RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

معمای اصلاح نظام بانکی

بهاءالدین حسینی هاشمی، تحلیل گر مسائل بانکی
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۶/۵کد خبر: 284327
ایستانیوز:بانک ها تنها توان به دوش کشیدن مشکلات داخلی خود را دارند و اگر بتوانند حقوق کارمندان و سود سپرده ها را پرداخت کنند، موفق عمل کرده اند.
 اصلاح نظام بانکی طی سال های گذشته تبدیل به یک معما شده است. به یاد دارم که از 30 سال پیش، دست کم پس از تصویب قانون بانکداری بدون ربا، قرار بر این بوده که نظام بانکی اصلاح شود و  پنج سال پس از تصویب و اجرای  قانون در سال 62، نظام بانکی دوباره مورد بازنگری قرار بگیرد. پس سال 67، اصلاح نظام بانکی و ساختار آن در صحبت های همه روسای دولت ها و روسای کل بانک مرکزی و همه وزرای اقتصاد جایگاه ویژه ای داشته  اما هیچ تحول اساسی در این زمینه رخ نداده است.
 
مسئولان فکر کرده و می کنند که نظام بانکی کشور ناکارآمد است و به همین دلیل حرف از اصلاح آن می زنند درحالیکه برای رفع ناکارآمدی بانک ها نیازی به اصلاح ساختار بانکی نیست. بانک براساس فلسفه و قوانینی اداره می شود و اگر از این قوانین تخطی صورت نگیرد، بانک کارآمد خواهد بود. یک نمونه از این قوانین و چارچوب ها نسبت کفایت سرمایه است یا نظام کنترل داخلی و حسابرسی که لزوما ربطی به ساختار بانکی ندارد. رعایت میزان دارایی های غیرنقدی بانک ها باید 30 درصد سرمایه پایه باشد و اگر این قانون در نظام بانکی رعایت نمی شود، با اصلاح ساختار بانکی هم نمی توان اجرای آن را تضمین کرد. نحوه انتخاب اعضای هیئت مدیره و سوابق تجاری آنان و شرایط احراز اعضا از نظر تخصص و حرفه ای گری از دیگر نمونه های اثرگذار در عملکرد بانک هاست. براساس قانون هیچ گروه و فردی نباید بیش از یک کرسی یا 20 درصد از سهام بانک را در اختیار بگیرد. آموزش، شیوه های بانکداری و مدیریت ریسک همه مشخص است اما زمانی که اجرایی نمی شود، بانک نمی تواند به خوبی به وظایف خود عمل کند.
 
از سوی دیگر دولت ها تعهدات خود را در قبال بانک ها انجام نداده و بدهی خود را پرداخت نمی کنند. دولت بدهکار بانک هاست و اضافه برداشت بانک ها حاصل عدم پرداخت بدهی دولت و شرکت های دولتی است. زمانی که بانک ها نمی توانند مطالبات خود را وصول کنند به سراغ بانک مرکزی می روند و مجموعه این عوامل دست به دست هم داده و به ناکارآمدی بانک ها دامن می زند. طی سال های گذشته همه وعده اصلاح نظام بانکی را داده اند  و مردم را به انجام یک کار بزرگ و خوب امیدوار کرده اند اما هرگز از محتوا نگفته اند و نمی گویند که می خواهند در واقع با نظام بانکی چه کنند؟ آیا کارگروهی تشکیل شده و بررسی منتشر شده است؟
 
اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است و همه می خواهند سرمایه را از بانک بگیرند بدون اینکه خودشان سهمی بیاورند.  انتظارات غیرمنطقی و غیر اصولی و غیرعملی از بانک ها همیشه در قالب مصوبات بودجه به بانک ها تکلیف شده است و آن ها را به روزی رسانده که دیگر در اقتصاد اثر بخش نیستند. اکنون بانک ها تنها توان به دوش کشیدن مشکلات داخلی خود را دارند و اگر بتوانند حقوق کارمندان و سود سپرده ها را پرداخت کنند، موفق عمل کرده اند.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *