RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

برخورد محتاطانه بانک‌های مرکزی با رمز ارزها

۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۷/۹کد خبر: 288131
ایستانیوز:یک صاحب‌نظر حوزه بانکداری الکترونیک معتقد است بانک‌های مرکزی دنیا با مقوله رمز‌ارزها برخورد محتاطانه‌ای دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمد گرکانی‌نژاد درباره اختلاف‌نظرهای اخیر درخصوص رمز ارز، عنوان کرد: این موضوع کاملا شفاف و مشخص است زیرا قانون به‌طور اصولی تمامی موارد و حد و مرزها را مشخص و تعیین کرده و این‌که کسی قصد اظهارنظر در موضوعی را داشته باشد، بلامانع است اما تا زمانی که این اظهارنظر متناقض با قوانین نباشد مسموع خواهد بود، ولی اگر فراتر از قوانین مصوب و جاری باشد نمی‌توان انتظار داشت که پذیرفته شود.
وی افزود: هر دستگاه و وزارتخانه‌ای می‌تواند نظرات خود را اعلام کند، اما این‌که قانون درباره موضوع چه می‌گوید فصل‌الخطاب است. در حوزه مدیریت پولی و سامانه‌های پرداختی کشور از نظر تاثیری که بر تنظیم ارزش پول ملی کشور دارند تمامی اختیارات از صفر تا صد طبق قانون در اختیار بانک مرکزی است و هیچ دستگاهی تحت هیچ شرایطی طبق این قانون و مفاد مفصلی که دارد، نمی‌تواند فراتر از بانک مرکزی در این حوزه عمل کند.
این صاحب‌نظر حوزه بانکداری الکترونیک معتقد است: اما باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت خرید و فروش رمز‌ارزها در داخل کشور تحت مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی است و ارتباط مستقیم به بانک مرکزی ندارد و نهادی متفاوت از بانک مرکزی در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و نظرات بانک مرکزی نیز در این زمینه خاص علی‌القاعده در آن شورا مطرح و تصمیم‌گیری طبق مقررات شورای مزبور صورت خواهد پذیرفت.
گرکانی‌نژاد ادامه داد: برای تولید و عرضه رمزارزهای مبتنی بر فلزات گرا‌نبها یا مبتنی بر ریال و رمز ارزهای مبتنی بر انواع ارز هم که بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به درستی اعلام کرده است، قانون این موضوع را صراحتا در حیطه تصمیم‌گیری بانک مرکزی قرار داده و اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارد باید مجوزهای لازم را دریافت کند، البته در حال حاضر چارچوبی از سوی بانک مرکزی تعریف‌نشده است.
به گفته وی، البته با نگاه به آینده در افق میان‌مدت متوجه این موضوع خواهیم شد که همه بانک‌های مرکزی در دنیا مجبور هستند به‌تدریج موضع خود را در این خصوص روشن و چارچوب‌هایی برای فعالان مشخص کنند.
این صاحب‌نظر حوزه بانکداری الکترونیک، ادامه داد: رمز ارز فیس‌بوک و موضع فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اتحادیه اروپا بهترین مثال در این خصوص است که این ارز را گرگی در لباس میش (به تعبیر یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی اتحادیه اروپا) معرفی کرده‌اند و به نظر من این مسائل نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت اصولاً بانک‌های مرکزی موافق این قبیل رمزارزها نیستند و درست مشابه بانک مرکزی ایران و حتی بسیار بازدارنده‌تر با مساله مواجه شده‌اند.
گرکانی‌نژاد، گفت: البته به عقیده من تمام این محدودیت‌ها در کوتاه‌مدت است و به‌طور حتم در بانک مرکزی به این موضوع توجه می‌شود که در مقابل این فناوری و تقاضا چگونه باید عمل شود و درخصوص حفظ ارزش پول ملی که اصلی‌ترین وظیفه همه بانک‌های مرکزی دنیاست، چگونه باید خود را با این مفاهیم جدید مواجه و منطبق کنند.
به گفته وی، موضع درست نفی کامل این موضوع نیست، اما تمام بانک‌های مرکزی دنیا در این خصوص محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند؛ زیرا در حال حاضر به‌شدت آثار غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل محاسبه‌ای دارد. این پدیده به دلیل این‌که ابعاد فناورانه دارد و خارج از کنترل بانک مرکزی‌هاست، می‌تواند تغییرات بنیادی در مفاهیم حاکمیت پولی دولت‌ها بدهد و دستگاه‌های کنترلی به‌ویژه بانک‌های مرکزی که مسؤول حفظ ارزش پول ملی هستند، باید مطالعات و بررسی بیشتری در این زمینه داشته‌باشند.
این صاحب‌نظر حوزه بانکداری الکترونیک با اشاره به این‌که اگر در این بخش مقایسه کنیم، بانک مرکزی ما موضع خیلی سختگیرانه‌ای نسبت به سایر بخش‌ها ندارد، افزود: در حال حاضر تمام تجربیات در دنیا نشان از این دارد که بانک‌های مرکزی تاکنون مجوزی برای این‌که کسی رمز ارز ملی یا مبتنی بر ارزش تولید کند، صادر نکرده‌اند. ضمنا این مبحث گستره‌ای فراگیرتر از مدیریت پولی است و طبعاً باید از تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط استفاده شود.
 



برچسب‌ها:رمز ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *