RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

کلاه فروشندگان بر سر خریداران طلا

۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۶/۱۶کد خبر: 285918
ایستانیوز:برای شما هم حتما پیش آمده که برای خرید طلا وارد مغازه طلافروشی شده اید و قیمت هر گرم طلا را پرسیده اید اما وقتی که جنسی را پسند کردید، با چند برابر قیمت هر گرم طلا مواجه شده‌اید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، طلا فروشان ظاهرا فرمول خاصی برای محاسبه دارند اما پیچیده شدن این فرمول برای مشتری که سر از این روشهای محاسباتی در نمی آورد باعث رفتن کلاه گشادی سر مشتری می شود که خود آن هم از آن بی خبر است.
در خرید طلا تنها وزن طلای خام آن تاثیرگذار نیست در خرید طلا مواردی همچون سبک ساخت، طراحی کار، اجرت کار، کشور سازنده و در آخر مالیات‌های گوناگون تاثیرگذار است که این موارد هیچ‌گاه در زمان فروش طلا از سوی مردم به طلافروشان رعایت نمی‌شود.
 
 فرمول کلی محاسبه قیمت طلا
فرمول کلی طلا فروشان ظاهرا این فرمول است. قیمت روز طلا + اجرت ساخت +۷ درصد سود طلا فروش + ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده × وزن= قیمت کل در فرمول بالا همه چیز مشخص است جز اجرت ساخت!
اجرت ساخت میزان کار و زحمتی است که سازنده روی طلا انجام داده است و بسته به این که طلا با ماشین و قالب آماده تهیه شده یا کار دست بوده باشد متفاوت است. طبیعی است که هر چه ظرافت، سلیقه و هنر بیشتری به کار رفته باشد، اجرت بیشتری هم دارد.
با این توضیحات قیمت هر گرم طلای خریداری جوری محاسبه می شود که مشتری هیچ از آن سر در نمی آورد و ناگهان قیمت هر گرم از 413هزار تومان به گرمی بین 600تا 700 هزار تومان می رسد. البته اجرت جواهرات بالاتر است. اجرت در جواهرسازی به علت دقت زیاد کار و همچنین احتمال کسری زیادتر و استفاده از سنگ های قیمتی که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً بالاتر است و بعضی اوقات تا ۴ الی ۶درصد قیمت طلا نیز رسیده است.
مصنوعات طلا که در زمان فروش براساس نرخ طلای روز به علاوه اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود، در زمان خرید از مشتری، فقط به نرخ روز خریداری می‌شود و جالب اینجاست که همان طلای دست‌دوم با قیمت بسیار بالاتری دوباره فروخته می‌شود.
حتی برخی ماشین حسابها روش درصد گیری خاصی دارند که ممکن است به نفع فروشنده و به ضرر شما محاسبه کند ، بنابراین اگر خودتان نتوانید حساب طلایی که خریداری می کنید را انجام دهید و البته فروشنده کمی شیطنت کند کلاه گشادی بر سرتان می رود.
به یاد داشته باشید اغلب طلافروشان تمام موارد فوق را در فاکتور به تفکیک نمی‌نویسند اما شما تاکید کنید تا تمام گزینه‌ها به صورت مشخص و با جزئیات تکمیل گردد. علت ضرورت گرفتن فاکتور این است که در حقیقت طلافروش با ارائه فاکتور بابت وزن، عیار و اصل بودن طلا به شما سند می‌دهد. فقط دقت کنید تا فاکتور دارای کد واحد فروش و آدرس فروشگاه باشد. با خواندن فرمول فوق به عنوان یک مشتری دیگر خودکفا هستید تا وزن طلا روی ترازو را ببینید و بعد از محاسبه فروشنده، یک بار نیز خود حساب کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.
 
 خرید طلاهای نگین دار
نگین‌ها در دو نوع اتمی و یا اصل هستند. اگر اتمی باشند هنگام خرید طلا، وزنشان مانند طلا حساب می‌شود ولی هنگام فروش نگین‌ها را خارج کرده، یا حدسی وزن آن‌ها را کم می‌کنند و به میزان طلای خالص تان به شما پول پرداخت می‌کنند. بنابراین از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند، مگر این که از جنبه زیبایی برای کسانی که بودجه خرید جواهرات را ندارند مورد انتخاب قرار گیرند.
اما جواهرات اصل طلاهایی هستند که در آن‌ها از سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی استفاده شود. سنگ‌های قیمتی در انواع الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز و... هستند و سنگ‌های نیمه‌قیمتی آمیتیس، توپاژ و... را شامل می‌شوند.
در خرید جواهرات حتما از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز خرید کنید، زیرا سنگ‌ها باید دارای تراش خوب، کیفیت بالا و شفافیت مناسب باشد.
 
 نحوه محاسبه قیمت جواهرات
در جواهر سازی به دلیل صرف دقت بیشتر و کار با سنگ‌های گران قیمت که احتمال شکستگی آن وجود دارد، دستمزد و اجرت سازنده بیشتر است. در خرید جواهرات اخذ و نگهداری از فاکتور بسیار مهم است، زیرا در هنگام فروش، قیمت از روی آن محاسبه می‌گردد. فرمول۲، نحوه محاسبه قیمت جواهرآلات را نشان می‌دهد.
قیمت روز هر گرم طلا + اجرت شامل (ارزش سنگ‌های به کار رفته/اجرت ساخت پایه جواهر/مخراجی و سایر هزینه‌ها ) + سود فروشنده
(۱۵ الی ۲۰ درصد) = قیمت کل
هنگامی که بخواهید جواهرات خود را بفروشید، سود فروشنده (۱۵ الی ۲۰ درصد) کسر و سپس ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده در فاکتور را محاسبه و بهای آن به صاحب جواهر پرداخت می‌گردد.
 
 خرید طلای دست دوم تخلف است !
همین روشهای محاسباتی مردم را متمایل به خرید طلاهای دست دوم و بدون اجرت کرده است تا کمی طلا ارزان تر به دستشان برسد. حتی فروش طلای بدون اجرت هم زیاد شده که در پاره‌ای از موارد عیار آنها پایین تر از عیار 18 بوده وحتی تقلبی است که با روشهای پرداخت و آبکاری به فروش می رسد.
اگرچه خرید طلای دست دوم به دلیل نداشتن اجرت و... به صرفه است، اما خرید طلای دست‌دوم از فروشندگان توسط اتحادیه طلافروشان تخلف محسوب می‌شود.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: فروش طلای کم اجرت یا بدون اجرت غیرقانونی است و واحدهای صنفی که این دسته از طلا را به فروش می‌رسانند، خلاف قانون عمل می‌کنند.
محمد کشتی آرای با اشاره به معامله طلای کم اجرت و بدون اجرت گفت: فروش طلای کم اجرت و بدون اجرت قانونی نیست و هر واحد صنفی که نسبت به فروش اینگونه طلا اقدام کند، خلاف قانون عمل کرده است.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: در صورتی که فردی خواست طلای نو یا حتی کم‌اجرت خریداری کند از فروشنده بخواهد کد طلا را در فاکتور قید کند تا امکان پیگیری اتحادیه طلا و جواهر فراهم شود.
وی با اشاره به تفاوت سوددهی طلای کم اجرت و سکه خاطر نشان کرد: خرید سکه سودده‌تر از خرید طلای ساخته شده و حتی کم اجرت است.
وی تاکید کرد: کارشناسان می‌گویند که خرید طلا برای سرمایه‌گذاری نمی‌تواند رفتار اقتصادی خوبی برای حفظ ارزش پول باشد. شاید یک جهش قیمت بتواند به دارنده طلا سود بدهد اما جهش قیمت دائمی نیست لذا خرید سکه گزینه بهتری است.
 
 کم فروشی در وزن
یکی از مشکلاتی که برخی از خریدارها را راهی اتحادیه می‌کند، بحث کم‌فروشی از سوی طلافروشان است. بعضی از فروشندگان طلا از بی‌خبری مشتری‌ها استفاده می‌کنند و طلا را با وزن کمتر از وزن توافق‌شده به فروش می‌رسانند؛ به‌عنوان مثال ممکن است فردی برای انگشتری با وزن 6گرم پول بدهد اما خریدار به او انگشتری با گرم پایین‌تر بفروشد.
 
 راه شکایت از طلافروش متخلف
مردم می پرسند برای جلوگیری از تخلفات وکلاهبرداری طلا فروشان چه باید بکنیم؟ شاید خلاف‌کردن در صنف طلافروشان برای بعضی فعالان این صنف راحت باشد اما در آن سوی ماجرا، بد نیست که خریدارها هم بدانند شکایت‌کردن از فرد خلافکار چندان سخت نیست.
بر این اساس اگر خریدارهای طلا، تخلفی ناشی از گران‌فروشی یا ارزان‌فروشی دیده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت اتحادیه طلا و جواهر به‌صورت آنلاین وقت بگیرند و در کوتاه‌ترین فرصت به اتحادیه مراجعه کنند. 5 کارشناس زبده در بخش طلا و جواهر و سکه، ‌یک روز در هفته در دفتر اتحادیه حاضر می‌شوند تا به شکایت‌ها رسیدگی کنند. اگر بعد از بررسی کارشناسان، آنها حکم به تخلف واحد صنفی بدهند، به سرعت با فروشنده برخورد می‌شود. قانون چارچوبی برای برخورد با فروشنده متخلف مشخص کرده است و اتحادیه می‌تواند براساس آنچه کارشناس‌ها تشخیص می‌دهند،بعد از 2بار اخطار، حکم پلمب واحد صنفی را صادر کند.
این اخطارها بستگی به نوع تخلف دارد. اگر نوع تخلف حاد و عمد باشد، مثلا سنگ یا طلایی را به قیمت غیرواقعی فروخته باشند، دستور پلمب داده می‌شود، اما اگر تخلف شدید نباشد و درحد رفتار بد با مشتری، 2بار اخطار داده می‌شود و اگر نتیجه نداد حکم به پلمب صادر می‌شود.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار طلا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *