RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

افزایش دوبرابری سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر

۹:۳ - ۱۳۹۸/۷/۷کد خبر: 287979
ایستانیوز: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش دو برابری سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر در مقایسه با تخلیه و بارگیری این کالاها خبر داد و گفت: وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تامین کالاهای اساسی باید واردکنندگان را ملزم کند که کالاهای خود را فقط در یک بندر به نام بندر امام خمینی تخلیه نکنند تا هزینه‌ تمام شده آن نیز کاهش یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، وضعیت انبارش و باقی‌ ماندن کالاهای اساسی در بنادر کشور به حدی رسید که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، هم درباره آن اظهارنظر و تاکیدکرد: باید روند تخلیه کالاهایی که در انبار بنادر دپو شده‌اند، تسریع شود. اگر صاحبان کالا و واردکنندگان تمایلی به تخلیه کالای خود از بنادر ندارند باید با استفاده از روش‌ها و ساز و کارهای لازم، شرایطی فراهم شود تا زمان ماندگاری کالاها در انبار بنادر کاهش پیدا کند.
 
در همین راستا محمد راستاد -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- به ایسنا گفت: اگر واردکننده‌ای کارهای مربوط به ترخیص و خروج کالایش را انجام داده باشد، اما همچنان بارش در انبارهای بنادر باقی بماند، مکانیزم‌های تنبیهی برای او در نظر گرفته می‌شود که بالارفتن تصاعدی هزینه‌های انبارداری یکی از آن‌هاست.
 
محمد علی حسن زاده - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی – در همین زمینه اظهار کرد: قبل از این که معاون اول رئیس جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های متولی به مسئله انباشت کالا و مدت ماندگاری آن در بنادر توجه ویژه کنند، نسبت انبارش یا ورود کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (به عنوان مهمترین بندر برای واردات کالاهای اساسی)  به خروج آن‌ها دو به یک بود. یعنی اگر دو واحد کالا در روز وارد بندر امام خمینی می‌شد، یک واحد از آن خارج می‌شد. اما هم اکنون وضعیت به مراتب بهتر از گذشته شده است.
 
وی افزود: با پیگیری دستگاه‌های متولی مذکور، آمارها نشان‌دهنده افزایش سرعت قابل توجه سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی نسبت به تخلیه و بارگیری این کالاها در یک روز است چرا که به عنوان مثال در دو روز گذشته حدود ۷۰ هزار تن کالای اساسی در این بندر تخلیه و تقریبا همین میزان نیز ترخیص شد.
 
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش حدود ۱۰۰ درصدی در سرعت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر کشور رخ داده است، ادامه داد: بندر امام خمینی به عنوان بندری که تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد کالاهای اساسی کشور از این طریق وارد و تامین می‌شود، شناخته شده و با وجود افزایش سرعت ترخیص کالاهای اساسی همچنان شناورهای بسیاری در صف انتظار قرار دارند.
 
حسن زاده گفت: در برخی روزها ۳۶ شناور با ظرفیت متوسط ۶۰ هزار تنی در صف انتظار قرار دارند تا در بندر امام خمینی بارشان را تخلیه کنند اما یکی از دلایل اصلی این صفوف که اتفاقا بسیار کمتر از گذشته شده، این است که کالاهای اساسی که به بنادر جنوبی می‌آیند به درستی در همه بنادر توزیع نمی‌شوند و معمولا یک کشتی ۶۰ هزار تنی کالاهای اساسی که می‌خواهد بارش را به استان‌هایی مانند خراسان رضوی، سمنان، خراسان شمالی و غیره ببرد بیش از ۸۰۰ مایل دریایی از کنار بندر چابهار می‌گذرد تا به بندر امام خمینی برسد مجدادا بندر امام را ترک کرده و ۸۰۰ مایل دریایی دیگر نیز می‌رود تا از کنار بندر چابهار بگذرد و مسیرش را به سمت آب‌های آزاد ادامه دهد. این در حالی است که کالاهای اساسی تخلیه شده در بندر امام خمینی مسیر بسیار دورتری را نسبت به بندر چابهار باید طی کند تا به استان‌های مذکور برسد.
 
وی تاکیدکرد: وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تامین کالاهای اساسی می‌تواند توزیع برابر این کالاها را انجام دهد، چرا که این وزارتخانه است که تامین ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی را انجام می‌دهد و بنابراین می‌تواند این کار را انجام دهد تا از ظرفیت بندری و حمل نقلی مناطق بندری دیگر مانند چابهار نیز استفاده شود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *