RSS
امروز شنبه ، ۲۱ تیر ۱۳۹۹
آخرین اخبار

اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

تسهیل در ارائه خدمات بانکداری باز با بومی‌سازی استانداردهای PSD۲

مقایسه خلاصه وضعیت قیمت بازارها

شرط تعطیلی ادارات و دورکاری کارمندان در دوران کرونا

افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه بورس تهران

تست رمزارز یوآن را روی نرم‌افزار تاکسی اینترنتی

محدودیت ارسال اظهارنامه مودیان مالیاتی حذف شد+سند

قابلیت تامین مالی طرح‌های پالایشی از بورس

نوع سوم نقدینگی در راه است

"وپست" به سود رسید

سرخابی‌ها شهریورماه فرابورسی می‌شوند

ورود ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس

توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی

زیان دو تریلیون دلاری بانک های جهان از کرونا

معاملات آتی سکه، بازار طلا را متعادل می‌کند

نگرانی ها از بازار سرمایه رفع می شود

پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تأمین کسری بودجه

بانک اقتصاد نوین به مجمع می رود

ابلاغ وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی

قیمت سکه به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید

قیمت دلار به ۲۲ هزار و۲۰۰ تومان رسید

ورود صندوق‌های جدید به بازار سرمایه

موج‌سواری طلا با بحران کرونا

برنامه های بانک رفاه در سال جدید

جزئیات وام بانک رفاه برای مستمری بگیران تأمین اجتماعی

بازنگری در نحوه تخصیص یارانه انرژی

یارانه پنهان انرژی، موریانه اقتصاد ایران

۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۷/۱۶کد خبر: 289581
ایستانیوز:طبق آمارها دهک های بالایی جامعه چندین و چند برابر دهک های پایینی جامعه از یارانه های انرژی بهره مند می شود و عملا عدالت اجتماعی در توزیع یارانه ها رعایت نمی شود. برای نمونه دهک اول ۲۳ برابر دهک آخر جامعه از یارانه بنزین بهره مند می شود.
به گزاش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی خواستار بازنگری در نحوه تخصیص یارانه انرژی هستند و رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری از سال گذشته بارها در این باره هشدار داده و از اثرات منفی آن بر اقتصاد و عدالت اجتماعی و اقتصادی در کشور گفته است؛ گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که دولت در سال جاری 987 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی پرداخت می کند که 541 هزار میلیارد تومان آن (43 درصد) سهم یارانه گاز طبیعی، 436 هزار میلیارد تومان آن (35 درصد) سهم یارانه بنزین، 181 هزار میلیارد تومان (15 درصد) سهم یارانه نفت گاز و 85 هزار میلیارد تومان ( 7درصد) سهم سایر( برق، آب و...) یارانه های پنهان انرژی است. البته این حجم از ثروت ملی در حالی به عنوان یارانه انرژی پرداخت می شود که طبق آمارها دهک های بالایی جامعه چندین و چند برابر دهک های پایینی جامعه از یارانه های انرژی بهره مند می شود و عملا عدالت اجتماعی در توزیع یارانه ها رعایت نمی شود. برای نمونه دهک اول 23 برابر دهک آخر جامعه از یارانه بنرین بهره مند می شود و این عدد برای یارانه برق 3.6 برابر و برای یارانه گاز 2.5 برابر است.
 
در ابتدای هفته جاری رئیس اتاق تهران در یادداشتی در همین زمینه که در روزنامه اعتماد با عنوان «فاجعه یارانه انرژی» منتشر شد؛ نوشت:« دولت ایران در طول تمام سال‌های گذشته، به بخش‌های مختلف یارانه پرداخت کرده و در شرایطی که منابعی گسترده برای این امر در نظر گرفته شده، آنچه در عمل رخ داده، حاکی از یک فاجعه گسترده است. فارغ از بحث یارانه نقدی که از چند سال قبل کلید خورد و به نظر به اهداف کلان خود دست نیافته، امروز دولت در دیگر حوزه‌ها نیز یارانه پرداخت می‌کند و مشخص نیست دقیقا این روند با چه هدفی ادامه دارد. هدف اصلی پرداخت یارانه‌ها، حمایت از اقشار کم درآمد جامعه و افزایش عدالت اقتصادی است، اما آیا آنچه در عمل رخ می‌دهد در مسیر محقق کردن همین هدف است؟»
 
همچنین در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:« وقتی یارانه به‌طور مساوی به همه اقشار پرداخت می‌شود، یعنی میزان بهره بردن از آن بسته به امکاناتی است که هر فرد برای بهره بردن از این یارانه دارد. در رابطه با انرژی قطعا اقشار کم درآمد، شرایط استفاده کمتری از اقشار پردرآمد دارند و این هدف اصلی پرداخت یارانه را رسما به فراموشی می‌سپرد. برای مشخص شدن میزان بزرگی این عدد می‌توان یک محاسبه ساده انجام داد. عددی که دولت در حال حاضر به عنوان یارانه در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کند، اگر نقد شده و به حساب افراد ریخته شود، در هر ماه به هر ایرانی به اندازه یک میلیون تومان، یارانه خواهد رسید.»
 
اما باتوجه به بودجه کلانی که هر ساله برای یارانه انرژی تخصیص داده می شود، چرا دولت و مجلس و دیگر نهادهای اثر گذار هیچ گامی برای بازنگری در این خصوص بر نمی دارند؟ به اعتقاد کارشناسان؛ دولت، مجلس و.. به دلیل نگرانی از تبعات اقتصادی افزایش قیمت های انرژی بر زندگی مردم و آثار تورمی آن هیچ اقدامی در این حوزه انجام نمی دهند. در سال های گذشته موضوع بازنگری در نحوه تخصیص یارانه انرژی و افزایش قیمت حامل های انرژی به دفعات مطرح شده است ولی هیچ زمان به نتیجه ای مشخص و جراحی اقتصادی منجر نشده است. در این بین باتوجه به شروع فصل بودجه نویسی در سال جاری در هفته های گذشته این موضوع باردیگر مطرح شده و روز گذشته در مجلس شورای اسلامی هم جلسه ای در این خصوص تشکیل شد و طبق شنیده ها سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه برنامه ای را مدون کرده است اما باید دید آیا این اقدامات در نهایت به بازنگری در نحوه تخصیص یارانه انرژی و حرکت به سمت واقعی شدن قیمت حامل های انرژی، منجر می شود؟
 
براساس نابرابری ها و نبود عدالت اقتصادی و اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و به صورت کلی یارانه انرژی سال گذشته اتاق تهران طرحی را به مسئولان دولتی پیشنهاد داد تا یارانه بنزین به جای اختصاص به خودرو طی مکانیزمی به صورت نقدی به افراد و خانواده ها پرداخت شود و قیمت بنزین هم آزاد شود. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در این باره گفته بود:« در روش فعلی، افراد ثروتمند  نسبت به اقشار متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند؛ به این معنا که هر چقدر فرد پولدارتر بوده و در دهک بالای درآمدی هستند، مصرف بنزین شان هم بیشتر است و از این یارانه بیشتر استفاده می‌کند. این رفتار نوعی بی‌عدالتی توزیعی است؛ پس در صورتی که روند کنونی براساس طرح ارائه شده به دولت اصلاح شود، قاچاق سوخت به کشورهای همجوار هم کاهش پیدا می‌کند.»
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *