RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

ایران موفق می شود روابط بین المللی بانکی‌اش را از سربگیرد

کدام روابط بین المللی؟ کدام روابط بانکی؟

۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۶/۲۹کد خبر: 287459
ایستانیوز:به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه انجام شده بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله صورت بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ایران به دنبال راه های نقل و انتقال پولی و بانکی است و هرروز خبری دراین باره منتشر می شود. به نظر می رسد تا اینستکس نهایی شود و به جایی برسد، همکاری با هر کشور به طور جداگانه مثمرثمر تر خواهد بود.
 
بعد از خروج امریکا از برجام، مسئولان صحبت از SPV یا سوئیفت اروپایی کردند. در واقع SPV قرار بود کانال مالی اروپایی باشد و ایران بتواند از طریق آن فعالیت‌های بانکی خارج از کشور را انجام دهد. اما بعد مشخص شد که چنین کانالی هیچ وقت عملی نخواهد شد. کمی بعدازآن، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کردند که کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ثبت‌شده است. البته دیگر نامش SPV نیست و به اینستکس ساس (INSTEX SAS) تغییر کرد.
 
اینستکس اوایل سال 2019 به وجود آمد و تا الان هم اقدام جدی درباره آن انجام‌نشده است. اما شاید حضور «میشائیل ارهارد بوک» رئیس آن در ایران راه‌اندازی جدی‌تر این سازوکار را به همراه داشته باشد. حالا که به نظر می رسد اینستکس زمانبر خواهد بود، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره مبادلات بدون دلار با روسیه، ترکیه و عراق صحبت کرده است.
 
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه انجام شده بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله صورت بگیرد. الان با ترکیه و عراق این کار را می‌کنیم و می‌توان این روند را توسعه داد. او ادامه داد: تلاش دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های متعدد کمک کرده دلار از صحنه مبادلات ما حذف شود.در صحبت با رئیس‌جمهور روسیه گفتیم با توجه به اینکه ایران اخیرا عضو اتحادیه اوراسیا شده با همین سیستم امور بانکی با این ۶ کشور را انجام دهیم که مورد تایید آقای پوتین هم بود. براساس صحبت های همتی، در روابط بانکی کشورهای منطقه شرایط جدیدی حاکم می‌شود و از پیام‌رسان‌های داخلی حجم مبادلات انجام می‌شود و سوئیفت نقشی در مبادلات نخواهد داشت.
 
چندی پیش هم امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پیشنهاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را مطرح کرده بود. در جریان انتشار این خبر، دیلی‌بیست در گزارشی نوشت: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج‌فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. درنهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *