RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

پافشاری دولت برای اختصاص دلارهای دولتی به کالاهای اساسی ادامه دارد

دلارهای دولتی به راه رانت می روند

۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۶/۱۶کد خبر: 285878
ایستانیوز:حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از درخواست هایی بوده که رئیس اتاق تهران در سخنرانی های ماه های گذشته خود بارها به آن اشاره و تاکید کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که درخواست کارشناسان اقتصادی از دولت حذف ارز دولتی است، اما آمارهای گمرک نشان می دهد که دولت همچنان به اختصاص ارز دولتی (4200 تومانی) برای تامین کالاهای اساسی اصرار دارد. آخرین آمارهای ارائه شده از گمرک نشان می دهد که اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی 19 درصد در 5 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. طی پنج ماهه نخست امسال بالغ بر ۹ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۶۳۲ تن کالای اساسی به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۷۳۲ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار وارد کشور شده است. این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۲۱ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
اما این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوص در ماه های گذشته بارها تاکید کرده اند که ارز دولتی باعث ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور شده است و از دولت خواسته اند تا به اختصاص ارز 4200 تومانی پایان دهد. در این بین اعضا اتاق تهران هم بارها بر این نکته تاکید کرده اند و حذف ارز 4200 تومانی یکی از نکاتی بوده است که رئیس اتاق تهران در سخنرانی های ماه های گذشته خود بارها به آن اشاره کرده است. مثلا در مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در مصاحبه ای که اخیرا با سایت ایسنا داشت، گفت:« اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی همانطور که پیش از این بارها اعلام شده، با توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی و به طور کلی با ارز چند نرخی مخالف است زیرا به نظر ما ارز چند نرخی فقط رانت و فساد را افزایش می‌دهد و کمکی به بهبود اوضاع اقتصادی کشور نمی‌کند.»
 
خوانساری همچنین در جلسه تیرماه هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:« جمع بندی روسای تمامی کمیسیون های تخصصی اتاق تهران، حذف هرچه سریع تر ارز 4200 تومانی است. اول اینکه ارز 4200 تومان رانتی را برای یک سری افراد خاص ایجاد می کند، چون به همه داده نمی شود. دوم احتمال اینکه قیمت های بالاتری برای خرید اعلام شود را افزایش می دهد و خروج سرمایه از کشور را به همراه دارد. همچنین عدم کنترل توزیع و مشخص نبود اثر آن در صادرات و دامن زدن به قاچاق کالا از مشکلات دیگر تخصیص ارز 4200 تومانی است. در حال حاضر ارز 4200 تومانی هم در بخش خصوصی و هم دولتی فساد ایجاد کرده و می کند.» او با اشاره به اینکه اختصاص ارز 4200 تومانی حتی باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی هم نشده است، گفت:« توجه داشته باشید در همین دوره ای که دولت برای بسیاری از کالاهای اساسی و خوراکی ارز 4200 تومان اختصاص داده است میزان تورم خوراکی ها حدود 56.6 درصد بوده است در حالی که برای سایر اقلام غیر خوراکی حدود 30.1 درصد بوده است.»
 
نکته ای که رئیس اتاق تهران به آن اشاره می کند در آخرین آمارهای گمرک از واردات 5 ماهه کالاهای اساسی به خوبی مشخص است. در صدر کالاهای اساسی وارد شده به کشور در 5 ماهه ابتدایی امسال برنج، ذرت، دانه‌های روغنی، روغن‌های خوراکی و کنجاله سویا قرار دارد؛ کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده اند و عملا نباید رشد قیمت را تجربه می کردند ولی اینگونه نشده است و همین موضوع باعث شده افراد بیشتری به دنبال استفاده از این رانت باشند و میزان واردات کالاهای اساسی رشد داشته باشد. در 5‌ماه نخست امسال، قندوشکر با 640 درصد رشد از لحاظ ارزش دلاری و 891 درصد افزایش از حیث وزن، بالاترین سطح تغییرات را نسبت به‌مدت مشابه پارسال داشته و پس از آن کنجاله سویا با 117 درصد رشد در ارزش دلاری و 114 درصد افزایش وزنی، کود شیمیایی با 58 درصد رشد در ارزش دلاری و 78 درصد رشد در وزن و جو با 49درصد افزایش در ارزش دلاری و 22 درصد رشد در وزن در جایگاه‌های بعدی جدول واردات کالاهای اساسی قرار گرفته‌اند.
 
به گزارش اتاق تهران ،به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی دولت و نهادهای مسئول باید جلوی ایجاد زمینه های بروز فساد و رانت را بگیرند و مهم ترین اقدام در این حوزه در شرایط کنونی حذف ارز 4200 تومانی است. همچنین کارشناسان معتقدند اگر دولت به اختصاص ارز دولتی اصرار دارد باید نظارت های خود را به شدت افزایش دهد تا شاهد رشد تورم کالاهای اساسی نباشیم.  



برچسب‌ها:ارز دولتی، رانت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *