RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

داستان خصوصی سازی های سال های گذشته پیچیده شده است

«اهلیت» حلقه مفقوده در خصوصی سازی

۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۶/۱۰کد خبر: 284569
ایستانیوز:در حالی موضوع «اهلیت داشتن» افرادی که شرکت های دولتی به آن ها تحت قانون خصوصی سازی واگذار می شود، مورد تاکید قرار می گیرد که هم اکنون کارخانه هایی مانند هپکو و آذرآب اراک با مشکلات جدی به دلیل خصوصی سازی های گذشته رو به رو شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،«اهلیت» کلمه کلیدی است که درباره خصوصی سازی در ایران در سال های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است و حالا آسیب های آن با چالش هایی مدیریتی که در بسیاری از کارخانه های خصوصی سازی شده خودنمایی می کند؛ به چشم می آید. این روزها از هپکو اراک گرفته تا نیشکر هفت تپه هر از چندی خبری از مشکلات کارخانه هایی شنیده می شود که در سال های گذشته خصوصی و واگذار شده اند ولی «اهلیت» خریداران آن ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است و حالا سوء مدیریت ها این مجموعه های مهم و عظیم صنعتی، کشاورزی و... و زندگی کارگران شان را با خطرات بسیاری همچون تعطیلی و بیکاری مواجه ساخته است.
 
در این شرایط روز گذشته معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری با تاکید دوباره به خصوصی سازی و واگذاری مجموعه های دولتی به بخش خصوصی گفت:« مادامی که خصوصی‌سازی انجام نشود و شرکت‌ها به اهلش واگذار نشود، دولت است که باید به این شرکت‌ها بودجه دهد تا سرپا بمانند و این چیزی جز ضرر برای مردم نیست.» او با اشاره به اینکه درباره هر واگذاری می توان سخن گفت، تاکید کرد:« هر واگذاری انجام شود بعدا کسی می تواند درباره آن حرف بزند یا انتقاد کند اما مهم این است که واگذاری ها در چارچوب قانون و مقررات انجام شود. هر زمان که یک واگذاری صورت می گیرد یک بخشی می آیند و با نیت های خاص علیه آن واگذاری شبهه افکنی می کنند که ما برای همین یک شورایی تشکیل دادیم که افرادی خارج از دولت بیایند و درباره این واگذاری ها اظهار نظر کنند.» البته جهانگیری گفت:«  باید واگذاری ها انجام شود تا بهره‌برداری ها و بهره وری ها بیشتر شود و این اقدام هم از سوی اهلش انجام شود و گرنه اینکه می گوییم دولت ایران ثروتمند است معنایش این نیست که گاوصندوق های ما پر از پول و دلار است تا هر جور که خواستیم خرج کنیم. ثروتمند بودن دولت به این است که سرمایه انسانی و معادن و صنایع فراوانی در این کشور وجود دارند اما باید به خوبی از آنان استفاده شود وگرنه اگر جلوی خصوصی سازی یا کار تعاونی ها گرفته شود، مثل این می ماند که پول در گاو صندوق داشته باشیم اما کلیدش را گم کرده باشیم.»
 
تاکید چندباره جهانگیری در سخنرانی روز گذشته خود بر «اهلیت» واگذاری کارخانه ها و مجموعه های صنعتی در خصوصی سازی ها به این دلیل است که هم اکنون تعداد زیادی پرونده قضایی برای مدیران مجموعه های صنعتی که در سال های گذشته واگذار شده اند همچون نیشکر هفت تپه تشکیل شده است و اواخر مرداد نیز رئیس سازمان خصوصی سازی ساعتی بعد از استعفا از سوی مقامات قضایی دستگیر شد. 25 بهمن سال گذشته قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تخلفات انجام شده در واگذار‌های انجام شده به نام خصوصی سازی گفت: اداره کل ویژه سازمان بازرسی در زمینه خصوصی‌سازی ورود پیدا کرده و پرونده‌های سنگینی هم تشکیل داده‌ایم. برای مثال در رابطه با دشت مغان هم پرونده‌ای تشکیل شد، دشت مغان 27 هزار هکتار است، قانون مشخص کرده باید واگذاری به افراد دارای اهلیت و سابقه فعالیت درزمینه مرتبط و دارای مناعت مالی در آن زمینه باشند، فردی که این دشت به آن واگذار شد در زمان واگذاری یک هزار و 350 میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود.»
 
در حالی موضوع اهلیت داشتن افرادی که شرکت های دولتی به آن ها تحت قانون خصوصی سازی و اصل 44 مورد تاکید قرار می گیرد که هم اکنون کارخانه هایی مانند هپکو و آذرآب اراک با مشکلات جدی به دلیل خصوصی سازی های گذشته رو به رو شده اند و هفته گذشته کارگران آن ها دست به اعتراضاتی زدند. وزیر صنعت در بازدیدی که از این مجموعه ها داشت و با معترضان دیدار کرد. رحمانی درد مشترک 3شرکت هپکو، آذرآب و واگن‌پارس را مالکیت می‌داند و معتقد است باید یک نسخه نهایی متناسب با شرایط و ضوابط برای تعیین‌تکلیف این سه شرکت خصوصی سازی شده ارائه و پیگیری شود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:خصوصی سازی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *