گفت: همچنین 9 هزار برنامه ردیف برای آ‌نها وجود دارد و این مباحث را به مجلس ارائه می‌کنیم و فرصت کافی نیز به منظور تدقیق این رویکرد وجود دارد. براساس برنامه‌محوری که به ترتیب مربوط به امور، فصول ،‌ برنامه، طرح و پروژه تعریف شده مورد بررسی می‌کنیم و به دو دسته سیاست‌گذار و مجری تقسیم می‌کنیم.
 
وی ادامه داد برای مثال برنامه درمانی توسط وزارت بهداشت،‌ نفت، آموزش و پرورش، قوه قضاییه و همه دستگاه‌ها به نوعی این برنامه را دارند. اما سیاست‌گذار آن را تعیین می‌کنیم و با دستگاه سیاست‌گذار، سازمان برنامه و دستگاه مجری موافقتنامه‌ها مبادله خواهد شد و به عنوان سند اجرایی در دولت تصویب و به مجلس ارائه می‌شود.
 
معاون رئیس جمهور ادامه داد: از نظر ما با این شیوه برنامه‌ریزی، نگاه مجلس معطوف به بودجه و دستگاه‌های سیاست‌گذار می‌شود. در طرح اصلاح ساختار به نظر ما نیاز نیست که مجلس به بخش اجرایی با توجه به کمبود وقت ورود کند. البته مجلس این اختیار را دارد. ما نگاه خود را اعلام می‌کنیم. بنابراین سال آینده بودجه دو بخش دارد 1: بودجه دستگاه‌های سیاست‌گذار؛ 2: بودجه دستگاه‌های مجری.
 
نوبخت یادآور شد: بودجه سال آینده دو سالانه خواهد بود و برای سال 1400 را هم براساس مدل غلطان ارسال می‌کنیم که با توجه به رخدادهای سال آینده امکان اصلاح آن وجود دارد. نمی‌خواهیم منابع را مصرف کنیم چرا که از ‌آینده خبر نداریم چه اتفاقی خواهد افتاد به همین دلیل نگاهی به آینده خواهیم داشت. همچنین بخشی از طرح‌های  عمرانی به استان‌ها واگذار می‌شود و به تبع اختیارات بیشتری به عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار خواهند داشت.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *