RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

اقتصاد جهانی و تصویر کلی بازارها

۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۶/۳۰کد خبر: 287497
ایستانیوز: با وجود کاهش نرخ بهره در امریکا اما این میزان کاهش از دید رئیس جمهور امریکا کافی نبوده است و از طرف دیگر همزمان شدن آن با کاهش ارزهایی همچون یوان چین موجب شده که نهایتا شاخص دلار با کاهش چندانی مواجه نشود و در نتیجه امریکا به هدف کاهش ارزش دلار خود در بازارهای جهانی از طریق کاهش نرخ بهره دست نیابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از سوی دیگر شاخص‌های پیش‌نگر اقتصادی نشان دهنده وخیم شدن چشم انداز اقتصاد جهانی هستند. این امر بر قیمت کامودیتی‌ها نیز اثر منفی گذاشته است؛ به گونه‌ای که قیمت مس به کمترین مقدار خود در دو سال اخیر رسیده است. از طرف دیگر قیمت جهانی طلا به عنوان یک لنگرگاه امن با افزایش مواجه شده است. در زمینه جنگ تجاری امریکا و چین، سرسختی دو طرف موجب شده است که رسیدن به توافق بین آن‌ها در آینده نزدیک چندان محتمل نباشد.
 
در اقتصاد داخلی، نرخ تورم نقطه به نقطه در مردادماه برای سومین ماه متوالی کاهش یافته و از محدوده بالاتر از ۵۰ درصد به رقم ۴۱.۶ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه نیز در این ماه معادل ۰.۶ درصد بوده که این رقم کمترین میزان از ابتدای سال ۹۷ است. تداوم روند کاهشی نرخ ارز در ماه‌های اخیر و اثر آن بر کاهش قیمت کالاهای بادوام، از مهمترین دلایل روند نزولی نرخ تورم در سه ماه اخیر بوده است. بررسی زیراجزاء شاخص مدیران خرید نیز نشان می‌دهد که قیمت محصول نهایی و مواد اولیه در ماه‌های اخیر همواره نزولی بوده است و در مقابل، موجودی انبار بنگاه‌ها افزایش یافته است. با این وجود میزان تولید و فروش محصولات تاحدی کاهش یافته است اما با توجه به آنکه مولفه انتظار تولید ماه آتی افزایش یافته، به نظر می‌رسد چشم‌انداز تولید چندان نامناسب نیست.
 
شرایط تجارت خارجی کشور تا میانه‌های تیرماه نیز به شکلی بوده که تغییر چندانی با دوره مشابه سال قبل ایجاد نشده است و در این دوره، کشور چین با در اختیار داشتن سهم ۲۴ درصدی از صادرات و واردات، اصلی‌ترین شریک تجاری کشور بوده است. بررسی ترکیب کالاهای تجاری با چین نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از اقلام سبد صادراتی به این کشور شامل محصولات شیمیایی نظیر پلی‌اتیلن بوده و در مقابل، ماشین‌آلات، وسائل نقلیه، تجهیزات الکترونیکی و منسوجات عمده کالاهای وارداتی از چین هستند.
 
گزارش فوربس ۲۰۰ که شرکت‌های کوچک و متوسط دارای قابلیت رشد بالا را در قاره آسیا رده‌بندی و معرفی می‌کند، برای سال ۲۰۱۹ منتشر شده و نشان می‌دهد که کشور چین بیش از ۵۰ درصد این بنگاه‌ها را در خود جای داده است. صنایع مرتبط با تجهیزات های‌تک، خدمات، فناوری اطلاعات و بخش سلامت نیز اصلی‌ترین گروه‌های این فهرست هستند. با این وجود، بررسی شرکت‌ها و صنایع پیشرو بورس تهران نشان می‌دهد که در ایران غالبا شرکت‌های مرتبط با کالاهای پایه و مواد معدنی، نسبت به سایر شرکت‌ها شرایط مناسب‌تری را برای رشد تجربه نموده‌اند.
 
در بخش مسکن پس از ۱۶ ماه میانگین قیمت معاملات مسکن با کاهش مواجه شده است و قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در مردادماه به رقم ۱۳ میلیون تومان رسیده است که رشدی ۷۶ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در کنار کاهش قیمت، میزان معاملات نیز به شدت کاهش یافته و به کمترین میزان طی ۷۷ ماه اخیر رسیده است. با توجه به افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و کاهش درآمد خانوار، به نظر می‌رسد که تداوم روند نزولی تقاضای مصرفی مسکن در ماه‌های آتی چندان دور از انتظار نخواهد بود.
 
با توجه به آغاز زمزمه‌های بازگشت سهمیه‌بندی بنزین و به دلیل آنکه در شرایط فعلی طرف عرضه بنزین در کشور وضعیت مناسبی دارد، به نظر می‌رسد که بنا به دلایلی نظیر احتمال کسری بودجه در نیمه دوم سال و همچنین قرار گرفتن قیمت حقیقی بنزین در کف سیزده ساله، انتظار افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی وجود دارد. افزایش احتمالی قیمت بنزین، در کنار اثرگذاری بر مجموعه فضای اقتصاد کلان، هزینه‌های تولید و هزینه‌های حمل‌ونقل، می‌تواند تاثیر زیادی نیز بر صنعت پالایشی در بورس داشته باشد. در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد ۶ پالایشگاه بورسی در محدوده ۵ و کمتر قرار دارد.
 
عملکرد بازار سرمایه در مردادماه به شکلی بوده که شاخص‌های بورس و فرابورس در مردادماه برای ششمین ماه متوالی رشد مثبت را ثبت کرده‌اند و در سال ۹۸ بیشترین بازده در میان بازارهای چهارگانه دارایی (ارز، طلا، مسکن و سهام) مربوط به بازار سهام بوده است. به این ترتیب روند همگرایی بازارهای مالی در مردادماه نیز ادامه یافته و با در نظر گرفتن یک بازه دوساله، بازده هر چهار بازار تقریبا مشابه بوده است. این مساله به معنای تخلیه بخش زیادی از شوک ارزی در سایر بازارها با کمی وقفه زمانی است.
 
بررسی ترکیب رشد بازار در پنج‌ماهه ابتدای سال نشان می‌دهد که گروه‌های کشاورزی، ساختمان و کالاهای مصرفی همگی در این دوره بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته‌اند و در مقابل صنایع بزرگ نظیر کالاهای پایه، خدمات و انرژی رشدهای به مراتب کمتری را تجربه کرده‌اند. این ترکیب رشد سبب شده در پایان مردادماه نسبت قیمت به درآمد در گروه‌های پیشرو، به طرز محسوسی افزایش یابد و در مقابل گروهی نظیر کالاهای پایه با کاهش نسبت قیمت به درآمد مواجه شود. مجموع این تغییرات می‌تواند به طور ضمنی بیانگر افزایش جذابیت نسبی گروه‌های بزرگ باشد. همچنین باید توجه داشت که نسبت ارزش فرابورس به بورس و همچنین نسبت معاملات فرابورس به بورس در پنج ماه اخیر به طور پیوسته افزایش یافته و این مساله نیز می‌تواند حاکی از افزایش ریسک نسبی فرابورس باشد.
 
در بازار اوراق تامین مالی نیز با توجه به عدم عرضه اوراق دولتی جدید، اتفاق قابل ملاحظه‌ای نیافتاده است و تنها میانگین نرخ بازده معادل ۰.۳ واحد درصد افزایش یافته است. این مساله تا حد زیادی ناشی از افزایش نرخ بازده برای اسناد خزانه اسلامی دارای سررسیدهای بلندمدت به ویژه اوراق مربوط به پس از انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده بوده است. نرخ بازده این نوع از اسناد خزانه طی مردادماه حدود ۱ واحد درصد افزایش یافته و به نظر می‌رسد که ریسک نگهداری این اوراق نزد سرمایه‌گذاران افزایش یافته است. با توجه به برنامه ورود اسناد خزانه جدید به بازار سرمایه در شهریورماه و ماه‌های آینده و با عنایت به آنکه بخش زیادی از این اوراق دارای سررسیدهایی برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هستند، انتظار افزایش بیشتر در نرخ بازده اوراق تامین مالی وجود دارد.
 
*شرکت سرمایه گذاری سامان مجد

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازارهای جهانی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *