RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

اسلامی بیدگلی با اشاره به قوانین جدید بازار پایه؛

نوسانات امروز بازار سهام به دلیل جو روانی است

۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۶/۶کد خبر: 284401
ایستانیوز: عضو شورای عالی بورس درباره تغییراتی که قرار است در دستورالعمل‌های بازار پایه رخ دهد و برخی از واکنش‌های کاربران مجازی به این دستورالعمل، گفت: به نظرم نوساناتی که از اتفاق‌های بنیادی در اقتصاد و صنایع کشور ناشی نباشد، کاملا مربوط به جو روانی بازار بوده و بهتر است که سرمایه‌گذاران حرفه ای کمتر به این موضوع توجه کنند چراکه در صنایع و اقتصاد کشور در روزهای اخیر اتفاق بنیادی رخ نداده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سعید اسلامی بیدگلی درباره نوسانات امروز شاخص‌های بازار سرمایه مخصوصا نوسانات امروز قیمت‌ها در بازار پایه فرابورس و واکنش برخی از افراد به این نوسانات، اظهار کرد: نوسان در ذات بازار سرمایه است، بنابراین سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با هر نوسان مثبت یا منفی شدید نباید به تکاپو بیفتند. متاسفانه سرمایه‌گذاران آماتور در چنین فضایی سریع به خرید یا فروش اقدام می‌کنند، در صورتی که اگر مطالعه‌ای که روی اوراق خود کرده‌اند، درست باشد، کمتر  تحت تاثیر جوهای روانی قرار می‌گیرند.
 
وی تاکید کرد: در مرحله اول باید سرمایه‌گذاران درک کنند نوسان در ذات بازار است و البته یکی از دلایل نوسانات می‌تواند تغییر قوانین و مقررات زیرساختی بازار باشد. موضوع دوم اینکه تقریبا تمام کارشناسان و مدیران بازار معتقدند که دستورالعمل معاملاتی بازار پایه دارای ایراداتی بود و در ماه‌های اخیر تلاش شده که این ایرادها برطرف شود.
 
برای عدم آسیب سرمایه‌گذاران اصلاحات تدریجی اعمال می‌شود
 
این عضو شورای عالی بورس با بیان این‌که برای رفع دغدغه‌ها برای سرمایه‌گذاران بازار پایه جلسات متعددی برگزار شد، افزود: در این جلساتی سعی شد که این ایرادها برطرف شود، ولی چون به سرمایه‌گذارانی که بر اساس قوانین قبل در این بازار وارد شدند، آسیبی نرسد، قرار شد که این تصمیمات تدریجی و با اطلاع‌رسانی درست باشد و همزمان هم تغییراتی در سایر زیر ساختارهای بازار از جمله مسایل فنی و نظارتی، شیوه‌های معاملاتی و طراحی قوانین معاملاتی انجام شود.
 
اسلامی بیدگلی ادامه داد: طبیعی است که بازار نیاز به تغییرات جدی دارد و همه ما به این موضوع آگاهی داریم ولی قرار شد که این اصلاحات جدا از تدریجی اعمال شدن، همراه با تغییرات دیگری که در سایر قسمت‌های بازار لازم است باشد.
 
اتفاق بنیادی رخ نداده و تحولات به علت جو روانی است
 
 دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: ما به عنوان کانون نهادهای سرمایه‌گذاری پیشنهادهایی برای اصلاح دادیم. برخی از پیشنهادها مورد قبول واقع شده و برخی خیر. جلسات متعددی هم در کانون نهادهای سرمایه گذاری، کانون کارگزاران و فرابورس با فعالان حقیقی و حقوقی بازار برگزار شد که این تغییرات به بهترین شکل صورت گیرد. به نظرم نوساناتی که ناشی از اتفاق های بنیادی در اقتصاد و صنایع کشور نباشد کاملا مربوط به جو روانی بازار بوده و بهتر است که سرمایه‌گذاران حرفه ای کمتر به این موضوع توجه کنند.
 
وی تاکید کرد: البته نمی‌گویم سرمایه گذاران حرفه‌ای به این قبیل موضوعات توجه نکنند بلکه می گویم «کمتر» توجه کنند چرا که نوسان گیری در ذات بازار وجود دارد و برای بازار لازم است چرا که به ایجاد عمق بازار سرمایه کمک می‌کنند ولی در هر حال سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نباید نگران باشند.
 
این عضو شورای عال بورس درباره روز ۲۵ شهریور که قرار است دستورالعمل جدید بازار پایه رسما عملیاتی شود، بیان کرد: اتفاقا به همین دلیل تصمیمات خوبی گرفته شد تا  اطلاع رسانی به نحو مناسب انجام شود؛ فکر می کنم که بخشی از این نوساناتی که در روزهای پیش از ۲۵ شهریور دیده می شود، به این دلیل است که این موضوع در بازار حل شود؛ در نتیجه برای آن روز نگرانی کمتری وجود دارد. اگر به یکباره ۲۴ شهریور اعلام می شد که ۲۵ شهریور قرار است این تغییرات لحاظ شود حتما تاثیرات نوسانی بیشتری را در آن زمان شاهد بودیم.
 
تا روز اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه جو روانی حل می‌شود
 
وی ادامه داد: تا روز اجرای دستور العمل جدید بازار پایه فرابورس بخشی از این موضوع پیش‌خور می‌شود و بخشی هم که به علت جو روانی است در بازار حل می شود. البته می دانیم که این یک دستورالعمل است و یک "اثر بنیادی" روی خود شرکتها ندارد ولی حتی اگر قرار است به عنوان مثال ۱۰ درصد قیمت سهامی با یک تصمیم جا به جا شود، ممکن است که اثرات روانی این نوسان را به ۱۵ در صد برساند. اما با اطلاع‌رسانی به موقعی که انجام شد، می توان گفت که نوسانات بزرگ به تعداد زیادی نوسانات کوچک تبدیل و نگرانی سهامداران کمتر شود.
 
نیاز جدی به طراحی متفاوت بازارها با درجه ریسک متفاوت حس می‌شود
 
اسلامی بیدگلی با اشاره به این‌که عده‌ای انتقاد می‌کردند "اگر فلان قوانین خوب است، چرا در بازارهای اصلی اجرا نمی‌شود"، تاکید کرد: من فکر می کنم که ما نیاز جدی به طراحی متفاوت بازارها داریم. دوستان زیادی به ما این ایراد را می‌گرفتند که به این دوستان تاکید دارم باید توجه شود که بازارها متفاوت هستند؛ به این معنی که سهام قابل معامله در بازارها، قواعد آنها و ذائقه سرمایه‌گذارن حاضر در آن بازارها متفاوت است، بنابراین ما به انواع مختلف بازارها برای سرمایه گذاران با درجه ریسک‌گریزی متفاوت نیاز داریم، باید در این بازارها ابزارهای مختلف با قواعد معاملاتی مختلف مورد معامله قرار گیرد.
 
بازار پایه می تواند بازاری برای بهبود شفافیت باشد
 
این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: به نظر من بازار پایه کشور می تواند یک ظرفیت برای بهبود شفافیت و عملکرد شرکت‌هایی باشد که استانداردهای خیلی بالایی ندارند و می‌توانند در بازار سرمایه مورد معامله شوند. بازار پایه می‌تواند جایی باشد برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، نهادهای حقوقی و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر تا نیاز این دسته خاص از سرمایه گذاران در این بازار برطرف شود. ما ممکن است برخی از ابزارها را قبل از این‌که در بازارهای اصلی به کار بریم، در بازار پایه به کار ببریم و برخی از قواعد و دستور العمل‌ها می‌تواند در بازار پایه باشد و در بازار اصلی نباشد.
 
به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: متاسفانه امروز جو شبکه‌های اجتماعی مقدار مسموم شده است و امیدوارم با اطلاعات شفافی که داده شد، جو آرام و نگرانیها حل شود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *