RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

حباب نیم سکه و ربع سکه هم در حال کاهش است

محمد کشتی آرای، تحلیل گر بازار سکه
۱۶:۴ - ۱۳۹۸/۶/۱۶کد خبر: 285937
ایستانیوز:انگیزه سرمایه گذاری و خرید سکه مدت هاست که از بین رفته است و بهتر بود دولت پیش از بروز نوسان قیمت و بحرانی شدن بازار مالیات بر خرید سکه را اعمال می کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در هفته گذشته افزایش شدید قیمت جهانی طلا را شاهد بودیم. قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی به 1550 دلار افزایش یافت و دلیل این رشد قیمت هم تحولات بازارهای نفتی و تشدید جنگ تجاری آمریکا و  چین بود. این عامل، قیمت طلا در بازار داخل را هم متاثر کرد و برخلاف انتظار قیمت طلا و سکه اندکی رشد یافت. اما در روزهای پایانی هفته، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی دوباره کاهش یافت و به طور تقریبی با افت 45 دلاری به 1507 دلار رسید. این کاهش قیمت بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داد و امروز می توان این تاثیر را در کنار کاهش تقاضا به دلیل ایام سوگواری و هم چنین تثبیت نرخ ارز دید. امروز اثرگذاری این عوامل در روزهایی که بازارهای جهانی تعطیل اما بازار ما فعال است، زمینه ساز کاهش قیمت سکه و طلا نسبت به روز پنج شنبه شده است.
 
طی سه هفته گذشته حباب سکه صفر شده است اما بعضی قطعات سکه مثل نیم سکه، ربع سکه و سکه های یک گرمی هم چنان درگیر حباب است. کاهش تقاضا به دلیل نزدیک شدن به ایام سوگواری زمینه کاهش حباب این قطعات سکه را هم فراهم کرده است. این قطعات سکه نسبت به روز پنج شنبه 40 هزار تومان ارزان تر شده است.
 
مسئله مالیات بر خرید سکه را نمی توان لزوما یک عامل موثر در کاهش خرید سکه در نظر گرفت. انگیزه سرمایه گذاری و خرید سکه مدت هاست که از بین رفته است و بهتر بود دولت پیش از بروز نوسان قیمت و بحرانی شدن بازار مالیات بر خرید سکه را اعمال می کرد. تجربه ثابت کرده افرادی که در دو سال اخیر روی سکه سرمایه گذاری کردند، نه تنها سود نکردند بلکه زیان هم دیدند. همین تجربه باعث شده بازار بیشتر خریداران و مصرف کنندگان واقعی را به خود ببیند تا صاحبان سرمایه.
 
اکنون مجموع اقتصاد کشور در رکود است و این رکود صنف طلا و جواهر را درگیر کرده است. یک نکته اثرگذار در مورد رونق فعالیت این صنف، وابستگی آن به سطح درآمد مردم است. طبیعی است که با کاهش سطح درآمدها، تمایل مردم به خرید طلا و جواهر و سکه هم کاهش پیدا می کند.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *