RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

نگاهی به شیوه‌های مختلف تغییر نرخ سود بانکی

هادی حق‌شناس
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۶/۲۶کد خبر: 286355
ایستانیوز:نرخ سود بانکی به شکل روزشمار قابل‌تغییر نیست. نرخ سود بانکی به صورت ماهانه، سالانه یا در نیمه اول یا دوم سال می‌تواند تغییر کند؛ آن‌هم برای سپرده‌های کوتاه‌مدت می‌توان این تغییرات را اعمال کرد. چرا که پول‌هایی که به شکل بلندمدت در حساب‌های بانکی سپرده‌گذاری می‌شوند متاثر از نرخ تورم طولانی‌مدت هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با توجه به اینکه تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه از نظر نرخ رشد افزایشی رو به کاهش است، بنابراین می‌توان گفت که نرخ تورم رو به کاهش است. مثلا اگر در سال گذشته نرخ تورم سالانه از چهار یا پنج درصد عبور کرده بود، در سال جاری این روند رو به رشد وجود ندارد و تورم رو به کاهش است. این در حالی است که میانگین نرخ تورم در سال جاری هنوز کاهش نیافته است. بنابراین با توجه به دو نکته می‌توان نرخ سود سپرده‌های بانکی را تغییر داد.
نکته اول این است که نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و با توجه به این نرخ می‌توان نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت را تغییر داد. نکته دوم نیز توجه به میانگین نرخ تورم است که فعلا کاهش نیافته و باید با توجه به این نرخ موضوع نرخ سود سپرده‌های بلندمدت را تغییر داد.
این در حالی است که به نظر می‌رسد انتظار این است که نرخ سود تمام سپرده‌ها با توجه به نرخ تورم تغییر کند. اما واقعیت این است که نرخ سود بانکی سالانه باید متناسب با دو نوع تورمی که گفته شد تنظیم شود.
البته در کنار این عوامل نباید نقش رکود را نیز نادیده گرفت و برای مدیریت نرخ سود بانکی رکود اقتصادی را نیز به عنوان یکی از فاکتورها در نظر گرفت. معمولا در شرایط رکود اقتصادی ساختارهای کسب و کار مناسب نیست و تغییرات نرخ سود باید با توجه به این موارد باشد. یکی دیگر از سیاست‌های مدیریت نرخ سود توجه به عملیات بازار باز است. عملیات بازار شامل چندین شیوه مختلف است. مثلا یکی از راهکارهای دولت برای کنترل تورم این است که حجم پول‌های موجود در دست مردم یا بخش خصوصی کاهش یابد. چرا که رابطه مستقیمی میان نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی وجود دارد.
در برخی موارد وقتی که دولت می‌خواهد نقدینگی موجود در اقتصاد را کاهش دهد، دولت می‌تواند اوراق قرضه یا اسناد خزانه را به مردم یا بخش خصوصی بفروشد. یکی دیگر از کارایی‌های بازار باز این است که دولت بخواهد به جامعه نقدینگی تزریق کند. در این صورت دولت می‌تواند اسناد خزانه یا اوراق موجود در دست مردم را خریداری کند. با این راهکار می‌توان به اقتصاد پول تزریق کرد.
یکی دیگر از کارایی‌های بازار باز زمانی است که دولت احساس کند که پول در اقتصاد زیاد شده و بخواهد نرخ سود بانکی را افزایش دهد؛ در این صورت مردم پول خود را در نزد بانک سپرده‌گذاری می‌کنند. حالت عکس نیز وجود دارد و آن زمانی است که دولت احساس کند که پول در اقتصاد کم شده و نرخ سود بانکی کاهش یابد تا مردم دارایی‌های خود را از بانک خارج کنند. در حالت کلی می‌توان گفت که این راهکارها برای کنترل نرخ سود سپرده‌های بانکی طولانی مدت و کوتاه مدت موثر هستند.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *