RSS
امروز شنبه ، ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
آخرین اخبار

قیمت سنگ‌آهن با عرضه در بورس کالا آزاد شود

شاخص بورس تهران در کانال ۳۰۰ هزار واحدی دوام نیاورد

جزییات تامین مالی صنایع نفت و نیرو در بورس انرژی

فاز اول پروژه ۶۲۴ واحدی مسکن مهر پاوه افتتاح شد

بازدید مدیرعامل بانک توسعه تعاون ازطرح‌های اقتصادی استان کرمانشاه

مجمع بانک انصار ۷ مهر ماه برگزار می‌شود

رشد ۲۰ درصدی تسهیلات دهی بانک‌ها

روند صعودی تقاضای جهانی مس/ پیشرفت و توسعه در دستور کار

سدشکنی صادرکنندگان علیرغم تحریم‌های عمیق آمریکا

باغداران در انتظار آغاز معاملات پسته در بورس کالا

واگذاری استقلال و پرسپولیس از برندشان شروع می‌شود

کدام روابط بین المللی؟ کدام روابط بانکی؟

خوش‌بینی به تداوم رشد بورس

تقویت سامانه های نظارتی اولویت بانک مرکزی است

فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد

همتی: امسال ارز اربعین نداریم

تقدیر بانک رفاه از پزشکان نمونه سمنانی

گردش مالی قاچاق در حساب‌های بانکی

درآمد ۷۰درصد ایرانی‌ها پایین‌تر از خط فقر

بانک رفاه ۳۰ شهریور به مجمع می رود

سهم شرکت های بیمه از بازار ؟+جدول

گزارشی از افزایش فقر در ایران

آیا حرکت تورم به سمت ۵۰درصد مهار می شود؟

ضوابطِ روش‌های نگهداری از ۲۳ میلیون واحد مسکونی تدوین می‌شود

جزئیات جدید افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان

تیغ توسعه نیافتگی روی گردن صنعت بیمه

۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۶/۱۷کد خبر: ۲۸۶۰۰۸
ایستانیوز:برای سالیان متمادی، رهبران و مدیران شرکت های بیمه تلاش می کردند برای تضمین موفقیت های پایدارشان، استراتژی های سازمان خود را به شیوه ای منسجم تدوین کنند. در مسیر اجرای چنین روندی، منابع سازمانی بسیار زیادی صرف تدوین استراتژی های کسب و کارشان می کردند تا با استفاده از فرایندهای دقیق و منظم تحلیل محیط کسب و کار، بتوانند سهم بیشتری از بازار مشتریان بدست بیاورند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مدیران ارشد چنین سازمان هایی بعد از ماه ها تلاش و سخت کوشی و بهره گیری از متخصصان و مشاوران می توانستند استراتژی های عمده کسب و کارشان را تدوین کنند و همین موضوع این باور اشتباه را در آنها تقویت کرده بود که  به صرف داشتن استراتژی های مناسب توانایی رهبری بازار را خواهند داشت.
 
چالش بزرگ شرکت های بیمه از جایی شروع شد که که با گذر زمان تغییرات چندانی در دستاوردهای کسب و کارشان ایجاد نکردند. شاهد این موضوع را می توان در نرخ شکست افزایش ضریب نفوذ خدمات و محصولاتی بیمه ای عنوان کرد و بدتر از آن فروشندگان و بازاریابانی که در خدمت چنین سازمانهایی بودند و هر روز تعدادشان کاسته می شد
 
بحران عدم اعتمام مشتریان و چالش جذب و حفظ و بکار گیری نیروی انسانی، روندی را پیش گرفت که شرکت های بیمه را به اجبار واداشت تا برای حل این بحران راه کاری بیابند. آنها واقعا می خواستند بدانند که علت ماجرا چیست چیست و چه باید کرد؟ چرا درصد بالایی از استراتژی های شرکت های بیمه برای جذب مشتری و افزایش فرهنگ استفاده از بیمه نامه ها با شکست مواجه می شود؟
 
اعتقاد بر این است که رهبران سازمانهای بیمه در تدوین استراژی ضعیف نیستند، آنها در اجرای استراتژی و جان بخشیدن به آن ناتوان هستند.
 
چون در فرایند تدوین واجرای استراتژی از بزرگترین ظرفیت موجود در سازمان که همان قابلیت های انسانی است چشم پوشی می کنند و نتیجه کار پدیدار شدن دره ای بسیار بزرگ است که مانع از برقراری ارتباط اثربخش سه لایه سازمان( رهبران، مدیران و کارکنان) و لایه چهارم( مصرف کنندگان) می شود. استدلال اصلی این است که می توان با اتخاذ روش هایی روی این دره بزرگ و عمیق پل زد و زمینه بهره برداری از ظرفیت های نهفته انسانی را در محیط کار فراهم نمود و افراد را با تمام وجود به سازمان پیوند زد تا بتوانند سازمانشان را برای سهم گیری از بازار مصرف کننده حمایت و هدایت کنند.
 
مانند همه انسان ها هر شرکت داستانی دارد که می گوید کجا بوده، کجا هست و به کجا می خواهد برود. و هر شرکت اگر سفری مهم در پیش داشته باشد، به نقشه ای که مسیر صحیح را نشان دهد، نیاز دارد.
 
در همین خصوص و برای فهم دلایل خلاء هایی که در تدوین و اجرای استراتژی های  سازمانی شرکت های بیمه به وجود می آید و برای یافتن پاسخ بعضی از سوالات کلیدی مان، با عبدالمحمود ضرابی، بنیان گذار بیمه کارآفرین گفتگویی داشتیم که در ادامه به آن می پردازیم.
 
ضرابی در گفتگو با جهان اقتصاد به این موضوع پاسخ داد که شرکت های بیمه چگونه می توانند برنامه ها، اهداف و رویاهایشان را محقق سازند.
 
وی گفت: مسئله آشنایی مردم و جامعه با صنعت بیمه بسیار بسیار ضعیف است و قبل از این که  اقدام به تاسیس بیمه کارآفرین کنم؛ یعنی زمانی که در بیمه ایران حضور داشتم ، طرحی را برنامه ریزی کردم که به واسطه آن تیمی از دانشجویان موظف شدند برای انجام یک سری از تحقیقات میدانی با موضوع آشنایی عموم مردم با فرهنگ بیمه ، داده هایی را از کاسبان بازار، مغازه داران، خانه داران و صاحبان کسب و کار جمع آوری کنند.
 
وی ادامه داد: بعد از این که داده ها را بررسی کردیم متوجه این موضوع شدیم که آشنایی مردم با بیمه بسیار اندک و یا در بعضی مواقع به کل نسبت به آن آگاهی ندارند. طی این کار تحقیقاتی مشخص شد بخش کوچکی از مردم بیمه را فقط در نوع شخص ثالث می شناسند و علت آن هم کاملا مشخص بود.
 
عبدالمحمود ضرابی گفت: عموم مردم به علت داشتن خودرو اجبارا باید وسیله نقلیه شان  را بیمه می کردند، به همین خاطر فقط موضوع بیمه شخص ثالث برایشان اهمیت داشت. کسانی هم که اتوموبیل نداشتند، بر اساس شنیده ها و یا اتفاقاتی که رخ داده ای که دهان به دهان به گوش عموم مردم رسیده بود، مبادرت به تهیه بیمه نامه های شخص ثالث کرده بودند.
 
وی در خصوص تاریخچه انواع بیمه نامه ها در کشور شرح  داد: نزدیک به ۸۵ سال است که سایر بیمه هایی که در کشورهای مختلف مورد استفاده می شود به نوعی با گوناگونی و تنوع بالا در کشور ما وجود دارد و از آنها استفاده می شود.
 
وی افزود: در عین حال، شاید اشکال اصلی ما باشیم که نتوانستیم باوجود قدمت بالای صنعت بیمه در ایران، فرهنگ بیمه را آن طور که ضرورت دارد و لازم اقتصاد کشور است توسعه دهیم.
 
ضرابی شرح داد: آن چیزی که الان بیمه می شود و یا قبلا بیمه می شد بر اساس ضروریات بود.
 
وی ادامه داد:  یعنی اگر کسی اقدام به خرید بیمه های حمل و نقل و یا باربری می کرد به این خاطر بود که یکی از ملزومات واردات و صادرات داشتن بیمه نامه بود ولی اگر بیمه نامه های باربری داخل کشور بود، هیچ کس محصولاتش را برای حمل و نقل از شهری به شهر دیگر بیمه نمی کرد.
 
در ادامه، بنیان گذار بیمه کارآفرین به شرح عواملی پرداخت که مانع گسترش بیمه های باربری شد، وی گفت: به همین دلیل بیمه های باربری داخلی، اصلا  گسترش پیدا نکرد و این روال هنوز هم پابرجاست. مثلا رانندگان از خرمشهر، اصفهان و یا هر نقطه از کشور محصول و یا کالای خود را بار می زنند و اصلا  ضرورتی در بیمه کردن آن نمی بینند.
 
    ضرابی ، تنها علت عدم تمایل رانندگان به بیمه نامه های حمل و نقل را  این موضوع می داند که رانندگان تا به حال خسارت چندانی در نبود بیمه نامه ها ندیده اند و یا با بیمه های مسئولیت که حدودا سی و چند نوع هستند، به خوبی آشنا نیستند.
 
وی معتقد است: این موضوع به سطح تحصیلات ارتباطی ندارند چون حتی جامعه پزشکان که از تحصیلات بالایی برخورداند با این مسئله آشنا نیستند و شاید هم ضرورتی در این خصوص برایشان ایجاد نشده که بخواهند با چنین موضوعاتی آشا باشند که این جزء نقاط ضعف این صنعت به حساب می آید.
 
در ادامه ضرابی در خصوص نقش کارگزارها، نمایندگان فروش، فروشندگان و بازاریابان در روند توسعه فرهنگ بیمه توضیحات فراوانی داد،
 
وی گفت: نماینده ها و کارگزارها در افزایش فرهنگ عمومی بیمه نقش اساسی دارند، ظرابی در این خصوص افزود: به نظر من آنها واقعا پیغام آوران و پیک های هستد که با ورودشان در میان مردم با آنها آشنا و صمیمی می شوند و عملکرد بیمه و ضروریات داشتن آن را به آن ها آموزش می دهند.
 
ضرابی در ادمه گفت: بنده در نقش کارشناسی که ۵۰ سال در این صنعت فعالیت جدی داشته است و نه به عنوان یک مسئول، معتقدم که بیمه توسعه نیافته است.
 
وی افزود: بیمه نه تنها در میان مرد بلکه در میان شرکت های بیمه نیز کاملا  ناشناخته  و توسعه نیافته است.
 
مدیر عامل سابق بیمه کارآفرین نگرانی خود را از عدم دانش کافی در توسعه سازمان های بیمه با شرح تاریخچه ای از تاسیس شرکت بیمه ایران و اعزام اولین متخصصان به خارج کشور برای یادگیری اصول مدیریت شرکت های بیمه و بیمه داری   توضیح داد و گفت: سالیان پیش  وقتی بیمه در ایران آغاز به کار کرد و مجوز تشکیل  شرکت بیمه را در سال ۱۳۱۴ دادند حدودا سه یا چهار سال بعد از آن  تعدادی از کارمندای بیمه به خارج از کشور رفتند و تحصیلات  بیمه ای را در حوزه حقوق، مالی، اقتصاد و بیمه گذراندند. بعد از ورودشان به ایران شروع به آموزش این اصول برای پرورش متخصصان آتی این کشور شد و ما دست پروده های نسل دوم و سوم آنها هستیم.
 
وی ادامه داد: آنها تلاش کردند و بیمه را به عموم شناسناندند. باید این آموزشهای عالی  و ارتباط بین المللی ادامه می یافتد ولی متاسفانه به همین ها ختم شد.
 
ضرابی افزود: از آن نسل عده ای بورسیه کشور فرانسته شدند و تبدیل به انسانهای باسواد اقتصادی شدند که هر آنچه را از بیمه امروز می بینید شالوده کسانی است که چنین دانش های را به خود به ایران آوردند و به ما آموزش دادند.
 
بنیان گذار بیمه کارآفرین روند یادگیری مفاهیم تخصصی بیمه و دانش مالی را در نسل حاضر چین شرح داد: امروزه به علت شبکه های مجازی و اینترنت عده ای مبادرت به یادگیری این اصول علمی کرده اند، اما معتقدم فرایند یادگیری  کلاسی درس، مزایای بیشتری دارد که باید به این موضوع توجه فراوانی شود.
 
    وی ابراز نگرانی خود را از روند آموزشی کشور در توسعه فرهنگ بیمه ای چنین شرح داد: واقعیت این است که روند آموزش های ما به کلی ایراد دارد، مسئله این است که اگر قرار است که فرهنگ بیمه را در کشور توسعه دهیم، باید از طریق آموزش و به کمک افراد متخصص و  رسانه ها مبادرت به این امر کنیم.
 
ضرابی ادامه داد: باید نمایندگانی داشته باشیم که بتوانند با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند، ولی از چه طریقی این موضوع اتفاق می افتد؟ روزنامه ها، نشریات، صدا و سیما.
 
عبدالمحمود ضرابی در خصوص قبول مسئولیت اجتماعی ارگان ها و سازمان ها در افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تاکید کرد: ما باید مسئولیت های اجتماعی خودمان را بپذیریم، ولی استفاده از رسانه ها به غیر از روزنامه ها، به قدری پرهزینه است که نمی توان این رسالت را به خوبی انجام داد.
 
وی در همین خصوص ادامه داد: قبل از تاسیس بیمه کارآفرین صدا و سیما در اکثر روزها از من دعوت می کرد تا  به صورت مستقیم با مردم صحبت کنم، آنچه که به صورت مستقیم بود، هزینه ای نداشت، ولی اگر شرکت های بیمه بخواهند  به صورت برنامه هایی تبلیغاتی مواردی را به عموم مردم آموزش دهند، باید هزینه های سنگینی پرداخت کنند.
 
ضرابی در خصوص کاهش سود شرکت های بیمه شرح داد: اگر آمار و ترازنامه های فعالیت شرکت های بیمه را مشاهده کنید، متوجه می شوید که سود این مجموعه ها از عملیات فنی نیست  بلکه سود آنها به علت بیمه درمان و شخص ثالث  است و  به علت عدم آشنایی مردم از سایر بیمه نامه ها مثل بیمه های مهندسی، مسئولیت، آتش سوزی، باربری سود چندانی کسب نمی کنند.
 
موضوع بعدی که این کارشناس با سابقه صنعت بیمه به آن پرداخت مشکلات اقتصادی عمومی کشور بود که باعث کاهش سودهای جاری شرکت های بیمه و عدم استقبلال عموم مردم و تولید کنندگان از انواع بیمه نامه ها می شود. وی چنین مشکلاتی را در چند دسته خلاصه کرد و در این خصوص گفت: مشکلات اقتصادی است که باعث می شود اولویت یک تولید کنند برای تاسیس کارگاه یا کارخانه  حل مشکلات واحد تولیدی اش باشد، پس از نظر این کارآفرین بیمه در اولویت آخر قرار می گیرد.
 
وی با شرح مثالی ادامه داد: به عنوان مثال در رابطه با بیمه های مهندسی باید کارهای عمرانی وجود داشته باشد، الان بودجه های قابل ذکری  برای کارهای عمرانی اختصاص پیدا  نمی کند، بنابراین وقتی کار عمرانی نیست و یا کم است بیمه نامه های مربوط به آن هم فروخته نمی شود.
 
ضرابی افزود: بنابر این اگر بخواهیم این مساله را توجه داشته باشیم،  بخش مهم آشنایی مردم است، آشنایی مردم با بیمه از اولویت های اساسی است که به آن کمتر پرداخته شده است. مورد بعدی موسسات تولیدی و خدماتی و بخش مهم دیگر مسئله اقتصادی است، الان به علت وجود بحران اقتصادی، مردم رو به بیمه نمی آورند، غیر از رونق اقتصادی که وجود ندارد، حق بیمه ها به قدری نازل است که شرکت های بیمه نمی توانند سود کافی را کسب کنند.
 
ضرابی گفت: یکی از کارهای خوبی که بنده در آن سهیم بوده ام، به وجود آمدن بخش خصوصی در صنعت بیمه است، از سی شرکت بیمه حدود بست و چند تای آن بیمه های مستقل هستند و اینها در حال فعالیت است.
 
مدیرعامل سابق شرکت بیمه کارآفرین معتقد که ما دچار رقابت ناسالم شده ایم و باید برای این موضوع راه کارهای اساسی بیابیم، در این خصوص وی گفت: به نظر بنده ایجاب می کند که اقتصاد کشور شاهد حضور شرکت های بیمه بیشتر باشد ولی متاسفانه ما راه های رقابت درست و عادلانه ای را پیش نمی گیریم و بنده هم از این موضوع مستثنی نیستم و قرار نیست پیکان انتقاد را به روی دیگران بگیرم.
 
وی در انتها گفت: متاسفانه اقتصاد کشور با چنین وسعت و ظرفیت بالایی بسیار محدود فعالیت می کند. شاید این تعداد شرکت های بیمه کافی نباشد ولی اکنون کیک کوچکی که تقسیم آن کفاف همین تعداد شرکت بیمه را نمی دهد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *