RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

ایران در رتبه۷ تورم جهان قرار گرفت

۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۷/۱۴کد خبر: 289481
ایستانیوز:تازه‌ترین آمار از وضعیت نرخ تورم در دنیا نشان می‌دهد که تنها ۱۷کشور دنیا ازجمله ایران با نرخ تورم دورقمی مواجه هستند و کشورمان پس از ونزوئلا، زیمبابوه، کره‌شمالی، آرژانتین، سودان و سودان جنوبی در رتبه هفتم تورم دنیا قرار دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  این در حالی است که 20کشور جهان با نرخ تورم منفی مواجه هستند و ونزوئلا با نرخ تورم 282هزار و 973درصدی همچنان رکورددار تورم جهان است.
 
در پایگاه تریدینگ اکونومیس، در حالی آخرین نرخ تورم ایران 35درصد برآورد شده که مرکز آمار ایران در شهریورماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه کشور را 35درصد و نرخ تورم سالانه را 42.7درصد اعلام کرده است. با این حال حتی اگر نرخ تورم سالانه ایران هم ملاک قرار گیرد، باز هم رتبه کشورمان در جدول تورم جهانی همان رتبه 7خواهد بود.این گزارش نشان می‌دهد پس از ونزوئلا، زیمبابوه با تورم 288درصد، کره‌شمالی با 55درصد، آرژانتین با 52.3درصد، سودان با 53.1درصد و سودان جنوبی با 51.9درصد در رتبه‌های بالاتری از ایران قرار دارند. افزون بر این کشورهای لیبریا، هائیتی، اتیوپی، آنگولا، سیرالئون، ازبکستان، پاکستان، نیجریه، میانمار و زامبیا همچنان با نرخ تورم دورقمی مواجه هستند.
 
تورم منفی در 17کشور دنیا
داده‌های پایگاه تریدینگ اکونومیس نشان می‌دهد که لیبی، بورکینافاسو، نیجر، چاد، امارات متحده عربی، عراق، عربستان، مالی، قبرس، بنین، پاناما، بوروندی، برونئی، السالوادور، کره‌جنوبی، مونته‌نگرو، یونان، بلیز، پرتغال و اکوادور با تورم منفی مواجه هستند و قطر تنها کشوری است که نرخ تورم صفر درصدی را تجربه می‌کند. این آمارها حکایت از آن دارد که نرخ تورم در 92کشور دنیا روند کاهشی را تجربه می‌کند؛ درحالی‌که نرخ تورم در 15کشور دنیا ثابت مانده و 81کشور هم با افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم می‌کنند که در صدر آنها زیمبابوه قرار دارد که نرخ تورم آن با رشدی 57.5درصدی مواجه شده است.
 
نشانه‌های امیدوارکننده
از جمله نشانه‌های امیدوارکننده درخصوص اقتصاد ایران، می‌توان به کاهش 6.6درصدی شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته اشاره کرد و مهم‌تر اینکه هرچند کشور با نرخ تورم بالا مواجه است، اما پس از ونزوئلا، کره‌شمالی و سودان جنوبی، ایران در رتبه 4دنیا از حیث میزان کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه قرار دارد. برآوردهای مرکز آمار، این انتظار را ایجاد کرده که نرخ تورم در ایران طی ماه‌های پیش روی کاهش خواهد یافت. همشهری پیش از این روند نرخ تورم را از 3زاویه نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه بررسی و پیش‌بینی کرده بود که هرچند هنوز نسبت به پایداری این روند کاهشی نرخ تورم تردیدهای جدی وجود دارد، اما تضمین کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده به سیاست‌های پولی و البته رفتار مالی دولت بستگی خواهد داشت؛ به‌ویژه اینکه فروکش‌کردن انتظارات تورمی در پی ثبات در بازار ارز و روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در 2‌ماه پایانی تابستان امسال، این امیدواری را ایجاد کرده که به‌احتمال زیاد روند نرخ تورم در نیمه دوم سال نزولی خواهد بود.
 
روی دیگر سکه اقتصاد دنیا
داده‌های جدید پایگاه تریدینگ اکونومیس نشان می‌دهد که ایران با ثبت نرخ بیکاری 10.9درصدی در شهریور ماه امسال، در رتبه 43بین کشورهای دنیا قرار دارد و 49کشور در جهان همچنان با نرخ بیکاری دورقمی مواجه هستند. براساس گزارش همشهری، کشورهای کنگو، نامیبیا، بوسنی و هرزگوین، فلسطین، آنگولا، آفریقای جنوبی، کوزوو، موزامبیک، لسوتو و نیجریه همچنان از نرخ بیکاری بالای 20درصد رنج می‌برند. این در حالی است که نرخ بیکاری در 109کشور دنیا از نرخ بیکاری هدف‌گذاری شده در برنامه‌های توسعه ایران به میزان 7درصد، پایین‌تر است و نرخ بیکاری در کشورهایی چون لائوس، بلاروس، نیجر، کامبوج و قطر کمتر از یک درصد برآورد شده است.
 
  فقط 17کشور دنیا نرخ تورم بالای 10درصدی را تجربه می‌کنند
 20کشور جهان ازجمله امارات، عراق و عربستان با نرخ تورم منفی مواجه هستند
 ونزوئلا با نرخ تورم 282هزار و 973درصدی صدرنشین جدول تورم دنیاست


 ونزوئلا با نرخ تورم 282هزار و 973درصدی صدرنشین جدول تورم دنیاست


   

 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:نرخ تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *